Stuga – Hemmet

Handla mat och städa

Jag har en tyst och skön morgon här i stugan och gick upp tidigt idag. Älskar att vakna här, sätta mig en stund vid datorn, skriva lista över dagen, ta en kaffe och sedan ta ut djuren. Ja även katten följer med om det inte regnar eller snöar.

Idag ska jag åka och handla och städa lite här hemma. Igår var jag och hjälpte min syster med lite olika saker så då blev det inte så mycket gjort här. Ja det finns inte så mycket att göra, men fullt tillräckligt för mig.

Jag ska ta mig till Västervik någon dag för att hämta en kabel till en lampa och jag ska beställa lite dukar till vårt köksbord där jag sytt upp mitt draperi.

Jag funderar fortfarande på att lampor över köksbänken om det ska bli en liten i glas från Karlskrona som vi köpt eller om jag ska ha någon lite större.

I maj har vi bott här ett år på heltid och det sista halvåret under vintern har vi inte gjort så mycket här, men i vår sätter vi fart igen.

Nu önskar jag er en skön och härlig dag

Kram Lotta

Handla mat och städa Läs mer »

Tjooohooo , den känslan vet ni

Jag är så nöjd med den här dagen! Jag tog tag i jobb tidigt på morgonen, ja det är tidigt för att vara jag. Då var det uppehåll utomhus och nu blåser och snöar det massor. Sedan redigerade jag bilderna, skrev texter och gjorde klart en massa annat för att gå över till att städa vårt lilla hus och kl 13 var jag klar med allt. Tjooohooo , den känslan vet ni.

Nu ska jag sova en stund för i eftermiddag ska jag träffa sonen som sålt min gamla mobil. Jag ska istället köpa lite fröer mm på trägårdshandeln. Nu ska jag börja förodla och kallså. Fick en sådan bra bonus på Blomstertorget i Linköping på det som jag handlat för förra året men den ska jag ska ta ut i sommar. Träd eller något annat fint.

Jag ska ta hand om min syster imorgon som behöver lite stöd för nu har jag lite mindre jobb så här i slutet av månaden och åka och provsitta kontorsstol. Nu är det dags att börja inreda kontor, så mannen har någonstans att vara här hemma.

Men som sagt lite odling ska det också bli framöver. Förra året skulle vi flytta så då orkade jag inte fixa med någonting. Jag kommer fortfarande köpa en del plantor, men lite ska jag sätta fart med. Nu toklängtar man efter vår.

Kram Lotta

Tjooohooo , den känslan vet ni Läs mer »

Relationer

Jag brukar lyssna på poddar när jag går hemma och grejar. Jag lär mig så mycket om mig själv när jag lyssnar på dom. Idag var det en podd om relationer och där kan jag verkligen känna att Kalle och jag gått igenom mycket. Vi har bråkat mycket och högt förr men nu så finns det nästan inga bråk eller diskussioner mellan oss. Det finns inget att bråka om.

Istället har vi utvecklat vår vardag, vet vad den andra gillar och hur den vill ha det och tycker om att göra den andra glad och nöjd. Vi har hittat våra roller vem som städar och lagar mat osv Vi har utvecklat många nya intressen tillsammans som vi sätter värde på. Jag tror det är viktigt att hitta nya drömmar som man gör tillsammans, nya projekt när man inte har barn hemma längre. Vi pratar med varandra om allt varje dag, saker som händer, hur vi mår, vad vi vill göra osv När Kalle kommer hem från jobbet dricker vi alltid kaffe och checkar av dagen, fast då har vi redan pratat i telefon en lång stund när han åker hem från jobbet.

Idag är Kalle på utbildning med sitt nya jobb, slutar på det gamla om 1 och 1/2 vecka. Han bytte ryggsäck mot portfölj och jag är glad för hans skull. Hoppas det nya jobbet ska bli jättebra för honom och annars kan man bara byta igen. Livet går så himla fort så man vill bara ha det bra nu. Vi har satt upp en ny antenn här på huset så att internet ska fungera bättre så han kan jobba hemma.

Ha det så bra

Kram Lotta

Relationer Läs mer »

Fårskinn på stolarna

Jag har gjort ganska många saker den här veckan för att vara mig så idag landar vi mjukt och är hemma hela dagen. Vi har lite saker att ta tag i som står på göra listan som att betala in skatten på sålda huset osv. Saker som är skönt att bli av med. Jag försöker att ett ”fritt huvud”. Att inte gå och dra på saker som behöver göras.

Kalle har beställt antenn mm nu så vi kan jobba hemma här och får bra internet. Vi försöker beta av saker här som gör att det här huset går från tanken när det såldes att vara ett fritidshus till att bli en permanentbostad. Vi satsar på lite bekvämligheter först som luftvärmepump på under och övervåning, tvättmaskin, diskmaskin, kamin i vardagsrummet, ny duschblandare osv

Det är viktigt att tänka på allt som blivit gjort dessa två åren och detta halvår som vi bott här och se vad mycket vi hunnit med. Det känns inte lika viktigt att det går så snabbt längre, jag är inte så rastlös över saker inte händer i den takt vi hade förr osv För andra går det säkert fort men för Kalle och mig som haft en liten duracellkanin i oss 🙂 så är detta ganska långsamt och så tar vi ju hjälp mycket mer. Sedan har vi ju så mycket mer tid att bara göra vad vi vill nu. Två vuxna människor som inte har några barn hemma längre.

Idag tog jag in fårskinnen och la på stolarna i köket istället och det blev ju så mysigt. Jag ska nog sy upp lite dukar till bordet framöver. Vill ha runda och vanliga så man kan göra fina dukningar. Jag ska till Västervik en dag och också sy upp tyg till våra stolar ska bli något marint, då kan jag kika på lite tyger. Skulle vara roligare att köpa mer tyger som passar detta huset och inte finns hos alla andra och med de rätta måtten till bordet.

Nu önskar jag er en fin , fin söndag

Kram Lotta

Fårskinn på stolarna Läs mer »

Promenader i regn

(köpt i Väderstad i en inredningsbutik)

När jag går hemma så brukar jag ibland lyssna på poddar eller på ljudbok. Det är skönt att lyssna på någon annans klokskap än att gå och fundera på saker i sin egen hjärna men ibland vill jag bara ha tyst. När jag är utomhus sätter jag gärna på musik i trädgården. Poddar som jag mest lyssnar på är framgångspodden, Talk to me och Nyfiken på.

Idag har jag mest latat mig men varit i regnet med Pettson och det är så skönt. Älskar när regnet smattrar på huvudet och i ansiktet, det gör en både piggare och lyckligare. Jag är fortfarande sjukskriven större av delen av tiden så det gäller att ta hand om dagarna. Idag har vi sovit på eftermiddagen och det behövdes efter en dag borta igår.

Det kommer verkligen sättas lite mer fart här framöver med både jobb och allt som ska göras utomhus och det ser jag fram emot. Jag längtar tills de kommer och sätter upp staketet och ska lägga sten på framsidan. Jag kommer ha mycket att måla ,men det är bara kul.

Imorgon ska jag till frissan och få lite färg och så fredagshandla lite innan det blir helg.

Ha en fin, fin kväll

Kram Lotta

Promenader i regn Läs mer »

Det blir utedag

Jag har bäddat rent i sängarna, tagit in några kvistar och längtar så mycket efter våren. Februari är min tuffaste månad på hela året , men det är ju min födelsedagsmånad så vi har bokat in lite kul att göra, så det ser jag fram emot.

Utsikt från sovrummet

Imorgon ska jag iväg för första gången på länge på lite roligheter och nu kommer jag börja göra lite mer saker igen. Jag känner att jag orkar det nu och är i behov av att träffa fler människor som är inom min bransch och som jag lärt känna genom bloggen under åren. Jag berättar mer om det imorgon.

Nu ska vi ut Pettson och jag och ha en riktigt skön dag här vid sjön. Det kommer bli så härligt och jag älskar att vara utomhus.

Igår var en grå dag men idag skiner solen här så jag är klar inne och ska ut och jobba i trädgården idag. Jag ska elda lite i vår tunna och plocka ordning och så kan Pettson vara på lina. Vi har ju en väg här utanför så han har inte lärt sig att vara fritt om människor kommer, annars går det toppen. Han älskar nämligen människor men vaktar bra. I mars får vi staket och det kommer underlätta en del.

Ha nu en toppenhärlig och fin dag så kanske vi ses senare idag

Kram Lotta

Det blir utedag Läs mer »

3:e Sprutan

Godmorgon vänner, allt är i sin ordning här. Vi har varit ute på promenad , djuren har fått mat och nu har lugnet lagt sig i huset för en stund och jag har tagit mitt kaffe och satt mig hos er. Idag blir det 3:e sprutan för mig. Det blir skönt att få det gjort. Jag ska ordna några ärenden innan också ifall jag får ont. Jag har också ett roligt jobb med katten Findus som jag ska planera för.

Den här veckan ska vi också börja planera för att sätta upp någon antenn så internet blir lite bättre. Jag förstår inte mycket av det där med internet även om det jag som jobbar med sociala medier, men Kalle fixar allt sånt och bra för mig också om han ska jobba hemma lite mer. Bra att man gillar olika saker och kan hjälpas åt 🥰

Bäst att sätta fart här så kanske jag återkommer lite senare

Kram Lotta

3:e Sprutan Läs mer »

Duscha varmt

Solen strålar in i köket när jag skriver till er och det känns härligt. Jag har precis tagit min första varma dusch här i huset. Den gamla duschblandaren var trasig och igensatt så vi har inte kunnat duscha så varmt men den här var toppenbra. Älskar att duscha varmt så nu är jag så nöjd, så nöjd.

Takdusch Lady hos Bygghemma

Jag ska ut och gå med min vän Helena ikväll och så kolla om mamma och bonuspappa är hemma så tar jag en sväng dit, men först ska jag göra lite ärenden här på datorn.

Jag hade lite inbokat i veckan som blivit skjutet på pga av covid så jag får hitta på något annat.

Ha en bra dag

Kram Lotta

Duscha varmt Läs mer »

Byta diskho

Kalle är så duktig på att sätta fart med saker så när hans pappa åkt hem så satte han både upp den nya duschblandaren som var så bra mot den vi hade innan och så bytte han diskhon i köket (Ikea)

Nu ska vi fixa lite mat här och sedan lata oss kvällen lång.

Ha det så bra

Kram Lotta

Byta diskho Läs mer »

Om man älskar sin vardag..

A

Något som är viktigt för mig är att göra fint omkring mig. Jag skitar ner med jord, jag skitar ner mig själv, jag kan kasta kläder omkring osv men jag är också den som röjer och städar mest och älskar piffa.

Att äta god mat och och att duka fint varje kväll är viktigt för oss. Jag älskar att välja tallrik, ett vackert glas, en servett och tända fina ljus. Varje dag. Kalle vill laga god mat så vi hjälps åt. Det har på sätt och viss blivit ännu viktigare efter vår dotters sjukdomsresa för vi vet att vardagen är det bästa som finns.

Kan man älska sin vardag och göra den fin som möjligt så behöver man inte jaga efter massa mer. I vardagen finns grunden till ett behagligt liv. Våran kärlek, vårt hem, våra familj, våra djur, våra samtal, våra val.

Förr hade jag ett så stort behov av ”kickarna”, att alltid vilja ha mer, större och allt det fanns mer någon annanstans än hemma. Visst har alltid hemmet varit min trygga och fina punkt även i stora huset och jag älskade även den platsen men någonting hände efter Elin blev sjuk. Jag såg betydelsen av ett gott kaffe, ett ljus som brinner på bordet, en brasa i köket, en katt i knät osv. Det var det som var det viktiga. Lugnet, tryggheten för att orka, för att leva för att älska livet och se allt som var bra även om det var så mycket som skit med själva cancern.

I vårt hem finns det jag älskar. Jag älskar vår vardag och jag vet att den är så värdefull.

Idag skriver Elin sitt sista prov och sedan är hon klar barnskötare. Hennes resa har också varit så krokig… i skolan, med sjukdomen osv men nu har hon klarat två utbildningar. Så stort. Den där resan som är så viktig och så härlig att följa och se när sina barn utvecklas. När man ser vad erfarenhet i livet gör med en människa.

Ha en fin dag, här väntar ett telefonmöte så nu ska jag avsluta här sedan ska jag på lite mys.

Kram Lotta

Om man älskar sin vardag.. Läs mer »