Idag har jag sovit 20 min på eftermiddagen, det gör sådan skillnad så att jag satte mig här nu och gör ett blogginlägg. När jag fått sova en stund så får jag ny energi , nästan som när jag vaknar på morgonen.
På mina förmiddagar vill jag allt och lite till. Jag är glad för den känslan men efter 15-16 är det ofta en helt annan känsla 🙂 Som det kanske ska vara. När barnen var små då körde man skiten ur sig till kl 22 men så är det lite mer som händer då.
Nu har Kalle kommit hem och har fikat och så brukar vi prata av oss. Ja vi gillar prata om allt så mycket vi kan. Sedan på kvällen sitter han sig vid tv:n och jag går ofta upp och sitter vid datorn och då vill vi vara ifred en stund. Det är märkligt hur man liksom hittar livet på nytt när det bara är vi två. Hur fint det är att ha vuxna barn.
Jag har inte tagit ner stjärnorna eller stakarna, det känns inte så bråttom. Här i skogen är det ingen som bryr sig om sånt ändå, mer än jag då.
Nu ringde Elin precis och berättade att hon ska få komma till en förskola hon sökt jobb på dagen efter hon får sin examen ❣
Nu har vi hällt upp bubbel i glaset och ska äta poke bowl på tonfisk så det blir gott. Har blivit helt såld på olika sorters poke bowl och Kalle är så duktig på att laga all sorters mat som jag önskar. Jag hittar på och handlar maten och Kalle är så duktig på att laga mat med goda smaker osv
Jag har haft en sådan bra dag. Jag har gjort lite ärenden, fixat lite här hemma och Kalle har varit hemma. Jag har gått en snöig promenad med hunden och jag ska kanske iväg och fixa lite imorgon med. Känner mig så himla glad och lycklig. Längtar ihjäl mig att stoppa fingrarna i jorden i vår, längtar att ha ett växthus.
Jag har planterat om lite krukväxter så jag passade på att sätta ner salladen i jord och även några kryddor. Jag har blivit kär i koriander.
På torsdag börjar jag i kören och så ska jag fixa gymkort så nu jäklar är jag på gång med lite nya intressen. Det kommer bli toppen för mig jag behöver ha lite mer att göra igen.
Jag ville bara titta in och önska en er en skön kväll.
Godmorgon mina fina bloggläsare, jag har haft en toppenskön morgon. Varit ute med hunden och plockat ordning, tänt ljus och nu skriver till er. Jag ska iväg idag på lite ärenden.
Här hemma kommer det hända många roliga saker under året som att tapetsera kök och vardagsrummet. Samma målare ( Personligt Måleri ) som målade och tapetserade övervåningen kommer och målar och tätar taket i vardagsrummet , sätter upp tapet, fräschar upp det vita och så kommer en golvslipare och slipar golvet. Jag älskar taket men vi behöver lägga i någonting i springorna så det inte rinner ner sågspån.
Ja det var lite tankar hur vi tänker oss och planerar och ni gillar ju följa med och kika hur vi fixar och donar även om vi inte ska göra det själva. Nu ropar Kalle här att det ska bli frukost, så jag får avsluta här.
Godmorgon mina fina bloggläsare. Jag har saknat er men igår hade jag så mysigt med massa annat och så har jag varit lite seg , ja vanligt sjuk eller haft mens 🙂 jag vet inte vilket det var, men ni kvinnor vet ju hur kroppen är. Hormoner är skit. Jag har bara mens var 3:e månad så snart är den nog borta tack och lov.
Det blev inga inlägg men så vaknade jag idag och ville direkt blogga och så öppnar jag bloggen och ni har skrivet så mycket gulligt. Vill bara säga att det betyder så mycket. Det finns dagar då man tänker att gör mina inlägg någon skillnad för er och när jag ser vad ni skriver så vet jag. Bloggen betyder mycket för mig med och jag blir glad när jag vet att ni finns där bakom.
Jag var hos doktorn häromdagen och jag mår väldigt bra tack och lov. Ja trots det jag har varit med om i december, men jag är sjukskriven två månader till. Efter det jag varit med om så blir man hjärntrött. Jag har redan ordnat mitt liv efter min tidigare hjärntrötthet så jag bara njuter nu av vardagen och att jobba mindre med samarbeten osv men skriver gärna till er så jag är inte sjukskriven på heltid. Jag har ju aldrig tidigare varit sjukskriven en enda dag, så det är stor skillnad för mig. Vi trappar upp med jobb de närmsta månaderna så får vi se. Men jag känner mig så lugn och tillfreds.
När vi flyttade hit så hade jag en stor önskan om att leva ”det lilla livet”. Att ha koll på mina saker, veta vad jag äger, ha det finaste och ha en grundordning i allt omkring mig. Det har jag nu. Jag har nog aldrig haft en sådan fin ordning på mina saker, mina kläder, i skåp och lådor som nu. Allting har sin plats, eller kommer få sin plats.
När jag har den här grundordningen så är det som hjärnan får tid med annat. Det är många bitar jag arbetat med för att komma hit och jag känner det gör skillnad. Jag mår så himla bra här med det här lilla livet. Nu längtar jag efter att börja i kör osv och hoppas bara det blir bättre med covid så jag kan komma igång men jag avvaktar någon vecka till får vi se och så hoppas jag snart på en 3:e dosen.
Ja idag blev det lite bilder från vårt lilla badrum. Vi har en budget för alla rum som vi ska renovera någonting i och badrummet har en liten budget men några saker ska vi fixa framöver. En ny duschblandare tex som jag ska beställa idag och en ny tvålpump för den har gått sönder.
Det vita höga skåpet hade vi i badrummet i stora huset och det kom tillbaka till oss nu efter varit hos sonen, men det blev bra. Nu kan jag ha handdukar i badrummet och då har vi mer plats i skåpet i vardagsrummet för dynor och lakan osv
Nu ska jag njuta av min morgon när solen går upp här vid sjön och sedan ska jag nog sova en stund senare på dagen igen.
När vi köpte det här fritidshuset så hade det legat ute till försäljning i ett halvår. Vi tittade på det på hösten och jag var tveksam, men Kalle var säker men vi fortsatte titta och buda på några andra hus. Sedan på våren fanns det fortfarande kvar och då slog vi till. Det var vi och ett par till på visningen, men ingen mer la bud.
Detta huset är byggt att vara ett fritidshus, men med alla bekvämligheter som golvvärme i kök, badrum och hall. Det var totalrenoverat innan vi köpte det men det finns ingen tvättstuga eller garage. Vi såg ändå möjligheterna när vi kom hit och läget att få bo så här vackert vid en sjö och med en väg som hålls skottad på vintern. Ja vi har grannar men inte precis bredvid huset. Tomten var ju inte lika fin som nu men det visste jag att vi kunde ordna till.
Sedan kom covid och året efter ökade fritidshusen i Kinda med det dubbla. Ja även om andra inte såg att detta kunde bli ett fint heltidsboende så är jag glad att vi gjorde det. Kalle han sa direkt att vi kommer flytta hit, men jag hade svårt att tänka att vi skulle släppa stora huset. Men sedan den dagen vi kom hit har jag inte velat åka här ifrån.
Nu bor barnen i stan och blivit stora. Elin snart klar med sin andra utbildning och Philip jobbar och fyller snart 20 år. Ja visst är det galet vad åren går. Minns ni så små de var när jag började blogga
Jag tycker om att Kalle och jag följer känslan och rytmen i livet. Vi går på magkänslan och det som är viktigt för oss just då. Vi har tagit en del risker osv men det har också varit en spänning att våga och att se att det går.
Idag ska jag in till barnen en sväng i deras hyreshus i stan så jag ska sätta lite fart är nu och jag vill önska dig en toppenskön dag. Tack för att du läser min blogg. Det är roligt att se att tittarsiffrorna ökar så fort jag bloggar lite mer. Jag ska försöka få till lite fler inlägg framöver om allt jag gillar.
Jag tycker väldigt mycket om att starta nya år. När ett nytt år börjar brukar jag jag personligen fundera på vilka förändringar jag vill göra och vilka förändringar och önskningar Kalle och jag har tillsammans. Att vi tillsammans pratar ihop oss väldigt bra för då har man satt ett riktmärke som gör det lättare att navigera och kommunicera genom året. Man vet helt enkelt lite vad som gäller. Det är sånt vi gjort nu.
Vi har ju levt tillsammans i 30 år nu så vi känner ju varandra väldigt bra och vi har ju också ändrat oss mycket genom åren som gör att vi har andra behov nu än när barnen bodde hemma osv.
De sista åren har vi skalat ner så nu kan vi börja lägga till saker igen. Intressen, vad vi ska pyssla med här vid sjön osv. Att ha gemensamma drömmar är bra för förhållandet, sedan orkar man och vill inte gör exakt samma saker längre och det behöver inte gå så fort men det är då som det är så skönt att kunna ta hjälp och att veta att det är resan som det viktiga.
Idag har jag suttit och skrivet ner lite omkring de projekt vi har framöver, jag har skrivet lite vad jag vill lägga fokus på med i företaget och privat. Jag gör alltid det. Tex hälsa och träning är alltid viktigt men inte hur ofta jag ska röra på mig eller hur mycket eller långt jag ska gå/ springa utan bara att det är en viktig tårtbit för mig. Att lägga tid på min familj och vänner och att våga utveckla och vara nyfiken på nya saker. Att ha rutiner är väldigt bra när jobbar ensam hemma.
Jag känner mig väldigt nöjd med våra tankar inför året. Ni som läser här kommer ju få följa med och kika in på allt. Nu ska jag upp och bädda sängen, jag har nya sängkläder som ska på och så hämta paket med nya lamporna som jag ska leta skärmar till.
Jag ska ut en stund nu och greja lite i trädgården och bara njuta av vädret. Det är fint här vid sjön när isen lagt sig. Jag har inte hunnit vara ute så mycket i dagsljuset sista dagarna så det blir skönt. Lite senare ska vi åka på kvällsspa så det blir mysigt.
Det händer så sakteliga lite saker här hemma . Nu har öppna spisen fått en keddy och så har vi lagat upp den och målat och satt i en egen plåt med galler ovanför. Den som följde med var som sagt inte så fin, detta blev mycket bättre.
Nu ska vi få fast denna plåten och vänta på sotaren ska komma men snart kan vi börja elda. Nästa sak blir att slippa golven och det hade varit fint att lägga sjösten där framför kaminen. Det får vi fundera på lite mer framöver. På sikt vill vi även måla så färgen blir fräsch i vardagsrummet och tapetsera, men det passar nog bra om vi ska bygga glasveranda framöver.
Jag har inte visat draperiet här på bloggen. Det blev så fint med tyget från Ralph Lauren. Jag minns inte vad det heter men jag har köpt och sytt upp det hos Atelje smalgränd i Västervik. Färgerna är svåra att se men det är lite beige och brun i och så vitt och blått som jag älskar.
Nu döljer vi tvättmaskin, stång där vi hänger upp blöt tvätt och så extra frys/kyl där bakom. I taket har vi satt upp en lampa från Byggnadsvårdsbutiken Gyllenhaks.
Imorgon ska jag på tjejmiddag och så passa på att köpa mig lite julblommor, ja nu vill man ha hyacinter på köksbordet.
Hej mina fina bloggläsare, hoppas ni har det bra. Vi är mest inne idag för det regnar men några promenader med hunden blir det. Idag har de installerat vår nya keddy så vi kan börja elda.
När de jobbade med braskaminen så målade jag rödfärg på verandan, jag tar lite när det passar och idag var det varmt väder för att vara höst. En sida klar på insidan nu. Skönt.
De lagar även upp eldstaden på verandan och byter plåten. Vi har tagit hjälp av Energihuset i Vimmerby.
Å nu ska vi göra klart resten själva. Det ska bli vitt och fräscht framöver. Vi har även bytt plåten här inne och ska även slipa golvet framöver. Vi får vänta med att pröva elda tills sotaren kommer. Innan vi satte in kaminen fick vi även ansöka om lov i kommunen och betala en administrativ avgift. Men nu så….lite mer att fixa men snart klart.
Idag kom även stången och upphängningen till tyget/draperiet som ska upp i hallen så jag slipper se tvättmaskin osv. Det blir roligt att få upp.
Jag är lite sugen på att baka bullar, tänk er saffransbröd fast bullar. Vi har inget fika hemma och det är bra för jag ska inte äta massa men när det kommer gäster då vill jag ha fika. Så ska jag kolla in Rituals julkalender här, den är så himla fin har jag sett.