Fina Axatorpsgården

Nu luktar det såpa i mitt hus, tog tag i städningen direkt på morgonen. Nu ska ni se lite lite mer från Axatorpsgården och sedan tar vi Köpenhamn i nästa inlägg , kanske redan ikväll så kör vi på med vanliga inlägg sedan igen.

Axatorpsgården ligger utanför Trelleborg långt ner i Skåne och här driver Janina och hennes dotter ett B&B som är så himla charmigt och gulligt.

Kalle och jag och dessa människor har blivit goda vänner och det var Elin och hunden Thure som var hos oss när vi var i Kroatien. De är så härliga och sprudlande med ideer osv .

Jag älskar sådana här mysiga ställen när det får se lite vilt ut men ändå ordning och reda. Så otroligt mysigt och gulligt ställe.

Kalle och jag bodde i rummet stallet, det gjorde vi förra gången också. Gillar inredningen är så personlig och vacker. Nästa gång tar vi något av de andra fina rummen.

Jag tycker det är så fint att de ställer in någon blomma eller någon kvist, blir så personligt och vackert då.

I den privata delen har de byggt ett sånt fint hönshus som vi fick titta på. Här skulle man vilja vara höna.

Janina har också ett eget litet hus som bor i på gården. Så himla fint. Kolla in taket. Älskar.

Kalle och jag vi ville inte åka iväg och äta någonstans på kvällen så vi åkte istället och köpte goda pizzor till alla som vi bjöd på första kvällen. Andra kvällen bjöd familjen på mat så då kändes det kul att vi även fick bjuda dem.

Har ni sett fikonträdet där bakom? Så himla stort och fint. Det kan man inte ha där jag bor. Dröm att ha en sådan gullig innergård.

Sängen var så skön och jag sov så himla bra på natten.

På morgonen dukade Janina frukost till oss med nybakade scones. Mums så gott.

Sedan tog Kalle och jag buss och tåg över till Köpenhamn. Det tog bara 40 min från boendet och Kalle och jag hade aldrig varit i Köpenhamn tillsammans. Det tar vi i nästa inlägg troligtvis senare idag om jag hinner.

Nu ska jag hänga tvätt och åka och handla. Blir gräsklippning och bad och imorgon ska jag hoppa in och jobba lite extra. Igår var jag hos sonen, började sätta ihop möblerna HÄR och så kollade vi på utesoffa till altanen HÄR men det blev en annan. Det kan ni få se en annan gång. Blir fint på hans uteplats.

Ha en toppenfin dag

Kram Lotta

Cellbes 25% på ALLT idag för medlemmar HÄR

Så fina klänningar HÄR och HÄR

Fina Axatorpsgården Läs mer »

Olof Viktors och Agdas

Våran resa på Österlen fortsatte till Olof Viktors , där är så himla mysigt. Det var dags för mat och vi vet ju att de har goda smörgåsar där och fika.

Miljön är så himla inspirerande och fin och det var inte så mycket folk eftersom semestrarna inte har börjat ännu. Olof Viktors har jag besökt många gånger, en gång tog jag med mamma hit när vi gjorde reportage på Österlen.

Det blev smörgåsar och fika och kaffe såklart. Mums så gott det var.

Jag älskar att sitta och äta ute, titta på folk och vara i vackra miljöer.

Tycker det är så vackert när de inrett med gamla möbler och konst på väggarna.

Resan ner mot Skåne gick till Agdas i Trelleborg . Oj vad mycket fint det fanns där.

Hittade så fina fågelbad och massa annat att titta på.

Kommer du till Trelleborg så kan jag rekommendera att åka hit. Väldigt mysigt att bara gå och kika. Spegeln skulle passat på min flotte men har ingen plats. Handlade inget denna gång.

Efter Agdas var det nära och nästan framme hos våra vänners B&B på Axatorpsgården. Detta ljuvliga lilla ställe berättar jag mer om ikväll om det blir tid över eller så visar jag det imorgon.

Behöver du boende i Skåne kan jag verkligen rekommendera personliga och fina Axatorpsgården. ( Inget samarbete, fast vi är vänner. Vi har betalt samma pris som ni får betala) Mer om det senare. Nu ska jag på ärenden och sedan vara hemma och fixa i trädgården. Några hemmadagar väntar med allt möjligt pyssel.

Nu ska jag lyssna på min ljudbok, är inne på den 3:e av den HÄR, så rolig. Jag ska hämta fina påslakan HÄR till Sjöstugan. Ska visa er nästa vecka. Beställde också den gula parfymen HÄR som kan jag visa senare. Så lagom med dessa dofter till jobbet.

Ta hand om er

Kram Lotta

Mjuk skön klänning HÄR, söt blus HÄR

Så fin sänggavel från Ellos HÄR

Olof Viktors och Agdas Läs mer »

Ut på sjön

Hej bloggvänner, jag får fortsätta skriva om Österlen och Skåne imorgon när jag jobbar hemma. Idag vaknande jag lite sent och ska åka och jobba. Nu är det dags att fixa sig snygg och ikväll börjar rean på jobbet så det blir en lång och rolig dag. Vi ska ha extra kvällsöppet.

I helgen var vi ute med båten/bastuflotten en sväng. Vi har lite att fixa med på den men tar lite som det kommer. Vi kommer ha en motor som kan köra av sig själv så man spelar en slinga så kan vi basta och bara åka med. I sommar ska vi sova på sjön med den, lite som en egen sommarstuga på vatten.

Huset på flotten är från Botniastugan, vi har ritat om den

Under uteköket ska det också byggas igen så ska vi ha förvaring så Kalle ska bygga en lucka där. I helgen ska vi vara hemma och fortsätta med våra projekt som vi gillar och jag ska jobba några timmar. Det ska bli så skönt och roligt.

Återkommer imorgon med ett längre inlägg om vår resa när jag har lite mer tid.

Allt gott

Kram Lotta

Puder som gör en lite solkysst HÄR , nu är det rabatt på dofterna HÄR och HÄR

Så himla fin matta HÄR

Rieker sommarsanadaler HÄR

Ut på sjön Läs mer »

Besöka på Österlen

Första stoppet på Österlen ner mot Skåne stannade vi på Kiviks Trädgård, å vad jag gillade det. Där fanns mycket fina växter, krukor, spaljer och inredning. Dit hade jag åkt mycket om det hade legat här hemma. Där hittade jag också ett fint exemplar av Storblommig kryddbuske som jag hade sett på Mandelmanns ( växtzon 1-3) Tjohoo så kul. Ett minne från vår resa.

Min långa tröja här

Kalle sa innan vi åkte att det är bättre vi tar stora bilen än sportbilen så du kan köpa din växter, så nu fanns det plats i bilen också.

Nästa stopp var Gröna Butiken, där var mycket fina grönsaker, olivoljor, ostar osv. Nu skulle stanna ett tag i Skåne så vi köpte inget där men roligt att titta.

Det var många ställen som inte var öppet för säsongen har inte kommit igång ännu, men det vi hann under dagen blev lagom och tillräckligt.

Vi stannade också i Simrishamn där vi gick och strosade på gatorna lite, Kalle kollade på skor.

Nästa stopp var Karl Fredrik på Eklaholm. Här fanns det mycket av allt. Fluff, fluff kan man säga. Han är så härlig som person men syntes inte till denna dagen.

Jag kikade lite på krukor men det blev inget köp där. Inte så mycket flk i juni och lediga parkeringar så att åka tidigt var positiv upplevelse.

Jag blir så inspirerad i sådana här miljöer, blir kreativ i den och sätter igång kreativa tankar. Sedan mår jag bra av att åka iväg ibland, göra något annat och få se nya miljöer.

Det är roligt att göra saker med Kalle, han lätt att vara med. Efter 35 år tillsammans har man vuxit ihop, man har gått igenom mycket så man kan njuta av varandras tillvaro och vet hur den andra funkar. Kalle har hjälpt mig alla år med företaget och låtit mig får växa i det jag gillar och jag har varit mycket själv och han fått utvecklas i sitt jobb och rest.

Sedan tycker vi om att vara hemma tillsammans och utvecklas i våra projekt. Det är skönt att veta vad som funkar för oss, då kan man bara vara i det och skita i hur andra lever. Så här funkar och är vi. Det finns en trygghet i det.

Ett sista stopp som jag var visar idag var på Systrana Lindskogs där köpte vi ett Blåbärstry, det är något vi har pratat om länge. Sedan plockar vi såklart blåbär i skogen utanför också. Blir toppen till sylten vi brukar koka.

Resten av resan fortsätter vi med imorgon. Nu blir det jobb för mig några dagar i klädaffären, det blir kul. Har inte varit och jobbat på ett tag. Nu jobbar vi några veckor igen innan det är dags för semester igen. Nästa helg ska vi fortsätta med att bygga klart här hemma.

Bäst att sätta fart så jag kommer iväg i tid, idag blir det klänning HÄR

Kram Lotta

Så fint med gult HÄR och randigt HÄR och överkast HÄR

Sköt om dina fötter HÄR och HÄR

Besöka på Österlen Läs mer »

Bo och äta i Kivik

En av mina Instagram läsare tipsade om Killegården i Kivik, ett B&B som jag tyckte såg så mysigt ut. Det bokade vi till vår resa till Österlen och Skåne. Resan är ju både att vi uppleva och sedan få tipsa er.

Vi bodde på Vinden , ett stort och fint rum med utsikt över innergården.

Kaffe på rummet i de små söta kopparna , sådana sålde jag när jag jobbade på Duka och Cervera. Blå blomster.

En egen liten takterass var trevligt mellan regnskurarna. Ja det var både sol och regn denna dag.

Fick bli en blus från jobbet och byxor så man inte frös. Lång kofta här.

Vi gick runt och kikade lite i Kivik, klarade oss från regnet men kom för sent till restaurangen. Typiskt mig som hade kollat 30 min för sent men hann dit så vi hann sitta länge ändå.

Vi hade bokat bord på Tryffelsvinet, en populär restaurang i Kivik. Det är så skönt att boka ställen inan man åker så man vet att man har plats och mat.

Kalle älskar unna sig mat och ett glas så nu njuter han. Vi är inte så ofta ute och äter tillsammans som förr, när vi åker bort unnar vi oss ordentligt.

Jag tog fisk och Kalle kött, så är det nästan alltid. Mycket gott och trevligt var det och nära vårt B&B. Kan verkligen rekommendera Tryffelsvinet.

Jag sov dåligt för jag tål inte vin. Får för mig att jag ska ta ett glas någon gång men kan inte sova då. Bubblet Julia går bra att dricka två glas av däremot. Verkligen inte värt att inte få sova ordentligt, så inget mer vin för mig.

Frukosten på Killegården var toppen. Väldigt mysigt och fint.

Åt lite för mycket för allt är så gott. Älskar sitta och titta på allt när jag är borta. Får mycket inspiration.

Kaffe i solen….”jag ser inget säger Kalle” . Man får passa på att sitta ute när solen lös. Sedan var det dags att tacka för oss och åka vidare på utflyktsdag på Österlen och ner till Skåne. Det får vi ta imorgon. Vi hann med mycket roligt.

Nu ska jag ut en stund i trädgården och gräva lite på mina rabatter, sedan blir det kalas och en sväng till sonen. Ni som undrade över vår självbevattning så har vi den HÄR systemet som man kan kombinera ihop.

ha en fin dag bästa bloggläsare

Kram Lotta

Söt klänning HÄR och blus HÄR

Har du möjlighet så skaffa utematta HÄR, blir mysigare på uteplatsen

Bo och äta i Kivik Läs mer »

Våran midsommar på landet

Vi har haft en sådan himla fin midsommar och det vackra vädret har gjort mycket till känslan. Jag hoppar in och visar midsommar nu så fortsätter vi med resan sedan igen.

Vi firade midsommar här hemma och på Valö med vänner. Dukade inne i Sjöstugan men sedan blev det för varmt att sita där inne och äta. På kvällen när vi skulle äta efterrätt gick det bra däremot.

Porslin här, underlägg här

Det är lite midsommarlikt här hemma när man bor vid sjö. Riktig svensk midsommar utan midsommarstången som vi inte klädde i år.

Kalle fixade frukost och jag fick någon korv som hjärta. Gulligt.

Härligt att kunna sitta ute och äta fukost.

Porslin här , vaxduk här

Till lunchen tog vi fram vår kokplatta och lagade mat i iteköket.

Sill och potatis såklart.

Sedan var det dags att lägga sig på soffan i Sjöstugan och sova middag. Så jäkla skönt.

Senare på eftermiddagen träffade vi våra vänner på Valö för att titta på midsommarfirande.

Väldigt mysigt, men nästa år ska vi nog åka till ett annat ställe. Kul med lite nytt som i inte varit innan.

Vi åkte hem till oss på kvällen och började med plockbricka.

Magiskt väder och kunna äta på båten.

Goda såser. provade en ny sås med creme fraiche , vitlök, persilja, vitost och citronsaft. Den blev väldigt god.

Solsängar här

Väldigt fin och varm kväll.

Till efterrätt blev det glasstårta med daim. 5 dl vispad grädde, 1 burk karameliserad mjölk, 3 st krossad daim. Rör ihop och in i frysen ett dygn och så lite jordgubbar och smultron till det. Blev mums!

Gammal klänning, annan fin blå här

Idag ska Kalle och jag vara hemma och pyssla. Första dagen på fyra veckor som vi bara ska vara här hemma och greja. Kalle har inte varit hemma så mycket sista tiden. Semester och jobbat utomlands. Nu ska vi jobba två veckor och sedan har vi semester igen. Då ska vi hjälpa Elin och Karl att flytta och hålla på att pyssla här hemma.

Imorgon fortsätter jag visa lite från våran semester. Ska åka till Philip någon dag som kommit hem nu och kolla på nya möblerna HÄR. Kommer bli så snyggt.

Kram Lotta

Coola snygga puffiga byxor HÄR

Snygg skjorta HÄR

Så fina påslakan HÄR, ska få bo på flotten i sommar

Våran midsommar på landet Läs mer »

Mandelmanns och Kivik musteri

Nu är vi hemma igen och jag tänkte visa allt vi har gjort dessa dagar. Ni är många som tycker om att få tips på utflykter och resor. Jag kommer dela upp inläggen för det är så många bilder. Vi börjar med Mandelmanns och Kivik Musteri.

På vägen ner till Österlen så regnade det ganska mycket men jag älskar när Kalle säger att ”nu vi åker vi till Mandelmanns som vi sagt och sedan tar vi det utifrån det” Sånt älskar jag med honom. Kalle är så lätt att vara med, inte massa gnäll över vädret utan fokus på det vi ska göra och få uppleva.

Visst regna det en del men det blev också sol. Mandelmanns har inte öppet så många dagar i juni så det här passade oss så himla bra när vi ändå var på Österlen den här helgen. Vi som älskar trädgård får så mycket inspiration.

Många vackra anemoner som jag aldrig har provat. Nu får man tänka att vi är långt söder ut och allt är inte så lätt hemma i Östergötland.

Jag blev väldigt förälskad i storblommig kryddbuske som jag inte sett tidigare. Blommorna liknar en magnolia men blommar längre. En sådan tänkte jag direkt att jag ska leta efter. Passar zon 1-3 och ska funka hos oss.

Att åka bort och titta på olika saker och få miljöombyte är så himla trevligt. Man får så mycket inspiration.

Vi åkte tidigt hemifrån så det var dags att äta lunch och ta en fika.

Regnjacka över långa tröjan, inte så snyggt men inget som bry sig. Vi höll oss torra i alla fall.

Väldigt god paj och kaka.

Sedan åkte vi vidare till Kiviks Musteri, när det ändå var öppet. Där köpte vi lite dricka till midsommar och äpplejuice, småflaskor som vi kan dela på när vi ska äta våra frukost i Sjöstugan på sommaren. Roligt att köpa saker som ger lite minnen från resan.

Sedan blev det att åka till den gulliga boendet som en instagramläsare tipsat om. Det tar vi i nästa inlägg.

Idag ska jag vara kattvakt till Elins lilla kattunge . Det ska bli så himla roligt. Jag ska passa på att baka en kaka till midsommar som vi ska bjuda och på vägen hem ska jag handla maten till midsommar. Några av våra närmsta vänner ska vi fira med.

Ha en toppenfin dag

Kram Lotta

Min långa cardigan som jag har som jacka HÄR , byxor HÄR

Så fina picknickkorgar HÄR och HÄR

Snygg prickig klänning HÄR

Mandelmanns och Kivik musteri Läs mer »

Det är inte så skitnoga

Jag satt och tittade på mina skitiga fönster en dag och tänkte att jag kan ta hjälp med att putsa dom. Skrev till några städfirmor så får vi se. Jag ska skriva till några fler om jag inte får svar. Ja vi får se. Det är inte så skitnoga för mig, jag kan putsa dem senare i sommar med. Livet är inte komplicerat för mig, jag går inte igång på lite skitiga fönster. Det måste vara stora saker för mig som sjukdomar och sånt, det är sånt jag tycker är jobbigt.

Jag lägger minimalt med tid på det som skapar en dålig känsla i kroppen och i huvudet. Går inte och ältar saker utan istället gör det. Antingen sätter jag igång och putsar eller så skiter jag i det, det där gnälliga läget där mellan där vill inte jag vara. Jag är väldigt medveten om min hjärna, är rädd om den och vill vara glad. Det är verkligen så skönt att vara i sitt gamla glada jag.

Så när den gnälliga kommentaren kom när vi byggde växthus ”ska du ha ett växthus du som inte orkar städa, tänk så mycket fönster det kommer bli” Då tänker jag …där är den där personen som sitter där i det gnället och förstör sin hjärna med bitterhet. Övertänker. Inte kul för den personen, tänk om jag bara kunde ge henne en kram eller en kopp kaffe i mitt växthus. Vill bara omfamna den här människan, säga att hon är bra och duger. Att odling är kul, det är kul att äga fönster. Både rena och skitiga fönster.

Nu är dessa personer och kommentarer så väldigt få och om de kommer så postar jag dem aldrig på bloggen. Allt ”gnäll” svarar jag endast på mail eller så tar jag bara bort kommentarer. På mitt instagram har jag blockat massor av ord, jag och ni kan inte ens se de meningar som de orden innehåller. Det finns bitterhet, men det finns så otroligt mycket kärlek. Kärlek lägger jag energi på.

Då tar vi lite skönhets tips, nu har jag testat den HÄR skimmer som jag har på kindbenen. En highlighter med lite lyster. Bara lite sådär. Toppenbra och enkel produkt. En nyhet är annars Bronzing puder HÄR det vill jag testa.

Sedan den HÄR doften, doftar hela dagen. Älskar.

Har du den HÄR till så förstärker man doften. Kalle gillar den också. ” Å vad du luktar gott” säger han

Sedan har jag använt den HÄR krämen nu några veckor och jag tycker att min rosasea har blivit mindre. Det är svavel i den som ska vara bra. Ska fortsätta använda men är lite glömsk ibland.

Nya sandaler som jag lovade visa också från Skon Vid Bron. De var så sköna att gå i och passar bra att jobba i en lördag när det bara är tre timmar. Tycker brunt läder är så snyggt.

På väg till jobbet i regnkappa. Har klippt av mig en bit av håret igen. Ca 3 cm kvar av det färgade håret , eller toning kanske det heter. Jag har ingen koll på sånt. Sedan är det i alla fall bara min egna färg som både är lite ljus och mörk. Vill du ha lite tjockare hår har jag hört den HÄR ska vara bra. Jag använde bain Prevention när Elin blev sjuk och jag tappade hår av stress, men nu är mitt hår friskt och tjockt. De HÄR stimulerar hårväxten också.

Min gamla regnkappa från Odd Molly. Det enda plagget jag har kvar från det märket. Resten har jag gett bort och kommer inte i längre. Har inte ägt en våg på 7 år. Tog aldrig med en våg till stugan. Har ingen aning om vad jag väger. Hade säkert mått bra av att gå ner lite i vikt, men har inte den motivationen. Orkar ju bra ändå än så länge.

Nu åker vi hem från semestern och till svärfar som tagit hand om djur. Fortsätter att ha semester veckan ut med Kalle. Det var inte planerat först att vi skulle vara lediga denna veckan, men eftersom jag kan jobba i förväg med att skriva till er och jobbar i mitt eget företag och Kalle alltid har så mycket tid att ta ut som han får när han jobbar utomlands då blev det 7 veckor i sommar. Nu ska vi vara hemma igen och jag ska visa er vad vi gjort dessa dagar. Sedan ska vi sätta fart med projekten hemma. Vi ska förbi Mio och köpa en ny sovmask, älskar den med tyngd HÄR, sover med varje natt.

Allt gott bästa bloggläsare

Kram Lotta

Fint i denim HÄR

Fin strandväska HÄR

Söta kläder till barnbarnen HÄR

Det är inte så skitnoga Läs mer »

Badkläder

När jag skriver till er är det torsdag förra veckan, en bloggare kan inte ha en blogg som står tom massa dagar så därför sitter jag skriver i förväg till er. Idag är det tisdag. Idag ska vi åka till Köpenhamn.

Bikini och strandklänning HÄR och HÄR

Vi kommer säkert ha middag och hitta på något med våra vänner på Axatorpsgården, bo i det fina rummet på deras Bed and Breakfast. Det är märkligt hur man möter vissa människor i livet. Vi möttes genom att de var på en av mina föreläsningar för 10 år sedan. Sedan när vi skulle köpa fritidshus skulle de sälja två hus för att flytta till Skåne. Då var vi där och kikade , men det var inget för oss men vänskapen består.

Nu besöker vi Skåne några dagar och i Augusti åker vi genom Sverige och vandrar i Björkliden. I år får vi se mycket av Sverige. Det blir kul! Jag gillar äventyr. Jag får skriva lite mer när jag kommer hem igen. Visa er allt vi gjort.

Ha en fin dag bästa bloggläsare

Kram Lotta

Härlig och somrig pyjamas HÄR

Badkläder HÄR , HÄR

Badkläder Läs mer »

Sommaren flyttar ut

Det händer något så fort juni kommer. Plötsligt känns huset lite mindre viktigt och trädgården lite mer. Dörrarna står öppna, kaffekoppen följer med ut på trappan och dagens projekt handlar oftare om rabatter, odlingar och växthus än om sådant som händer inomhus. Jag tycker alltid att det känns som om livet flyttar ut den här tiden på året.

Det är också nu som många av de saker vi använder el till förändras. På vintern handlar det mycket om värme, elda, belysning och att skapa ett ombonat hem. På sommaren är det andra saker som får vardagen att fungera. Här hemma märker jag det framför allt i trädgården.

Just nu växer det så det knakar. Tomaterna har börjat växa, gurkorna börjar ta fart och de första blommorna har redan tittat upp.

Varje år får jag frågor om växtlampor, fläktar och annat som används i växthuset under säsongen. Många funderar över vad det egentligen kostar att använda dem. Det är en klok fråga. För när man står där med sina små plantor i februari eller mars känns det ibland som om man driver ett helt litet kraftverk hemma. Men sanningen är att många av de prylar vi använder i odlingen faktiskt drar mindre el än man kanske tror. Vi räknade på det tillsammans med Bixia i en artikel om vad olika saker hemma kostar att använda, och det var flera saker som överraskade mig.

Läs artikeln HÄR

Något jag tycker är hjälpsamt är att kunna följa sin förbrukning över tid. I Bixias app, Mitt Bixia, går det att se hur elanvändningen förändras från dag till dag och månad till månad. Det är faktiskt ganska fascinerande att se hur mycket våra vanor påverkar. Inte minst när livet flyttar ut och sommaren tar över. Ibland får man bekräftat sådant man redan visste. Ibland blir man överraskad. Vi har mycket billigare elräkning på sommaren.

Det jag tycker mest om med juni är kanske ändå enkelheten. Att kunna äta middag ute. Gå runt med kaffekoppen på morgonen. Att gå ut i trädgården direkt efter frukost. Att se hur det man sådde för några månader sedan börjar ta form.

Om du också är nyfiken på vad olika saker hemma kostar att använda i el kan du läsa artikeln vi gjorde tillsammans med Bixia HÄR

Kram Lotta

Sommaren flyttar ut Läs mer »