Stuga – Hemmet

Sova i stan

Hej lördag. Hopps ni mår bra. Jag ska åka och sova hos Elin ikväll och vi ska ha mysdag. Det blir nog en del promenader och mys på hennes fina balkong. Det är roligt att se att Elin fått samma intresse för växter som hennes mamma. Hon älskar att pyssla och ha fint omkring sig.

Jag vi brukar inte ha så svårt att roa oss tillsammans. Vi får se vad dagen bjuder på.

Ha en fin dag

Kram Lotta

Sova i stan Läs mer »

Sovrummet

Godmorgon fina läsare idag vaknande jag ganska tidigt. Värmevallningar har man kommit in i när man är 48 år men jag sover bra så jag genomlever om man säger så 🙂 Du kanske redan har gått igenom den fasen eller är du som jag mitt i den.

Jag älskar i alla fall min säng och vårt sovrum. Det har mysigt att sitta där och kunna se ut över sjön. Jag sitter ofta där på kvällarna när kollar i datorn.

Nu ska jag äta lite frukost här, ja det brukar typ bli ägg och sedan ska jag till Granngården för ett jobb. Jag skulle behöva klippa gräset också, jösses vad det växer. Ja det finns alltid en massa att göra och tur är ju det.

Hoppas du får en bra dag

Kram Lotta

Sovrummet Läs mer »

Djungelgurka

Det är dags för lilla djungelgurkan att få flytta ut. Gurka är ganska känsliga så det gäller kolla termometern ordentligt så det inte är för kallt på nätterna.

Här i Östergötland äter vi mycket saltgurka också så vi ordlar ganska mycket gurka. Den här har vi fått av Elin däremot. Det blir små minigurkor på den man kan ha i sallad osv

Idag ska jag iväg på ett möte och sedan till Granngården och till Mio för ett samarbete. Jag ska kolla in lite rea och solcellsslinga till Elins balkong. Elin har så fint på sin balkong. Det varmt och skönt ute men jag har hört av Kalle att regnet ska komma. Här hemma är min man som en meteorolog, han har alltid koll.

Ha en fin dag

Kram Lotta

Djungelgurka Läs mer »

Få saker gjorda

Ute sätter de upp stolparna till staketet och sedan är det bara grindarna som saknas och som vi har frågat en snickare om han kan göra. I vilket fall har jag fullt upp med målningen och ska gå ut en sväng nu efter jag skrivet till er. Idag har jag ganska mycket jobb vid datorn att pyssla med så hela förmiddagen har bara runnit iväg. Visst är det skönt när man får en massa saker gjorda som man kanske gått och dragit på?

Nu är det dags att ut och måla…det kommer ni få höra många gånger mig skriva här 🙂

Kram Lotta

Få saker gjorda Läs mer »

Nu har jag att göra

Ni som följer mig på instagram har sett att jag har lite att måla nu. Staketet har kommit och det tar ca 1 timma att måla 2 meter och vi har måååånga meter som ska målas. Men. Jag är glad att ha målarjobb för vissa dagar har jag för lite att göra och det inte bra det heller. Det kommer ta massa tid och det är bara kul att ha ett projekt att hålla på med lite.

Här hemma har köksbordet ingen duk just nu men jag är så sugen på att antingen sy eller köpa lite dukar. Jag har ju pratat om det tidigare. Såg så fina dukar på Hemtex när jag var där i lördags men tänker att runda dukar det köper jag färdiga men kan sy andra om jag vill. Måste bara kolla att symaskinen funkar fortfarande. Men man hinner inte fixa allt och så är det inte så skitnoga med allt 🙂 eller hur?

Nu ska Kalle och jag fixa oss lite mat och sedan blir det att bara mysa och kolla lite på Youtube och tv.

Ha en fin kväll

Nu har jag att göra Läs mer »

Reserv på keramikkurs

Jag har anmält mig till keramikkurs till hösten och är reserv på två olika, om jag inte kommer in på någon av dessa får jag anmäla mig och hitta någon annan. Jag vill ju helst gå på kurs på dagtid. Jag ska kika om det finns något mer annars som jag kan tänka mig att gå.

Nu när jag mår mycket bättre igen känns det viktigt att göra saker tillsammans med andra och att vara nyfiken, jag vill lära mig nya saker. Vill vara en nyfiken person och aldrig sluta lära.

Idag ska jag ut och klippa gräset och trimma här för sedan ska Kalle och jag iväg på ärenden. Kalle jobbar hemifrån hela veckan så när han slutar kan vi sticka iväg direkt. Han vinner så mycket tid på det.

Servett

Den här koppen fick jag av Cecilia och den är så fin. En riktigt mysig tekopp, men jag kör kaffet i den också. Jag fick också med ett ett morgonte som smakar väldigt gott. Ernst form har så många fina och bra saker och jag har flera av dem här i stugan.

Då ska jag ta tag i denna dagen och gå ut till gräsmattan. Får nog bli kallbad sedan. Ha en fin dag.

Kram Lotta

Reserv på keramikkurs Läs mer »

Fullt upp idag

Idag är det fullt upp så jag har förberett ett inlägg till er. Jag ska hjälpa min syster att handla och så fixa mina naglar. Pettson ska vara hos mamma idag. Ikväll är det kör så den här dagen kommer gå fort. I helgen ska vi uppträda i olika kyrkor så det ska bli roligt.

Funderar också att åka förbi Mio och kolla på dessa billiga olivträd, ja de är inte äkta men de ser väldigt äkta ut. Vi har ingen vinterförvaring av växter och kan inte bära tunga krukor upp på altanen så jag ska spana in något annat till oss.

Ha en fin dag

Kram Lotta

Fullt upp idag Läs mer »

Pettson ska besöka Siri

Jag är så kvällstrött nu för tiden så efter kl 21 ligger jag nästan alltid i sängen, så nu är det dags att snart krypa ner i den. Det bara hunden som ska ut och kissa. Kalle är likadan, vi lägger oss alltid senast 22 för att sova. Sömn är viktiga grejer och jag sover väldigt bra.

Jag har egentligen inte så mycket att berätta eller skriva men ville bara titta in. Imorgon ska jag till en vän och fika och Pettson ska få följa med och leka med Siri. Han har träffat Siri en annan gång och det gick bra. Det blir säkert en promenad också med vovvarna.

Ha det så bra 🌸

Kram Lotta

Pettson ska besöka Siri Läs mer »

Tacksamhet

En av de bästa känslorna jag vet och vill känna ofta är tacksamhet. Om man har med sig den känslan i livet så uppstår en större tillfredsställelse och lugn. En känsla av att vara nöjd med livet. Det behöver ju inte betyda att allt i livet är bra hela tiden för det tror jag ingen har, men en känsla av tacksamhet över det man har gör en lugn och tillfreds.

Just nu och några veckor tillbaka har jag haft en större känsla av tacksamhet över livet som pågår just nu. Att jag mår bra, att jag har lagom mycket att göra, att jag har min familj och mina närmsta vänner att vara med. Jag känner väldigt mycket tacksamhet.

Jag har tränat på att hitta tillbaka till känslan där jag inte behöver lika mycket att göra, inte lika många omkring mig , inte lika stora mål osv men ändå känner mig nöjd och tacksam. Det är en träningssak. Man måste träna varje dag på att känna tacksamhet över de små tingen, annars kan inte hjärnan uppfatta allt det bra vi har omkring oss. Hjärnan behöver hjälp att höra och känna det som du vill ska komma i ditt liv. Träna sig i tacksamhet är en enkel sak men ger väldigt mycket.

Jag är ju i en ålder där jag fortfarande vill vara nyfiken men inte göra lika mycket som jag gjorde förr. Jag försöker hitta ett lagom för mig nu. Jag funderar fortfarande på om jag ska göra något mer än bara jobba med bloggen framöver och vad det skulle kunna vara. Vi får se.

Nu när jag skrivet till er ska jag sätta lite fart här inne och sedan ut och greja lite. Jag ska städa undan i trädgården och till återvinningen. Vi var hos Elin igår med stolar, tv mm så jag har skräpet kvar i bilen.

I helgen planerar jag roligheter med utflykt och fram till dess ska jag ordna med jobb och börja gräva en rabatt. Båten ska i sjön så jag ska leta fram alla saker till den osv Ja det finns alltid massa att göra och vara tacksam över.

Ha en fin ny vecka

Kram Lotta

Tacksamhet Läs mer »

Måla möbler

God förmiddag får man säga fast jag har morgon än för jag vaknade så sent idag. Kalle ska iväg och göra klart båten och jag stannar hemma och pysslar med annat.

Jag ska måla trädgårdsmöbler idag i den gröna färgen som vi har två bänkar i. Vitt, rött, grått och grönt är våra utefärger här.

Nästa helg ska båten i så jag ska ta fram våra båtgrejer som vi har ställt undan och kolla igenom dom, de nya badlakanen ska kanske med och överkastet. Vi har beställt en madrass som vi ska lämna in och få omsydd så vi får högre madrass att sova på.

Ha en riktigt skön söndag 🌸

Kram Lotta

Måla möbler Läs mer »