Stuga – Hemmet

Trädgårdsdag

Kalle jobbar hemifrån hela veckan och jag ska lägga lite kärlek på min trädgård. Jag är en sådan där som sätter fart på våren och älskar allt med att plantera och sätta ner några nya perenner men sedan när värmen kommer så tappar jag det. Jag vet inte vad det är med värme och sommar men jag har lite svårt för det.

I vår trädgård här fanns det nästan inga perenner eller träd så det tar tid innan allt börjar växa. Jag vill ju kunna plocka in buketter osv men i år har det varit så torrt och så är det mesta nyplanteringar här. Jag har också blivit latare sista tiden och inte mått så bra. Jag är glad att mitt mående har vänt. En dag i taget och inga stora krav är det som gäller.

Det går ju ändå fort att göra fint i trädgården här för det är ju inte så stort och jag är inte lika noga. Kanske har med åldern att göra att man sänker kraven. Jag älskar ju hösten också men tänker njuta av sista sommarmånaden innan det är dags.

Ha en fin dag 🌸

Kram Lotta

Trädgårdsdag Läs mer »

Det var bra värden

Tjohoo vad skönt, mina sköldkörtelvärden var normala igen så jag har i alla fall inte problem med det. Så skönt. Idag var jag så trött efter vi kom hem från sjukhuset så jag sov en stund. Nu ringde Elin och kommer hit och hälsar på en natt. Det är ju varmt och skönt ute så jag ska ta mig ut en stund.

Jag har dragit ett varv med dammsugaren och har en hög tvätt liggande här som jag ska ta hand om. Jag har ju haft lite dåligt med energi denna sommar, men det håller på att komma tillbaka.

Ha det fint

Kram Lotta

Det var bra värden Läs mer »

Olivträd

Ikväll kommer svärmor och svärfar hit. Vi ska sitta i båten och lyssna på musik och äta lite god mat. Det blir mysigt och så är vädret bra också.

I år har vi inte några riktiga träd på altanen utan ett konstgjort men ser väldigt äkta ut

Nu måste vi iväg och handla lite så vi kan fixa mat till kvällen..

Kram Lotta

Olivträd Läs mer »

Bo litet

Att bo litet har både sina för och nackdelar. Det går fort att städa, samtidigt som det är ganska trångt och vi har få förvaringsutrymmen. Ja det löser sig med tiden, det går ingen nöd på oss.

Idag ska vi vara här hemma och plocka ordning i trädgården och jag ska tvätta sängkläder. Ska ta mer prover för sköldkörteln nästa vecka får vi se, hade några prover som var något högt. Svettas som en liten gris men har nog kommit i förklimakteriet.

Ut med hunden och sedan pyssla ordning här hemma.

Kram Lotta

Bo litet Läs mer »

Fotboll och mat i båten

Vi har suttit i båten ikväll och käkat lite och tog en glass och nu väntar fotbollen. På eftermiddagen gick vi ut och plockade hallon så det blev några burkar hallonsylt. Det brukar vara så gott med den hallsonsylten till våra plockbrickor. Imorgon ska det bli molnigt så vi får se om vi hittar på något när Elin är här. Hoppas ni mår bra.

Ha en fin kväll

Kram Lotta

Fotboll och mat i båten Läs mer »

Skafferi

Vi väntar att Elin ska komma hit en natt och jag har dragit ett varv med dammsugaren. Hon brukar inte bry sig så mycket om det är fint här men jag tycker det är skönt om det är lite ordning. Det är mest djuren som skiter ner här hos oss.

Här är vårt lilla skafferi. Det är ont om förvaring och skåp i det huset så detta skåpet är fyllt till bredden. Älskar skafferier.

Ha det fint

Kram Lotta

Skafferi Läs mer »

Till en vän

Jag fick ihop en bukett blommor från vår trädgård till köksbordet i helgen. Det är så himla torrt här så det är mycket som inte slagit ut. Jag har satt ner ganska många nya perenner så det gäller ju att vattna också om det ska bli något. Jag vill kunna plocka in buketter.

I eftermiddag ska jag hälsa på en vän och så en sväng till mamma och bonuspappa, men först blir det bokföring.

Jag brukar få frågor på den här vasen, den är köpt på Fiori i Vimmerby .

Ha en fin tisdag

Kram Lotta

Till en vän Läs mer »

Lite dåligt med energi

Jag har lite svårt med energi vissa dagar och så sover jag tyvärr inte lika bra som jag gjort förr så det blir korta blogginlägg här om dagarna. Jag gör inte så mycket här hemma. Kalle och jag ska åka och handla sedan däremot för imorgon kommer Elin och då måste vi ha lite gott att äta. Det ska regna i helgen så då passar det bra med god mat.

Nu ska jag ut i trädgården en stund. Vi har haft en grävling på besök i mina rabatter så jag ska fixa tillbaka jorden 🙂

Ha en härlig fredag

Kram Lotta

Lite dåligt med energi Läs mer »

Badgäster

Igår var Philip och en kompis här och badade, det var himla mysigt att de tittar förbi när de har tid. Ungarna har ju sina liv nu med jobb osv så man hinner inte träffa dem så ofta. Philip ska iväg på utlandsresa med en kompis nästa vecka och det minns man ju hur det var var när man fick ut och resa som ung. Det blir roligt för honom.

Elin kommer hit i helgen får vi se vad vi hittar på eller om vi bara blir hemma. Det ska ju bli lite regnväder.

Idag ska vi till stan en sväng på ärenden och jag ska in på Mio och jag ska köpa mig en ljustake jag slagit sönder och nya ljus . Vi behöver också hitta lösa glas till ljusstakar som gått sönder på altanen när det blåst här i vintras.

Ha en fin dag alla mina fina bloggläsare

Kram Lotta

Badgäster Läs mer »

Överkast

Vi haft en lugn dag här, hade tänkt klippa gräset men det har inte växt så mycket så det behövdes inte ännu. Imorgon kommer fyra killar och lägger gatsten så det ska bli väldigt spännande och kul att se hur det kommer bli.

Jag har varit i hamnen och duchat igen. Vårt nya brunn är fortfarande inte inkopplat. Längtar verkligen efter att ha bra med vatten. Vi har vattnat massa ute här för då har vi ju sjövatten och så har jag badat varje dag nu men jag kommer verkligen uppskatta att kunna duscha hemma när det är fixat.

Jag letar lite efter ett överkast hit. Det vi har nu har Findus mjölktrampat på så det har gått en massa trådar. men sedan är jag ganska lat så jag bäddar inte så ofta med överkast.

Kalle hoppade in i affären på eftermiddagen så här blev det glass och iskaffe till fikat. Mums.

Ha en fin söndag

Kram Lotta

Överkast Läs mer »