Stuga – höst

Mysig höstdag

Vilken mysdag jag har haft! Min bonuspappa och mamma kom hit idag med en kärra ved och när det var på plats så lagade jag middag och så fika på det. På eftermiddagen fortsatte jag pyssla ute lite med att städa runt vår bod.

Nu har jag satt mig i sängen för att skriva till er, ska tända lite ljus och bara har en riktigt skön kväll.

I helgen har jag inget planerat så jag tar dagarna lite som de kommer. Jag ska nog ta hand om mina rödbetor tror jag, brukar ta Ernst recept på det och så måla staket. Vill gärna bli klar med den andra sidan.

Ha en bra kväll

Kram Lotta

Mysig höstdag Läs mer »

Lantligt staket

Hemmadagar med pyssel utomhus är bland det bästa jag vet. Jag startade dagen med kaffe och gick ut med djuren, ja både hunden och katten går morgonpromenad och sedan gick jag ut i trädgården och pysslade med lite allt möjligt.

När eftermiddag och kvällssolen lös målade jag klart insidan av staketet, åtminstone på den ena sidan. Nu måste jag köpa mer färg innan jag kan fortsätta.

Jag har tagit in de sista tomaterna och lite annat som vi odlat.

En frukostbild får avsluta dagens blogginlägg. På tal om fint porslin så kan jag rekommendera Mios nya serie Gotland. Så snygg! Skulle jag köpa porslin nu skulle jag vilja ha den, men nu behöver jag inget för här är fullt i skåpen.

Ha en skön kväll alla mina fina bloggläsare

Kram Lotta

Lantligt staket Läs mer »

Höstpyntat

Jag vaknar och kände mig så glad idag. Blir så lycklig av höstväder, det är alltid så med mig. När sommaren är slut och det kommer höst då känner jag mig pirrig och lugn på samma gång. Men sedan åkte jag till stan för bilen skulle på service och efter 45 min på Ikea och stort köpcentra så kände jag mig bara dränerad på energi.

Så är det ibland med mig. Jag klarar inte så mycket sånt med mycket intryck vissa dagar, men nu har jag lärt mig hur jag ska hantera det så jag gick till bilfirman men fick vänta på bilen i tre timmar. Puh. När jag kom hem blev det en långpromenad med Pettson i skogen. Hallelulja vad skönt.

Nu ska jag vila och äta plockmat och sitta och bara ha det bra.

Fin kväll till er alla

Kram Lotta

Höstpyntat Läs mer »

Plocka hallon

Hur mår ni mina fina bloggläsare? Hoppas ni mår bra. Jag har haft en sådan härlig helg men inte hunnit blogga men jag vet ju att ni många som följer både här och på instagram. Många av er gillar bloggformatet och det är ändå bloggen som har mitt stora hjärta.

Igår hade jag bokat en tid att plocka hallon hos Löten Lyckebo Hallongård. Man bokar tid på instagram. Vi äter mycket bär hemma hos oss, både blåbär och hallon och då vill man ju gärna ha sådana här fina hallon och så blir det mycket billigare och mer miljövänligt än att köpa plastförpackningar varje vecka.

Jag plockade ganska mycket och gjorde sedan hallonsylt på ca 4 liter. Kalle brukar alltid ha i en skvätt rom i sylten så det tog jag också.

Nu har vi sylt till våra plockbrickor i höst och vinter. Vi har alltid lite sylt till osten.

Idag har jag varit ute och gått med min bästa vän och blev bjuden på lunch hos mamma och bonuspappa.

Det är så himla härligt nu tycker jag. Jag är ju höstmänniska. Älskar luften.

Ha en fin kväll

Kram Lotta

Plocka hallon Läs mer »

En mysig helg väntar

En mysig helg väntar och jag har lite roligt bokat , kommer visa imorgon vart jag ska åka. Det blir ganska små enkla saker på helgerna, sånt som jag sätter värde på och uppskattar mycket. Vi har pratat om att boka en liten spatripp också framöver, men jag är verkligen förtjust i vårt liv här på landet.

Nu när hösten är på ingång så längtar jag efter att plantera lite mer, elda lite brasa, fina blommor på bordet, äta gott, ut och gå, tända ljus , filmkvällar, träffa släkt och vänner osv

Jag har bäddat med lite mörkare färger här hemma idag. Jag vill hösta lite här hemma.

Nej nu ska jag hoppa i duschen och fixa ordning mig

Kram Lotta

En mysig helg väntar Läs mer »

Ljus med fat

Kvällarna är så sköna här hemma. Vi plockar lite ordning, lagar god mat och tänder massa ljus och så brukar vi ibland titta på tv tillsammans och gå en promenad med hunden. Livet blir annorlunda när barnen inte bor hemma längre och istället för att sörja över det försöker jag se något gott i det. Kalle och jag har det lika bra ändå, men visst saknar man dem ofta.

Igår var jag på keramikkurs och det var så roligt. Det meditativt att skapa i lera. Jag ska visa er lite framöver vad jag gör men det tar tid innan jag får ta hem saker. Jag har aldrig jobbat med lera så allt är nytt för mig.

Nu har fatet fått flytta fram igen. Jag har lagt i sand och ställt i de stora ljusen som jag tycker om så blev så enkelt och fint. Dessa ljus är lite större och finns i tre storlekar.

Nu är det dags att ta tag i månadens bokföring som ska in till revisorn.

Kram Lotta

Ljus med fat Läs mer »

En superskön helg

Vi har haft en väldigt skön helg. Det blev bygga lite vedförvaring för Kalle och då klippte jag gräset under tiden och gick promenader med djuren. De är rymliga i storlekarna för oss som har lite mage, ända och bröst 🙂

Efter vi jobbat på utomhus kom solen fram och vi satte oss i badet.

Vi har köpte ett billigt spabad från Jula i somras. Det blev så i sommar när inte några takstolar dök upp till något bygge, snickaren hörde aldrig av sig mer. Nu funderar vi på att köpa ett färdigt hus men avvaktar lite då börsen ser ut som den gör och vi investerat våra pengar i aktier.

Efter bad använde vi våra nya Rituals duschcremer.

Nu ska jag byta kläder och ut och måla staket idag. Ska lyssna på poddar och så ska även nya vedförvaringen målas.

Önskar er en jättefin måndag

Kram Lotta

En superskön helg Läs mer »

Ny blogg ska det bli

Det är ganska mycket tankar och saker som börjar falla på plats. Nu har vi bott här på heltid i 5 månader, hunnit landa osv . Barnen har sina hem och det har även ordnat sig för sonen när mina barn ska bli grannar.
Å vet ni en sak till. Jag har börjat att ta tag i det här med en ny blogg, utan all blinkande reklam. Nu jäklar ska jag bort här ifrån ( blogg.se) och slippa detta som jag inte ens tjänar en krona på. Ni kommer få all info om detta men min hemsida ska heta samma som nu bara att jag ska ligga på en egen domän. Jag vill att ni ska komma in här och det ska kännas mysigt, inte som det känns nu ( går man in på datorn så är det hemskt fult och störande). Det här är inte jag.
På min hemsida kommer även det finnas möjlighet att i framtiden utveckla andra saker som jag funderar på. Men som sagt den nya bloggen ska byggas upp så detta kommer ta lite tid och jag vill att mitt arkiv och allt som finns här ska med och att ni ska känna att det känns hemma.
Nej nu ska jag lata mig efter en dag utomhus återkommer imorgon eller senare ikväll
Kram Lotta

Ny blogg ska det bli Läs mer »

Höstmys

Godmorgon mina bloggläsare. Elin är kvar men ska åka hem idag och jag ska ut och gå med min vän Helena och måla klart en blomlåda. Vi hade en blomlåda på framsidan som vi inte satt upp för vi var tvungna att såga bort lite för värmepumpen var bredvid.
Igår fixades fika i köket. När jag kom ner bjöds det på pepparkaka och glögg, inte mig emot. Doftade helt ljuvligt i köket.

Det har varit en ganska stilla helg för oss. Vi har latat oss mycket som ni ser.

Pettson och jag har varit ute och kissat och nu ska jag kolla in lite nyheter hos Ellos, några blusar ska jag spana in och klänningar. Elin har hjälpt mig med massa grejer i helgen så jag kommer hinna med en massa annat pyssel i veckan, så kul det ska bli. Det kommer tex gjutjärnskrukor som vi ska ha på stenmuren och mer belysning som inte fanns i Västervik och så stången som ska upp i hallen med den nya tyget och de ska komma och installera kamin i vardagsrummet.
Ha en fin dag
Kram Lotta

Höstmys Läs mer »

Stolpar till staket och flaggstång

Hej mina fina bloggläsare, jag har en skön dag vid datorn idag. Jag älskar komma ifatt och kolla så jag har allt skrivet i kalendern. Jag jobbar inte lika mycket, inte samma press, inte knappt någon stress osv Mina dagar ger mig mer vila att bli frisk. Jag behöver det. Klarar inte av att leva när det blir för mycket omkring mig. Älskar mitt liv just nu så mycket.
Pettson och jag har varit på promenad och det är så fint ute. Grävfirman har ringt och ska hjälpa oss sätta stolpar till staket och så flaggstång ska det bli. Jag är så glad att vi har massa på gång nu som vi får hjälp med.
Vi har också haft en väldigt skön helg. Kalle och jag har två projekt på gång som vi gör själva när det tid finns och det är att måla huset och bygga flotte. Vi hann lite av det i helgen och bestämma ännu lite mer hur allt ska se ut. Vi pratar om badtunna också men ska fundera på vart vi vill ställa den.
Kalle städade bilen som ska in i garaget som vi har hos släktingar på vintern.
Vi tömde också det mesta i båten. Kalle tyckte vi har lite mycket kuddar. hi,hi förstår ingenting 😉

Jag ska iväg till affären om jag hinner och hämta min klänning.

Den som jag gjorde reklam för en annan dag, tycker den var så fin i höst. Behöver också ta en sväng till stora återvinningen.
Nu blir det lunch, sallad med chevre . Älskar det och det gör inte Kalle så jag passar på.
Ha det så bra
Kram Lotta

Stolpar till staket och flaggstång Läs mer »