Att åka till London

Jag har alltid önskat att våga resa lite mer på egen hand. Att upptäcka utanför charter och fler storstäder. Så när jag fick önska en weekend till min födelsedag så blev det London. Jag är så glad att vi åkte, det var en toppenresa för oss och ungarna som nu snart är 15 och 12 år kände detsamma. De har blivit gamla nog att uppskatta en storstad och gå mycket.
Vi har aldrig varit där tidigare, vi har inte varit så modiga att resa utanför charterbolag. Både jag och min man har börjat flyga och resa tillsammans när vi träffades och är inte uppvuxna med det så det har tagit lite tid. Numera åker min man på mycket resor i sitt jobb över hela världen och jag reser i mitt jobb, så nu vågar vi äntligen släppa på nervositeten och flyga som vi vill.

Jag kommer berätta om London så att man förstår hur enkelt det är att åka dit, du som har varit där många gånger och van att resa du får bläddra vidare. Det här inläggen om London är mer för er som aldrig varit där eller vill inspireras av vad vi gjorde våra dagar.

Vi hade bestämt innan att våra fyra dagar i London skulle mest innehålla upptäcka staden på det sätt som passade oss just då. Vi skulle äta och dricka gott och ta dagen som det kom och så blev det. Våra barn hade samlat pengar i julklapp och sparat i flera månader så de hade egna kassor, vilket var bra för oss som aldrig behövde höra deras ”tjat” om vad de ville handla osv. Resan fick jag av min man i 40 års present och så hade jag istället sparat till att shoppa några fina födelsedagspresenter till mig själv och skippat allt vad julrea heter i Sverige.

Vårt hotell

Det enda som vi bokat innan som barnen ville uppleva var Madame Tussauds, mer bilder kommer om det i ett annat inlägg.

När man landar i London ( vi åkte med Klm från Linköping, bytte flyg i Amsterdam )  så kan man bara ta sig ner till tunnelbanan för att åka in till city. Picadilly line åkte vi med och vi hade laddat Oyster card här hemma som kom på posten innan vi åkte. Man måste ladda dem med 200 kr styck, men man får tillbaka pengarna när man åker hem i informationsdisken om du inte gör slut på dem. Bara att dra kortet innan man går på och samma sak när vi kom fram. Väldigt enkelt och smidigt mot vad vi trodde.

Vi hade bokat Holiday Inn ( min man är medlem och fick bra pris) , ett vanligt fint hotell, utan allt för mycket lyx..men vi fick ett jättefint 2 bäddsrum och fick köpa till frukost. Det ligger centralt nära Ritz och alla shoppinggator och sevärdheter och gatan bredvid är Picadilly Circus.  När man går av tunnelbanan så var det på andra sidan av vägen, typ 4 minuter gångväg.

Frukosten var dock ganska dyrt, 150 kr per vuxen (från 14 år) och dag, men eftersom jag vill äta Lchf och vara mätt länge så var det skönt att göra det innan man gav sig ut på staden. Man kan givetvis köpa något på staden istället eller hoppa in på ett café om man hellre vill det.

Första dagen kom vi dit sent på kvällen, då var det bara att sova. Hur vi hade det de andra dagarna, kommer i nästa inlägg annars blir det så mycket på en gång. Jag hoppas ni ska få lite inspiration att vilja resa till London.