INREDA EN SJÖSTUGA

Att inreda en Sjöstuga har varit så roligt. Jag har ju alltid älskat hus vid vatten så det blir fåglar, båt, trä, korg och så blått och vit såklart. Vi har försökt att ta ner saker dit som vi redan hade hemma som tex vita skåpet från badrummet, korgstolarna som vi haft ett tag. Sängen/bäddsoffan är ny och så kom Elin med ett gammalt nattduksbord sedan förra huset. Trähyllorna fanns i stugan när vi flyttade hit.

Bytte lampskärmen från Clas Olsson som ger lite mer värme med korg

Köpte även en replampa från samma ställe. Den ska vi göra något kul med. Vi har drivved som vi kan bygga någon ställning och sätta på väggen, tänkte göra en läslampa av den.

Allt är så roligt när man tar lite i taget, när man är klar är det inte lika roligt. Jag gillar processen och få längta lite. Jag bryr mig inte om vart jag köper eller hittar grejerna. Det blir lite ihop plock och det blir bra.

Ha nu en toppendag, det ska jag ha

Kram Lotta

INREDA EN SJÖSTUGA Läs mer »

Allt har sin plats

På helgerna har vi sagt att vi ska ta frukost här inne för att det ska kännas lite mer helg, att göra något lite annorlunda ibland gör att det blir lite festligt.

Det är nog dags att toppa mina Eucalytus men de är ju fina nu med det där lite skira grönskan.

Det känns bra nu när det är ordning lite mer på de flesta ställena här hemma, allt har sin plats. Runt knäckebröd i en burk, havregrynen i en burk osv Det ska vara lätt att leva. Mycket av våra gamla saker som vi sparat har fått sin plats nu, som vi tänkte på för flera år sedan. Nu har vi de olika delarna där vi kan förvara saker, växthus, utekök, båten osv

Vi har vi semester denna veckan så det ska bli så skönt att bara få vara.

Nu önskar jag er en fin , fin dag

Kram Lotta

Allt har sin plats Läs mer »

Låt oss prata om hösten

Låt oss prata lite om höst. Jag ÄLSKAR den här tiden som kommer nu så mycket. Jag älskar lugnet och jag behöver det så mycket. Jag älskar naturen på hösten, färgerna som skiftar och alla vandringar i skogen när det är underbart att ut och gå.

Jag älskar pynta höst på alla olika ställen

Jag tycker om att göra kransar, jättemycket. Att få vara kreativ och skapa med mina händer är viktigt för mig. Vara i händerna och inte i huvudet.

Jag tycker om att tända brasor både på verandan och inne och tända ljus. Så mysigt.

På hösten blir det ännu mysigare att sätta på bastun och ta ett kallbad.

Jag tycker om att bädda med mina bruna lakan och krulliga kuddar. Sitta där i sängen med datorn och skriva till er på morgonen eller kvällen.

Jag älskar höst så mycket så jag blir pirrig av allt jag tycker om och ska få vara i. Naturen ger mig så mycket glädje och lugn och jag kan bara öppna dörren så har jag allt jag tycker om utanför.

Höst är en av mina favoritårstider, jag älskar årstider. Fyra Årstider. Dags att börja med dropparna igen så man håller sig piggare. För några år sedan tog jag massa prover och det var bara D vitamin som var för lågt på mig men det är tydligen vanligt.

Kram Lotta

Låt oss prata om hösten Läs mer »

En av de första bilderna

En av de första bilderna jag tog med kameran på vårt hus. Den dagen satt jag på en liten kulle tittade ner och storgrät. Elin hade varit sjuk och jag hade jobbat varje dag under tiden. Forsatte att köra på i samma takt som tidigare i livet utan att känna efter, men det gick ju inte längre. Jag var så trött och så glad att jag jobbat upp min lön så vi kunde köpa detta som sommarhus. Jag hade drömt om att äga ett fritidshus vid vatten och nu var det sant. Men oj vad det hade kostat på.

Tänk så bra det blev att vi kunde bo här. Det blev så bra till slut. Jag älskar att bo vid vatten, att bo mindre och ha ett mycket, mycket enklare liv.

Nu ser det ut så här om man kikar lite från andra hållet. Vi kan skörda hela tiden nu , men skulle kunna skaffa oss mer bärbuskar och körsbärsträd mm

Vi ska ju beställa fint grus hit, funderade på om jag skulle göra det i höst eller i vår och vi väntar till typ februari/mars. Jag känner att jag vill göra annat än köra grus i höst. Dessutom har vi lite småsaker kvar att göra som att få upp en spaljé jag målat osv I september ska jag måla klart staketet också.

Idag ska jag hjälpa min syster att packa för flytt, kan bli imorgon med. Hon har svårt att röra sig och behöver hjälp med det.

Allt gott fina bloggläsare.

Kram Lotta

En av de första bilderna Läs mer »

Bär jag med mig som en gåva nu

Godmorgon, dagarna rullar på och det gillar jag. Att få ha lite göra betyder att jag lever, alternativet är inget man vill ha. När jag satt på sjukhuset med Elin var jag livrädd ibland, allt jag längtade efter då var att få åka hem, få Elin frisk, äta hemma, sova i min säng. Allt det bär jag med mig som en gåva nu, tacksamhet för små vardagliga enkla saker.

Jag har planterat om lite på trappen, morgonkaffe utomhus.

Kalle målade lite igår, det är så lätt att måla med timmergrå och Falu rödfärg det går snabbt.

Att bo litet och ha ett litet kök är inget vi tänker på, nu lagar jag inte så mycket mat men när sonen kommer och vill breda ut sig så känns det lite litet. Han längtar efter att komma hit nu och laga rätter. Kalle har också en ide om att bygga in en gammal järnspis på andra sidan uteköket men det tar vi senare om det blir av.

Nu ska vi räta till båten men sedan på helgerna börjar vår lite lugnare pysseltid här hemma. Då ska vi börja vandra igen och det blir skönare att gå i skogen.

Kram Lotta

Bär jag med mig som en gåva nu Läs mer »

Sömn är det bästa

Jag sovit som en stock inatt, 8 timmar utan att vakna. Sömn är det bästa som finns för att må bra. Alla vet ju att under natten sätter oftast kristankarna igång, allt lugnar sig på dagen. Jag vet hur det är att inte få sova, nätterna när jag legat vaken och inte mått bra men det var länge sedan nu , så jag är så tacksam för mitt liv nu som är så lungt och snällt.

Igår badade vi och basta, jag var i sjön 6 gånger. När vattnet omsluter en och man doppar huvudet är det som allt bara rinner ifrån en. Man blir som en ny människa efter ett bad.

I trädgården blommar det så vackert men det går lite trögt, det är lite för mycket träd här halva dagen som skuggar men ska istället anpassa min odling lite mer nästa år. Morötter och rödbetor kan jag handla lokalt också. Det finns flera ställen man kan köpa grönsaker på runt omkring här. Tomater, sallad och gurka som vi äter mycket av vill ha mycket och kål är toppen. Hallonplantor har jag många nya på gång.

Igår fick Kalle upp luckorna som nu är målade i Timmergrå Falu Rödfärg. Vi har lite fullt upp här nu ett par veckor med jobb och semester men jag ska dela allt lite mer matigt inlägg så fort tiden kommer. Troligtvis om några veckor, så vet ni. Jag ska hjälpa min syster några dagar att packa inför flytt och vi ska till Gotland med vänner men det berättar jag mer om när vi är hemma igen.

Att köpa en handöverfräs så man kan fräsa sidorna , göra spår osv gör stor skillnad för intrycket. Kalle tänker praktiskt och jag mer estetiskt. Blir en bra kombo. Sedan är ju det så att vi bygger för oss, är vi nöjda och glada så är det bra, även om jag har tusentals följare som kan tänka och tycka saker så det enda som betyder något är att vi är nöjda. Sedan är jag jätteglad för att ni gett oss så mycket kärlek och pepp. Ni är fina. Ni vet allt vi gör och tagit oss igenom och livet är allt.

Ha en fin dag

Kram Lotta

Sömn är det bästa Läs mer »

Bygga utekök

Godmorgon alla fina bloggläsare. Vi hade så härlig sol här igår men det blåste som tusan så ingen båtfärd blev det. Istället fick jag åka och köpa ny färg för jag hade köpt fel grå färg. Den gick inte att bryta till ny färg, men vi kanske kan få användning av den i framtiden.

Kalle började bygga luckor igår ( ska dela allt lite mer framöver när jag kan mått på virke osv ) sedan kom han på att han behövde andra gångjärn så då blev det en tur till Vimmerby också. När jag är ledig vill jag bara vara hemma och inte behöva åka någonstans och helst inte i affärer men så blev det inte igår. Både Linköping och Vimmerby.

Nu är det timmergrått från Falu Rödfärg under verandan , samma som växthus, Sjöstugan och uteköket. Blev enhetligt och lungt för ögat att titta på.

Vi har ju badat såklart om dagarna, älskar det och ikväll ska Kalle tända bastun.

Jag har tvättat grindarna och målar stolparna i timmergrått också, samma som vi har vid entrén där vi har kottarna. Våra stolpar är målade med Knut och foder vit från Falu Rödfärg så jag kunde bara måla över. Idag ska jag fortsätta måla staketet och det ska jag hålla på med mina lediga dagar i september så är det klart till vintern. Att måla är avkopplande och så kan man lyssna på podd eller sommarprat.

Kalle är så duktig som kan räkna ut hur allt sa byggas. Jag säger hur jag tycker att det ska se ut, sedan spånar vi tillsammans och så bygger Kalle. Idag ska det bli skåpsluckor under diskbänken och sätta fast kranen. Det ska också på plåt runt grillen och så en skiva med plåt som vi kan baka och laga mat på. Vi är medvetna om att skivan inte kommer hålla i evighet och kommer gjuta bänkskivor på sikt men det orkade vi inte nu. Porslinsho tas in på viner och ersätts av en träskiva eller plåt.

Saker på bänkarna ställs ner under bänken när vi inte använder det så står det bara krukor framme, kamin ( Jem & Fix) och pizzaugn. Vi kommer ha skåp som man kan låsa om ( Ska byggas skåpsluckor under diskbänk idag). Vi har också köpt en kokplatta också som vi kan koppla in när vi vill koka potatis osv Ni ska få se massa mer framöver, ni som vill ha tips.

Vi är så glada för alla era fina kommentarer och hejarop. Det betyder mycket för oss. Tack för du vill läsa om oss. Idag ska vi vara hemma och njuta av lantlivet.

Kram Lotta

Bygga utekök Läs mer »

Sensommarens rikedom

– från trädgårdslandet till eluttaget

Augusti är en av mina favoritmånader – luften är fortfarande varm men kvällarna börjar kännas lite längre. Trädgården ger massor av skörd och i köket kokas det sylt. Idag var jag och plockade björnbär på morgonen och det blev björnbärssylt. Jag älskar känslan av att ta vara på allt, och det gäller faktiskt inte bara grönsaker och bär – utan också energin vi använder här hemma.

När jag tänker på sensommaren tänker jag på överflöd. Färgerna i rabatterna, smaken av nyplockade hallon och känslan av att fylla skafferiet inför vintern. Men jag tänker också på hur jag kan göra det på ett sätt som är snällt mot både plånbok och miljö. För även om vi har varma dagar och ljusa kvällar, så används det el här hemma – särskilt när det kokas sylt, lagas mat eller när Kalle bakar surdegsbröd.

Mina enkla tips för att ta vara på både skörd och energi

Använd elen när den är billigast

Har du ett elavtal med kvarts- eller timpris kan du passa på att koka sylt eller baka under de timmar då elen är billigare. Du kollar enkelt via app eller webb, och det kan faktiskt göra skillnad – särskilt om man lagar mycket på en gång.

Laga smart i köket

När vi bakar eller lagar mat passar vi på att göra flera saker samtidigt i ugnen. Sedan stänger vi av lite i förväg och låter eftervärmen göra jobbet klart. Det sparar både energi och tid.

Torka med solen

Istället för att använda torktumlare hänger jag tvätten ute så mycket det går. Solen och vinden är fantastiska – och gratis – torkare. Älskar min fina torkställning som jag använder massor.

Välj lokalproducerad el

Precis som jag gärna handlar lokalproducerat i byn, vill jag att elen vi använder hemma ska komma från producenter i närheten. Genom Bixia kan man välja lokalproducerad el från sol, vind och vatten – ofta inte så långt från där man bor.

För mig handlar sensommaren om att njuta av det bästa av två världar – värmen och ljuset från sommaren och känslan av att förbereda sig för hösten. Jag älskar höst. När jag tänder lampan i köket en augustikväll, är det fint att veta att både syltburkarna på hyllan och elen i uttaget är resultatet av något lokalt, hållbart och omtänksamt.

Teckna avtal med 100% förnybar el HÄR

Kram Lotta

Sensommarens rikedom Läs mer »

Egen tid

Nu har jag varit lite ledig här ifrån, igår var jag borta hela dagen så då blev det inget blogginlägg. I onsdags åkte jag till jobbet med en kruka blommor som jag planterat om, måste ha lite fint vid entrén. Vi får så mycket beröm för butiken, många åker från andra städer för att handla hos oss.

Kalle har varit lite borta några dagar så jag har njutit av min egen närvaro flera kvällar. Jag älskar min fina man men har stort behov av egen tid. Kalle har både varit ute och druckit öl med jobbarkompisar och varit på hockey. Kul när han hittar på saker.

Jag har badat på kvällarna. Ljuvligt! Ikväll ska vi nog åka ut med båten om det blir bra väder.

Nu ska jag ut och måla grunden ( det grå under röda färgen på huset) i samma färg som uteköket, växthus och båten. Den färgen vi har nu är lite ljusare men vi ska ha allt i samma timmergrå.

Jag ska också hoppa i och ta ett bad, det är så bra för kroppen. Jag ska vara hemma i tre dagar nu och tänker inte flytta mig från tomtgränsen.

I Sjöstugan har vi massor kvar att göra, fixa med lister, lysknapp som var trasig när vi köpte. Vi ska sätta plåtar på taket och stuprör. Kalle fick ett kaptenskåp av mig när han fyllde 30 år, det passar bra nu.

Båten/flotten ska också höjas upp baktill. Vi har köpte fler pobtoner som ligger och väntar så vi ska bygga lite så den kommer bli rak. Jag ville ha en altan på framsidan av flotten med stolar så då blev den baktung, men det går att fixa till. Vi ska börja med det efter uteköket är klart , har inte hunnit det än och sedan fortsätta bygga igen under altanen.

Jag tog hem mina dagböcker. Jag har skrivet dagbok i ca 30 år och när jag var 33 började skriva på bloggen. Har alltid skrivet ner mina känslor och tankar i skrift. Så roligt att läsa om allt nu.

Kalle och jag träffades när jag var 17 år och han 18 år och bara haft seriöst förhållande med varandra. I dagböckerna kan man läsa hur vårt förhållande gått fram och tillbaka men från den dagen vi flyttade ihop har vi varit självklara för varandra och jobbat mycket på vår relationen. Den lilla killen är min lillebror, han kom ju när jag var tonåring.

Mysigt att sitta i Sjöstugan på kvällen, alla ljuden utanför och lugn och ro.

Igår var jag på ärenden, den här lilla kaminen från Jem och Fix (gammal) ska snyggas till. Har köpt spissvärta och så ska jag beställa en etanolbrännare så vi kan ställa den på uteköket och så ser det ut som en eld brinner. Den är lagom stor för det.

Kalle har målat skivan två gånger nu så man kan ställa saker på bänkarna. I helgen ska han bygga skåpsluckor och bygga igen på sidan. Vi måste beställa plåt till grillen och bänkskivan som vi kan baka på sedan när vi ska göra pizza osv. Jag ska ge er måtten sedan också.

Hittade en kran också på vårt lager som blir bra att sätta här.

Igår var jag på ärenden hela dagen. Var hos optikern och fixade nya glasögon och massa mer. Dessa blev det och så ett par svarta.

Nu är det dags att börja inreda uteköket, ska visa och berätta mer framöver. Vi ska köpa en större wokpanna och jag vill ha kokplattor som man kan fram om man tex vill stå här koka sylt, göra egna ljus osv Plattan skulle också kunna ha användning för i växthuset vid dåligt väder. Vi har eluttag här som en elektriker fixat när vi gjorde utespa.

Nu säger Kalle att det ska bli regn så jag får nog gå till växthuset och plantera istället för att måla eller så var det bara en kort skur. Dags för frukost här. Vi brukar skoja att vi är som Italenare här, brukar inta middag kl 21. Allt är sent i huset här.

Nu vill Kalle äta frukost 10.22 så bäst jag slutar, det var bara en kort skur så sedan ska jag ut och måla.

Kram Lotta

Egen tid Läs mer »

Fina sköna vardagsliv

Godmorgon fina bloggläsare, det blir ett kort inlägg idag. När jag jobbar hinner jag inte skriva så mycket till er. Igår stod jag på jobbet och plockade upp massa fina höstkläder, det är så kul! Nu väntar en ny dag och jag ska fortsätta med det.

Idag blir det klänning . Jag har ju även mitt jobb här även om det känns mer som en dagbok.

Igår hann jag klippa gräset på kvällen, herregud vad lätt och fort det går när man har drive på gräsklipparen och vad fint det blir. När jag blir äldre skaffar jag en robot. När vi flyttade hit skaffade vi en robot men den tog åskan. Jag gillar klippa gräs och få röra på mig så nu är jag så nöjd.

På vår Ica finns även en liten trädgårdsbutik på sommaren, där har jag köpt 4 stycken sådana här rosor ( vet ej vad de heter) Först får de stå i kruka ( gamla krukor, säkert 10 år) och blommar om nu, sedan gräver jag ner dem. Jag har inte bestämt mig vart i trädgården ännu.

Jag ska bestämma med Kalle om jag vi ska beställa grus nu som jag kan hålla på med. Tänk så mycket snyggare det kommer bli i köksträdgården när vi får fint grus. Längtar.

Nu ska jag göra mig en bra dag. Ikväll har jag inga måsten mer en vika in tvätten som ligger i en hög. Jag kan släppa saker väldigt lätt och bryr mig varken om disk eller högar tvätt så jag tar det lite när orken finns. Kalle har målat utekök och ska måla och bygga lite mer i helgen sedan ska jag visa för er också.

Nu ska jag äta frukost här.

Allt gott fina ni

Kram Lotta

Fina sköna vardagsliv Läs mer »