Handla höstblommor

Igår blev jag äntligen klar med målningen av staketet på den högra sidan av huset. Det tar tid att måla och man måste koncentrera sig , det är nog det som är jobbigast för min gamla hjärntrötthet. Att koncentrera sig. I år har jag haft som mål att måla klart olika saker och det är tex grunden ut mot sjön som blev timmergrå, staketet och stolparna till grindarna och lilla boden om jag hinner. Har målat om dörren än så länge.

I vår ska jag nämligen fortsätta med vår köksträdgård och köra grus och fixa stentrapp så då vill jag inte måla lika mycket.

Det är härligt att se allt som växer och som går att äta.

Idag vaknade jag till dimma och haft en lugn morgon, nu ska jag snart träffa Elin så ska vi ha en mysdag med att köpa höstblommor.

Så här såg framsidan ut ett annat år, vi får se hur det blir i år. Jag köper inte lika mycket växter längre som är typiska höstblommor och försöker göra mycket eget som mossbollar osv Jag handlar gärna perenner och sätter i krukor som jag kan ha i rabatten sedan men vi får se vad vi hittar idag. Jag brukar börja med framsidan och något utanför växthuset.

Växthuset förra året

Förra året såg det ut så här på bryggan men nu har jag stora trätunnor där med träd så jag behöver inga växter dit.

Att umgås med barnen en dag är det bästa som finns. Elin är en sådan fin människa och lätt att vara med. Ja båda mina barn är lätta att vara med och fina såklart. Jag håller på att planera en upplevelse med var och en av dem också.

Idag ska jag också hjälpa min syster att köpa möbler till hennes nya boende. Min syster har det svårt och går med rullator så hon ska flytta till ett boende där hon kan få mer hjälp.

Nu önskar jag er en fin och skön dag, det ska jag ha. Ska bli skönt att hitta på något med bara Elin och hinna prata. Sonen hade annat för sig så han får jag träffa en annan dag.

Kram Lotta

Handla höstblommor Läs mer »

dagarna går fort

Dagarna går så himla snabbt och nu när jag skriver till er har det blivit kväll. Kalle och jag har haft en skön hemmadag.

Frukost i Sjöstugan och Pettson är med och vill gärna smaka en ostbit om han får.

Vi äter nästan alltid gröt på helgerna , ägg och ett glas Proviva.

Jag tog några blommor ner till Sjöstugan och klippte även lite på min Ecalyptus

Jag har en liten sax innanför dörren som jag kan ta med i trädgården eller på promenader så att jag alltid har någon blomma eller något annat på bordet.

Efter frukosten satte vi fart med rostornet som vi tänkt att göra i tre år nu. Min fina kermaikknopp skulle äntligen få komma på plats.

Jag målade staketet och hade färg i hela ansiktet.

Imorgon kan jag hinna klart staketet på ena sidan, sedan får jag måla på den andra sidan stora stolpen också. Det lyser vackert när solen skiner.

Vi hade mat kvar som vi bara kunde värma på spisplattan.

Rostornet ska bara få färg nu men jag har satt en klematis som ska få slinga sig på den. Imorgon ska den ner i pallkragen. Måste förankra den bara så den inte blåser iväg.

Ikväll blev det bastu och bad och det var så skönt. Vi har fortfarande 18 grader i vattnet.

Fin kväll till er alla

Kram och gonatt från Lotta

dagarna går fort Läs mer »

Kontraster, så härligt

Då var man redo att hoppa in och jobba lite igen. Om någon blir sjuk, så kan jag jobba ibland. Först går man hemma och känner sig lite som ett troll, knappt hittar hårborsten sedan kommer dagar man sminkar upp sig och sätter på sig ett ansikte. Jag gillar att vara allt, gillar kontraster som ni vet.

Jag brukar få komplimanger för min hud, jag har kanske slät hud och lite rynkor jag vet inte. Jag tänker inte så mycket på det. Min hudvårdsrutin som jag har använt ett tag kommer på instagram framöver. Väldigt enkelt. Här ser ni också mina gråa hår som börjar växa ut lite bättre. Jag trivs med det och jag trivs med att spara 2300 kr i månaden på att inte färga och göra naglar. De pengarna går till upplevelse istället, roliga saker planeras med barnen som jag kommer berätta framöver och så går jag i mina samtal som får mig att må bra.

Jag tror på natur, kallbad, rörelse, trädgård, bastu, rutiner, fin man och vänner, ta hand om familjen, jobba med sin hjärna, bra kost, inte stressa, sjunga osv Det tror jag på men jag är ingen perfekt person. Jag röker inte, dricker nästan ingen alkohol, äter sällan dålig mat och är jag hemma är jag helt naturlig i huden, sitter inte still och solar ( om jag inte är utomlands) osv men jag gillar fika och en chokladbit på helgen. Jag tror inte på perfekta människor, jag tror bara på att vara så äkta och sann man kan mot sig själv. Den här är jag just nu, det ändrar sig.

Nu önskar jag er en bra dag, så är det hemmadag imorgon och då ska jag sätta fart på Kalle att han ska ge mig information om uteköket så jag kan dela det till er och att han hjälper mig med en fin spaljé. Idag ska jag också få träffa min familj på Kalles sida och mina barn med sambo. Längtar.

Kram Lotta

Kontraster, så härligt Läs mer »

Mitt simpla liv

Nu har jag tagit kväll här och satt mig för att skriva till er. Jag har mycket större behov nuförtiden att sitta still så nu ska jag göra det resten av kvällen. Jag har i alla fall inte legat på latsidan idag heller. Fast inte spelar det någon roll. Jag gör massa saker på dagarna för jag vill och för jag tycker det är kul.

Idag började dagen med hundpromenad i vår vackra skog och så blev det bad efteråt. Jag simmade en bit ut i sjön och det är något jag vill bli bättre på. På min kör har jag flera stycken som simmar och badar varje morgon, de är mina inspirationer.

Jag plockade krusbär häromdagen men det blev inte så mycket så jag hällde i lite blåbär också och gjorde sylt av det. Sedan tog jag ner burken till Sjöstugan där vi äter frukost på helgerna och brukar ha sylt i gröten.

Efter frukosten satte jag fart att städa ett skåp. Jag tar lite varje dag som jag rensar och går igenom och idag blev det påslakan, dukar och torkhanddukar. Det här är det enda stora skåp som vi har i huset.

Lite bättre ordning blev det, så skönt att fixa ordning och rensa.

Jag har börjat rensa mina kläder, kläder som jag inte kan ha längre, kläder med fläckar osv och ska ge bort till släktingar eller skänka bort.

Jag har också tagit hand om tvätthögen och är fortfarande inte klar med den. Försöker tänka att jag behöver inte vara någon duktig flicka och prestera att allt ska bli klart. Jag kan ta lite i taget utifrån min energi. Så nu ville jag sitta på ändan så då kan jag ta det lite senare som är kvar.

Jag lyssnar också varje dag på meditation när jag jobbar och har mina hemmadagar. Då ligger jag på bäddsoffan i Sjöstugan och försvinner iväg en stund i djup vila. Jobbar med min andning och lär mig att jag är inte mina tankar. Genom att börja lyssna på meditation har jag lärt mig så mycket om mig själv. Älskar det. Ibland somnar jag och då sover jag så länge jag vill. Sover bättre på natten sedan också om jag vilat. Tränar hjärnan att komma ner i varv.

Jag har också hunnit måla två sektioner av staketet och det lyser så vackert när solen lyser. Mycket kvar men det går framåt. Kalle har köpt en ny burk Falu rödfärg ljusröd idag så nu har jag mycket färg att måla med.

Jag har också plockat in buketter till borden, jag är så glad för mina blommor.

Jag är så glad att jag har en ny kamera, jag älskar att fotografera. I kameralinsen får jag fokusera på det lilla som är vackert.

Det här är också så jag. Ibland känns det som ni ser mig som en mer seriös person än vad jag är. Jag är en slarvig person med vissa saker, som glasögon. Just nu har jag tre stycken med en båge och alla är jätterepiga. Nu längtar jag verkligen efter mina nya glasögon som ska sitta på näsan hela tiden.

Vi har fått en Taxfree katalog också, det närmar sig att åka på semester till Lefkas. Jag ska kika lite men har inte alls samma sug att shoppa bara för att. Jag försöker använda upp det jag redan har för att sedan få köpa den parfym jag önskar mig och heter Rabanne pur, men den finns inte med i katalogen. Förr köpte jag så mycket och dessa parfymer har tagit massa år att använda upp. I framtiden räcker det att ha få saker av allt.

Imorgon ska jag hoppa in extra och jobba och på kräftskiva det blir en rolig dag. Ha det fint gulliga bloggläsare.

Kram Lotta

Mitt simpla liv Läs mer »

Lite från dagen

Mina hemmadagar är så värdefulla. Jag kan styra vad jag vill vad de ska innehålla och nu har jag sagt att jag vill vandra mer så det gjorde jag idag på morgonen. Hisneklint så otroligt vacker med utsikt över Åsunden. Tycker om att vara själv med Pettson och vädret var toppen idag.

Prövade lite av min utrustning och mina nya vandringskängor är supersköna, skulle behöva en mindre väska när jag bara är borta några timmar så det ska jag köpa in framöver.

Satte mig på berget och åt mina två ägg och Pettson fick sin frukost som jag tagit med. Jag säger det igen, natur är bra för kropp och själ.

Jag har ju också sagt att jag ska måla staketet klart så idag blev det tre sektioner, det tar tid. Tar jag lite varje dag när jag är hemma är det snart klart. I mitt huvud ser jag det klara resultat och det gör mig glad. Jag lyssnar på poddar och har en trevlig lugn stund.

Jag tänkte jag skulle visa er våran fina present vi fick av våra vänner i Norrbotten. Jag tror butiken heter Bagarstugan utanför Kalix. Jag älskar fiskar i mönster och det visste Susanne. Stod Lotta på den sa hon. En påse med doftkulor blev det också och fina servetter. Blev så glad!

Vädret är finemang och jag ska plocka ordning lite här i huset och ikväll är det kör. Det blir kul! Jag har fått mina nya höga jeans som var supersköna , men jag ska bara lämna dem till sömmerskan så ska jag sy upp dem lite. Jag har rensat i min garderob nu. Så mycket kläder som är för litet och för stort. Det ska jag ge bort.

Jag behöver mer skor också. Dessa Hoka har jag mest på jobbet och de är så sköna men dyra, men jag behöver fler sköna bra gympaskor att ut och gå i och jobba i trädgården i. Får nog bli fler Hoka för mina fötter mår så bra av dem.

Ha en fin, fin dag

Kram Lotta

Lite från dagen Läs mer »

Vad har du i din cirkel

Jag funderar ofta på vad som ska finnas i min cirkel. Hos min terapeut har vi pratat mycket om det. Tänk dig att du lägger ut ett rep runt dig och i den ska rymmas allt du ska göra och orka med. Vad i din cirkel skaver? Vad vill du ha kvar och vad är det som du känner att du inte orkar eller skulle vilja ta bort.

Det sorgligt för jag möter så många människor som tror det är något fel på dem för de inte orkar med allt i sin cirkel, som tror de måste ha allt och vara den duktiga kvinnan/ mannen som ska klara allt. Samhället idag säger att du behöver lyckas med så mycket, äga så mycket, upprätta så mycket för du känna dig tillräcklig. För du ska duga. För min egen del så blev det en stor förändring för att orka mig som är mittpunkten i cirkeln. Man måste också tänka på att alla man har i sitt liv har också cirklar och går även in i din. Vissa av oss länkas samman, som mina barn, deras respektive, deras barn, föräldrar, syskon, vänner osv . När andra har problem och mår dåligt då kommer även jag ha mer att göra och må dåligt. Allt som inte ryms i min cirkel längre har varit en sorg att ta bort, fina människor, fint stort hus, fina saker, fina intressen , fina jobbuppgifter som gett bra inkomster osv men jag hade aldrig varit där jag är nu om jag inte sett om min cirkel.

Jag möter så många som försöker leva upp till allt det där som man känner man borde klara av. Jag var likadan. Ju mer jag fick höra från andra som var lite avundsjuka och skulle påpeka hur jag levde eller ville trycka ner saker när jag lyckades ju mer skulle jag bevisa att jag dög, att jag var duktig.Jag trodde att allt det där i min cirkel var det man skulle vara och klara av, för det är så jag är uppväxt. I min terapi har jag tagit reda på vad allt det kommer ifrån. Det är en sådan befrielse när man kommer ur det. Jag behöver inte ha allt det där som jag trodde jag skulle ha eller klara av för att vara någon. Tänk att det fanns en helt annan väg.

Jag är så tacksam nu för alla lärdomar jag lärt mig, jag är supernoga vad som är i min cirkel och jag är supernoga med att ha det det där lugna, trygga och sköna måendet som gör att jag behöver inte bevisa någonting, jag bara vet att jag duger som jag är och jag orkar inte så mycket längre.

Nu när jag skriver till er så vill jag dela allt det där som jag upplevt och lärt mig för jag ser att det behövs i samhället. Många vet inte ens om att man kan påverka sitt mående , det vet inte om att man styra tankar, göra på andra sätt. Det bara tror att jag tänker massa tankar och det är så jag är och måste vara.

Ja nog om det. Nu mina bästa bloggläsare har jag troligtvis många dagar hemma om ingen blir sjuk på mitt andra jobb. Pappa kommer idag på lunch. Vi hade inte så nära och bra relation när jag var liten så jag värdesätter den högt nu. Varje gång jag träffar min pappa så inser jag att vi är så lika med våra intressen. Vi har samma intresse för odling, för naturen, gillar hundar, och drömmen att åka till Norge, fotografera, vi är sociala och lätt för människor, vi positiva, skojar mycket och vi är högkänsliga och sköra och känner mycket. Jag är glad att pappa och jag ses lite mer nu på äldre dagar för det har gjort mig mer hel. Sedan är vi väldigt olika på många andra sätt.

Idag ska jag skicka ett jobb också och måla staket om vädret vill, vi får se. Kalle jobbar bara hemma när jag jobbar i klädaffären. Men vi har båda stort behov att båda jobba borta och hemma. Efter Elins leukemi orkar inte våra hjärnor som förr.

Nu ska jag sätta fart här och så tänkte jag rensa en låda om dagen. En låda om dagen eller nåt lite ställe om dagen för att ordning, lugn och allt ska ha sin plats. Jag köper inte lika mycket prylar längre för det får inte plats, men äger en hel del kläder som jag måste ha när man jobbar i klädaffär. Så rensa lite också. Ja vi tar det lite som det kommer, vi kanske ses senare ikväll också. Vi får se.

Allt gott

Kram Lotta

Vad har du i din cirkel Läs mer »

Ett fundament att stå på

Jag väntar på nya glasögon som ska sitta på näsan hela tiden. Min syn har försämrats men jag ser ännu ganska bra på långt håll. Jag behöver verkligen glasögon som är hela och inte repiga och som jag använder och sitter på näsan. Jag tror jag får dem den här veckan, det blir skönt och lite inkörning tills man vänjer sig.

Idag är det jobb i klädaffären, längtar. Älskar att träffa mina arbetskamrater, kunderna, arbetsuppgifterna. Just nu är det inte så mycket, det går lite i perioder som ni vet. Jag älskar att tillhöra ett sammanhang, ett samhälle där jag är igenkänd av några. Det räcker för mig så.

Kören har börjat igen och på torsdag får jag sjunga igen, älskar det. Tänk att jag som förr strävade efter att göra nya saker, utsätta mig för saker jag inte kunde, nya kickar hela tiden osv nu är bara så nöjd med det vanliga enkla livet. Att inte sträva längre är så rofyllt. Jag är rofylld. Det är som allt det där oroliga bara bytts ut av ett inre lugn. Ett inre lugn som blivit som ett fundament att stå på.

I min samtalsterapi sista året har jag fått söka mig fram och komma fram till vem jag är och vill vara nu. Efter Elins cancer förändrades allt. Allt man trodde man ville vara och bli och allt man hade inom sig sedan barndom var inte detsamma längre. Livet lär oss. Jag har lärt mig massor vad som är jag och vad som är viktigt för mig, för oss.

Jag har gjort jobbet att ta fram alla jobbiga känslor till ytan, allt som legat gömt, inkapslat, vända upp och ner på allt för att sedan landa mjukt. Trodde inte det fanns så mycket tårar, men jag har gråtit mängder i den sortens terapi jag gått igenom.

Allt blev så mycket enklare. Jag blev hon som har ett inre stabilt lugn, men vägen hit var inte spikrak. Livet är inte spikrakt. Jag behöver inte så mycket längre, inte så mycket input. När man inte orkar och landar och är tacksam för de som han har omkring sig då kan det där lugnet infinna sig. Troligtvis är det åldern också, man orkar inte lika mycket längre.

När vi flyttade hit så flyttade också barnen hemifrån. Man får ta reda på hur ska livet bli nu? Vilka är vi nu? Vad gör vi nu när vi inte har barn hemma?

Nu har vi landat i vårt nya liv Kalle och jag . Hittat hur årstiderna påverkar oss i sysslor, våra intressen, hur vi ska leva och ha det för att må bra och så infann sig det där lugnet. Det där inre som inte kräver så mycket av mig, inte massa strävan att bli något men fortfarande nyfikenheten kvar.

Nu ska jag snygga till mig här och plocka ordning lite i huset. Ha en fin dag

Kram Lotta

Ett fundament att stå på Läs mer »

Bygga utekök

Ni som följer mig på instagram har sett att uteköket är nästan klart. Vi ska beställa plåtar runt grillen och något att baka på. Tack för alla era hejarop. Jag ska skriva mer inlägg framöver vilket virke vi har valt osv men jag är en trög människa så det tar lite tid och så måste jag tjata på Kalle för jag har inga mått i huvudet. Ja allt får tar sin tid men det kommer framöver.

Nu kan vi skörda tomater och gurka och det älskar man ju.

Kalle gjorde inlagd gurka igår, dessa ska stå minst en vecka innan de är klara. Han sökte på inlagd smörgåsgurka så kom massor av recept upp.

Nu blir det inga mer stora projekt i år och nästa år skulle jag tro att vi fortsätter att göra klart det vi påbörjat.

På båten/bastuflotten finns det målning och massa annat som ska bli klart. Den ska rätas upp med fler pontoner som vi köpt.

Bygga igen under altan och bygga staket

I växthuset vill vi lägga golv, mura upp en bänk med spis, göra stentrapp utanför. Hela köksträdgården ska få fint grus och läggas mer kantsten

Våra ytterdörrar ska få fönster, vi ska slipa golv i vardagsrummet, bygga garderober och tapetsera i vardagrum och kök

Vi tycker om att göra saker tillsammans och tar lite när vi känner att vi har tid och pengar. Allt detta som vi planerar för kommer vi ta lite då och då, inget som är bråttom med och troligtvis inte klart förrän om flera år. Det är kul att ha saker att se fram emot.

Ja alla som har hus vet att det alltid finns lite att göra och det gillar vi. Allt det där pysslet mår vi bra av.

Idag har vi sovit en stund på eftermiddagen också och nu sitter Kalle och vilar sig och badat och jag skriver till er. Nu är våran 5:e semetervecka slut och vi har fortfarande en vecka kvar till Grekland. Kalle hade så mycket sparad semester så det var dags att ta ut lite mer.

Nu blir det kul att jobba en dag i klädaffären igen och sedan ska jag satsa tid på att måla staket och hjälpa min syster med flytten. Jag vill också hälsa på barnen och så väntar kräftskiva med Kalles familj. Blir en bra nästa vecka.

Allt gott bästa ni

Kram Lotta

Bygga utekök Läs mer »

Utflyktsdag på Gotland

Här kommer lite fler bilder från Gotland och vår dag på ön upp till Fårö. Jag har inte fotat på varje ställe men skriver lite i texten vad vi gjort.

Vi åkte på västra sidan upp från Visby och första stoppet var Krysmyntagården. Där hade de inte hunnit öppna men vi kunde gå runt och kika i trädgården.

Peter och Kalle följer med på allt, älskar män som också gillar utflykter. De här två är lika. Gillar fixa hemma, bygga och laga mat osv

Vidare upp på västra sidan besökte vi Rauken Jungfrun och Blå Lagunen, vackra platser. Jag körde bilen och de andra var kartläsare. Jag är ju van att köra bil sedan förr då jag körde runt och gjorde reportage.

Sedan tog vi färjan över till Fårö där vi åkte omkring och tittade lite och stannade för lunch på Fårögården.

Här säger Kalle säkert någonting tokigt jag brukar göra. Kalle är alltid den ordentliga, skötsamma och jag den tokiga. Bra kombo kan man säga. Tänk vad Kalle fått vara med på mycket för man varit lite galen genom åren.

Fårögården hade väldigt god mat och jag passar nästan alltid på att äta Chevréost om det finns, fisk eller sallad.

Så god mat.

Innan vi lämnade Forö så åkte vi och försökte att puta omkull raukarna i Langhammars. Det var ingen lätt uppgift.

Älskar att resa med Kalle och att vi funnit så fina vänner. Det är skönt när man har samma tempo också, man hoppar ut och kikar på saker en stund och sedan åker man vidare.

När vi kom hem från Fårö så vilade vi oss en stund innan det var dags att gå ut och äta. Jag kan verkligen rekommendera Visby och Gotland i slutet av augusti. Inga köer till färja osv eller trångt någonstans. Det passade mig så bra. Nu får vi vänta ett helt år innan vi träffar våra vänner igen och vi ska till Björkliden. Det blir en lång väntan.

Nu ska jag lata mig hela kvällen, Kalle tog en bastu och jag har både badat i sjön och spabadet. Det fiskas kräftor så vi får se om det blir någon fångst. Det har åskat och regnat här så nu fick jag stänga av datorn en stund.

Allt gott bästa bloggläsare

Kram Lotta

Utflyktsdag på Gotland Läs mer »

Gotland med fina vänner

Nu är jag hemma igen efter en helt underbar semester med våra vänner från Norbotten. Nu har vi känt varandra i över 10 år och när vi träffas är det som vi sågs bara för några dagar sedan. Vi är så lika. Samma intressen, samma rytm, samma omtanke om varandra osv

Stickat här

I år blev vår resa tillsammans till Gotland, jag har inte varit här sedan Elin blev sjuk och vi fick sitta på akuten. Det var verkligen härligt att få komma hit igen och se allt vackert.

Visby är en sådan vacker stad, helst innanför ringmuren.

Vi bodde på Gutebagge hotell och det var toppen. Lätt att ta sig från terminalen och bara kliva ut på Visbys gator. Billig parkering en liten bit där ifrån.

God och mysig frukostavdelning.

Jag gick morgonpromenad varje morgon för att se solen gå upp och platsen vi var på när Elin hade så ont. Tog över den platsen och ersätta den med bra minnen.

Vi har gått i många mysiga små butiker inne i Visby tex Prima. Kalle och Peter har varit med och kikat och tittat är också tyckt om allt vi gjort. Så skönt med två män som också tycker om att strosa och vara med på allt och är så lika.

Vi har plockat med oss några vackra stenar som vi kan titta på och lägga på ljusbrickan i höst.

Jag köpte mig en fin plansch som påminner mig om allt fint jag har i mitt liv och alla de människor som betyder mycket för mig och funnits omkring mig i med och motgång.

Det blev glass på Glassmagasinet i hamnen, nästan som en hel lunch.

Första kvällen blev det en öl mot en solig husvägg. Vi haft så fint väder! och skönt att åka i slutet av augusti när det inte är så mycket turister. Inga köer.

Vi har tagit oss en fika på mysiga caféer och vilat benen. Sovit en stund på dagen om det passat en stund på kvällen innan vi gått ut igen.

God lunch i hamnen

Fina kvällar med solnedgång och middag på restaurang. Det har varit så fina dagar. Jag ska visa mer bilder imorgon från en dagarna när vi var ute och åkte upp till Fårö.

Vi är så otroligt glada över vår vänskap och även om vi bara ses en gång om året så är den så otroligt värdefull. Nu ska vi åka och hämta hem våran Pettson vovve som varit hos farmor och farfar. Jag jobbar på måndag med sedan många lediga dagar och jobbar hemifrån. Här ska målas staket osv och vi ska köpa kängor till våra vandringar framöver osv I helgen ska vi fiska kräftor och fortsätta på uteköket.

Allt gott bästa ni

Kram Lotta

I september kommer ni få se mycket stickat här, som den här tröjan här och sköna jeans här

Stickat HÄR och höstjacka HÄR

Ellos rabbatkod ,ARSTIDERAUG25 ( prova er fram vilka varumärken)  33% på dyraste varan och/eller 5% på redan rabatterade produkter.

Gotland med fina vänner Läs mer »