Allmänt

Fina tapeter i köket

Idag skiner solen och jag kan tänka mig att det kanske är lite värme i växthuset. Hostan är som den varit innan och orken är som den varit innan. Måste vila för minsta lilla, så det blir inte mycket gjort här.

Mattan har fått flytta tillbaka och blivit lite renare av lite snö.

Jag försöker titta ut och få lite mer energi av solen, men det går segt. En dag i taget.

Vill ändå titta in till er och säga att tack för ni hänger kvar här. Vi har lite mycket omkring oss just nu, allt skriver man ju inte här. Kämpar på kan jag bara säga. Livet är bara för tufft ibland.

Vi har i alla fall fina tapeter att titta på och dessa gör oss glada just nu. Ska bli roligt när målaren tapetserar det sista upp i trappen också.

Ha en fin söndag

Kram Lotta

Fina klänningar HÄR och HÄR och snygga jeans med hög midja HÄR

Färg på tröjan HÄR

Fina tapeter i köket Läs mer »

Korgar och hyllor

Sjukstuga fortsätter här och nu är Kalle lika dålig som jag så här blir det lugna dagar. Man har energi att göra en liten sak men sedan måste man vila. Jag kollar på några inköp som vi ska göra, korgar till förvaring. Hittade två sådana här som kan stå på hyllan i trappen med förvaring av massa saker.

Hyllor vi kan måla och sätta fina saker på i köket. Kalle säger vi kan fräsa och bygga sådana själva. Ja vi får se.

En matta till köket, ja egentligen skulle vi behöva fler om inte alla fläckar försvinner. Det blir skitigt med djur och våra mattor är inte fräscha. Jag ska ut med dem i snön och se om jag kan få dem rena. Lampor i taket i vardagsrummet måste vi, typ någon sådan HÄR , vi har ju inte haft några taklampor på sju år.

Ja det var några inköp och planer. Snart är det vår och då bryr man sig inte om hur ser ut inomhus, då vill man bara ut och pyssla. Men när man bor litet så får man hela tiden tänka att man ska organisera bra och rensa. Nu blir det båda av detta lite mer framöver.

Kram Lotta

Fin inredning HÄR, HÄR och HÄR

Så fin bricka HÄR och skärbräda HÄR

Fint till jeans HÄR

Korgar och hyllor Läs mer »

Böckerna om Betty

Jag har tagit hand om vårt hus några dagar nu, rensat och städat men också vilat, jobbat, varit på återvinning, handlat, besökt banken och ska pensionspara mer i företaget, besökt min svärmor på sjukhuset. Jag har också varit och köpt lite saker som behövdes som mer förvaringslådor, en ny hallmatta osv Idag har jag också hälsat på en arbetskamrat.

Under tiden har jag lyssnat på böckerna om Betty som ni tipsat om. Det har varit så avkopplande och skönt så jag har fått påminna mig om , om jag verkligen fått något annat gjort här hemma. Inte för det måste bli en massa gjort men det känns som jag har varit i en bubbla, som i en annan värld. Böckerna har fått mig att lyssna på historien och Betty och försvinna iväg och det har varit så avkopplande. Jag har inte tänkt på allt som jag gjort här hemma på samma sätt, jag har varit så inne i böckerna.

Förr levde jag mitt liv i så mycket i görande, i att vara något, alltid prestera osv och lägga upp på bloggen och instagram. Alla år Elin var sjuk när man var i ständig stress men sedan jag lämnade det ”livet” och börjat leta efter andra värden och ett snällare liv mot mig själv så har jag hittat så mycket annat. Som ljudböckerna.

I somras kände jag att tiden på sociala medier och helst instagram tog så många timmar. Alltid svara, alltid vara uppdaterad, att bli bedömd, prestera osv också för att få de jobben som man kan få där. Sedan kom jag på att så länge jag höll på med det så blev jag inte helt fri från att känna känslan av att jämföra mig med andra, vara duktig osv Så jag valde ju att ta bort den ”typen” av samarbete. Sedan dess har jag tex. lagt mina timmar på att lyssna på ljudböcker istället för att scrolla och skriva kommentarer. Det har varit så bra för mig.

Jag tänker också på att jag under åren med blogg och instagram varit i så många år med att alltid presentera, alltid något nytt, alltid något att berätta. Jag blev en person efter dotterns cancern som tappade bort lite av mig som jag var förr och vad jag tyckte om att göra som gjorde mig glad utan att behöva göra något som jag skulle visa upp.

Jag hade jobbat hemma i så många år och de sista åren mer själv men jag hade också kommit längre ifrån mig autentiska jag.

När jag började i kören så träffade så många människor både män och kvinnor i alla möjliga åldrar som inte brydde sig om kläder, inredning och vem jag var och hade gjort tidigare. De tyckte om Lotta som den jag var och vi hade sången tillsammans. Dit kunde man gå hur som helst och ingen tänkte på vad man hade på sig eller om man hade sminkat sig.

Jag kommer ihåg vår första konsert i kyrkan när jag efter min depression för första gången på länge upplevde glädje efter flera månader nästan ett år av att må dåligt. När jag stod där och sjöng och kom på vad livet var igen. Hur jag förstod hur mycket jag kämpat på sista åren med att hålla fast, kämpa på för att inte visa mig svag eller upprätthålla det liv eller den person jag så hårt jobbat på att bli men inte ville vara längre. Med kören kunde jag se ut hur jag ville, ingen kände mig sedan förr, ingen visste hur jag kämpat med dotterns cancer, haft två hus, gjort karriär, var influencer osv I kören var det att sjunga och vara i mycket enkelt sammanhang som var grejen.

Sången är lite som böckerna. Så mycket glädje. Tiden jag lägger på det när jag inte behöver prestera, jämföras eller bli ifrågasatt. Jag känner att jag behöver mer av det och nu har jag hittat ytterligare en sak som får mig lite mer att bara vara Lotta.

Jag har varit influencer i 18 år och jag har älskat det men det har också gett mig höga krav på mig själv och gjorde mig till viss del sjuk. Jag har alltid varje dag vetat att jag måste ha någonting att visa, någonting att berätta och aldrig kan slappna av. Det är jag som med mitt lilla företag som ska se till att lönen kommer in.

Numera har jag hittat tillbaka och vill fortsätta skriva till er och tittar in på instagram men jag är inte så hård mot mig själv. Livet blev så snällt.

Nu sitter man här nästan lite tom när en bok tar slut och ska snart hitta snart en ny. Ja ni som läser och lyssnar ni vet känslan.

Köpte en sådan fin lampskärm på Mio, tips till er också

Mitt lilla hus är städat och fint, jag behöver inte kämpa så hårt längre. Jag tycker fortfarande det är lite ovant. Nu har jag suttit här i sängen i flera timmar och lyssnat och ska ut med hunden och fundera på kvällens middag. Nu väntar jobbdagar i klädaffären igen och du ha åter igen läst mina tankar om livet.

Nu ska jag ha en fin kväll och jag önskar dig detsamma. Hoppas mina inlägg ger dig inspiration på olika sätt.

Kram Lotta

Böckerna om Betty Läs mer »

Jag tar rum för rum

Det känns så bra att starta nya år. Jag gillar den känslan att ha ett nytt år framför sig och manifestera och tänka på saker man skulle vilja ha i sitt liv. Inte olika mål utan mer känslan av hur man vill leva, vad man vill ha mer av i sitt liv osv och hur man kan göra sitt liv lättare att leva.

När vi flyttade hit gjorde vi vårt bagage lättare, rensat och tagit bort så mycket och inte saknar jag någonting av det. I år fortsätter jag att rensa som jag alltid brukar göra när jag startar nya år. Nu är det lättare i ett litet hus och när vi redan gjort den stora rensningen i flytten. Jag tar rum för rum och rensar ut det vi inte använder eller behöver varje år och för mig går det fort då jag gör det så ofta.

Att äga mindre och bo enklare med färre med saker framme var en av de sakerna jag längtade efter innan flytten. Att ha ett litet fint hus och det man behöver för att kunna lägga tiden mer på annat, att inte behöva stressa, känna pressen att behöva renovera stora hus eller ta hand om gräsmatta stor som en fotbollsplan och lite till.

Nu när jag har mina tre dagar här hemma så passar jag på att rensa igen. Tar en skrivbok och skriver upp vad som behöver göras i varje rum. Då handlar det inte om stora saker, utan mer att köpa fler lådor till förvaring, skruva upp knoppar osv och titta igenom våra kläder.

Jag går här och plockar, sätter på min ljudbok och har också fixat med lite nya krukväxter och ska köpa in några mera nya frächa lampskärmar osv På mina bänkar och i mina fönster håller jag det enkelt, men ändå pyntat. Jag köper nya saker också ibland, så jag tar inte bara bort men jag försöker att äga mycket färre saker än vad jag/vi hade förr. Jag älskar att få gå här hemma och pyssla i min egen takt.

Sedan fortsätter jag med att städa bort bilder på dator, telefon, rensa mailen osv Vi har inte så långt till återvinningen så det dagliga skräpet kör jag flera gånger i veckan. Vi har bara våra lilla bod som inte rymmer så mycket men vi klarar oss bra med det. Sedan hyr vi ett lager mest med julpynt och barnens gamla leksaker men dit åker vi bara några gånger per år. Vi har inga stora vindar eller stora garderober.

Att bo mindre men ändå ha fint och mysigt har varit min önskan de senaste åren. Jag ska erkänna att det tagit lite tid att lära om. Trots att jag har så mycket mindre nu så har jag nästan alltid något att göra, men jag behöver inte tänka och känna nu att vi inte hinner med allt. Jag har mindre energi, men blir lagom nu när vi lever enklare och i ett mindre hus.

När ni läser och tittar in hos andra eller hos mig så är det ju bra om vi inte försöker jämföra oss allt för mycket med varandra. Jag skriver om mitt liv, mina faser i livet. Du kanske har små barn hemma och fullt upp, lever på något helt annat sätt, har helt andra drömmar och visoner osv. Alla har vi vårt, alla försöker vi vara lyckliga människor som kämpar på med olika saker i livet. Här på bloggen får ni läsa om mig, en människa av alla andra människor i hela världen.

Nu ska jag fortsätta rensa här hemma och gå här och mysa med pyjamas på, ses snart igen bästa bloggläsare

Kram Lotta

Jag tar rum för rum Läs mer »

Komma tillbaka från hjärntrötthet

Långsammare dagar väntar. Jag känner det i mitt huvud. Dagar när man tar på sig en pyjamas och en tröja och sedan går runt i det hela dagen. Jag måste påminna mig om vart jag var för några år sedan, hur sjuk jag var, hur mycket jag klarar nu igen och vara snäll mot mig själv.

I början av min resa tillbaka att bli frisk från min utmattning så var det mycket skuld och skam, ja först själva krashen i sig som de flesta hamnar i när det är för sent. På något sätt verkar som man måste komma till den där botten för att förstå allvaret. Sedan kom skuld och skam och känslan av att inte klara eller orka med någonting. Jag trodde att det aldrig kunde bli bra igen, men det kunde det.

Jag var bara tvungen att inse att jag inte kunde leva som jag gjort förr, att jag var förändrad och sedan väntade den långa vägen tillbaka som kommer pågå hela livet. När man blir sjuk så ser man bara allt man inte klarar av, man blir bara ännu mer sjuk för man tror man måste jobba emot kroppen för att orka som alla andra, det tar ett tag innan man förstår att nu måste jag börja rensa upp allt jag har omkring mig och jobba med kroppen, inte mot. Jag behöver inte vara en del av det här samhället som jag levt och börja ta reda på vem är jag nu? Vad orkar jag nu och förstå att det ändrar sig hela tiden.

Den resan har ju jag skrivet om många gånger och gått igenom i många år. Jag hade inte varit här om jag inte rensat bland både saker jag göra, krav och alla människor som jag umgicks med. Jag har fått gå igenom många olika sorters krig för att tillslut landa med mindre omkring på alla sätt och vis och för att bli en människa som orkar och mår bra av att vara i sin egen kropp och hjärna.

Det är en tuff resa att komma tillbaka från hjärntrötthet. Jag vet inte om jag hade klarat av det om jag hade haft ett annat jobb då. Nu har jag varit min egen chef och kunnat forma om livet efter mig och mitt företag, men det också sårbart att stå där själv, bli sjuk och veta att allt hänger på mig. Jag har dessutom haft tusentals ögon på mig och delat min resa med många andra människor. Ni mina bästa bloggläsare.

Människor som inte gått igenom det jag har kanske inte förstår vad man orkar med och hur jag behöver ha det nu, men det är också människor jag inte behöver umgås eller vara med. Alla mina närmsta vänner och de vi umgås med har full förståelse för detta och det liv jag måste leva nu för att orka. Det är en trygghet för mig. Alla de närmsta vet allt om mig och hur jag haft det och vem jag är efter allt. På mitt nya jobb förstår man också och tar hänsyn till det.

Ni många som skriver till mig, som också går eller gått igenom samma och är oroliga hur det ska gå. I min ålder är det väldigt vanligt tyvärr. Vi som hade oändligt mycket energi förr, mål och tankar utifrån samhället hur vi ska vara och vad vi behöver för att bli lyckliga och lyckade människor. Vi som fått ändra oss för att orka och överleva. Men det går. Bara en lång och krokig resa tillbaka som aldrig verkar ta slut.

Så nu ger jag mig 4 långsammare dagar, för jag måste. För att jag inte skulle fungera i det här samhället om jag inte fick det.

Livet med utmattning som sin bästa vän har lärt mig att känna inåt, våga stå för det jag tänker och tycker, veta mina begräsningar bättre, våga leva det liv jag vill ha just nu utan att bli ifrågasatt. I min terapi har vi jobbat en del med att vara den där personen som ingen människa ger sig på. Alla vet hennes egenvärde, vet att hon lever sitt liv på sitt eget sätt och hon lyser trygghet och självsäkerhet på ett snällt sätt. Jag bara är som jag är och det finns en trygghet i det. Jag behöver ofta sova middag, jag orkar inte vara vaken på kvällarna. Jag orkar inte fester eller middagar när det ska surras med människor man knappt känner osv

Alla människor går igenom sina resor i livet, jag hamnade på en väldigt trygg och enkel plats att vara jag efter flytten. Jag älskar allt det här vanliga nu för mer än så orkar jag heller inte med. Det är så skönt att ha lämnat stort hus, stor trädgård, stor omsättning i företaget, krav att fota och filma jobb, jämföra sig med andra influencer, umgås med gud och alla människor för man inte vågar säga nej osv. Det fick bli så, jag var tvungen för att orka. Men det blev bra ändå. Det som var kul och rätt för tio år sedan är inte det jag måste vara och leva upp till nu.

Julen plockas ner i lådor och ska köras till vårt lager, jag ska hålla på med lite krukväxter osv och så ta dagarna bara som de kommer. Jag känner att jag har ett rikt liv nu för jag har lärt mig att gå långsammare, sitta i stillhet längre stunder. Jag kan vila innan jag blir trött osv men jag har fortfarande svårt med hur mycket jag orkar. Jag bokar upp saker i förväg och måste ibland boka om. Det får vara så.

Jag har hamnat på en snäll plats i livet där jag försöker varje dag att vara snäll mot mig själv. Fyra dagar snällhet och pyjamas här hemma för att jag behöver och måste för att klara det här enklare livet som vi nu valt och älskar.

Ha en fin söndag, hoppas du har en fin och snäll helg

Kram Lotta

Komma tillbaka från hjärntrötthet Läs mer »

Nytt År och man vill göra fint

Vaknar av ett meddelande från Kalle att de landat i Stockholm, ett tidigt flyg från Krakow och haft en rolig resa med sonen över nyår. Det snöar mycket i Stockholm och jag hoppas att de tar sig hem. Jag ska jobba och det blir lagom att Kalle tar ut hunden när han är hemma om några timmar när jag ska åka.

Topp jobbet (Sandströms )byxor HÄR

Här har det också snöat och det är så vackert ute på hundpromenaden. Jag brukar prioritera att skriva till er på morgonen, ett blogginlägg tar ca 1-1.5 timme att skriva , sedan ska man ha bilder men det blir som det blir med det. Ni gillar lite av allt möjligt, helst det vardagliga.

Sminket idag blev lite glittrigt på ögonbrynen HÄR och så ett nytt läppstift som var supersnygg färg HÄR

Jag började plocka bort tomtarna igår, kände att jag var nöjd med dem som suttit uppe över en månad. Nu längtar jag efter fina krukväxter och lite ljusa färger igen. Tvättade massor igår och bytt till ljusa kuddfodral och påslakan. Det känns fint att börja nyår med att göra lite fint.

Gammal bild när vi hade sängen åt andra hållet

Gammalt bord, finns bara i svart här , stolar köpta för 6 år sedan här

Efter nyår får jag alltid en längtan att göra fint hemma så därför ska det bli så kul att tapetsera. Jag tycker om att rensa men är dålig på att städa. I perioder gör vi inte så mycket här hemma, sedan kommer inspiration att sätta fart.

Idag blir det att hjälpa kunderna med kläder på jobbet. Vi får se om snön kommer ännu mer och om man tar sig hem till skogen ikväll. Nu ska jag koka mina ägg och fixa matlåda. Vardag som gillar så mycket.

Ha en fin fredag, konstigt att det redan helg

Kram Lotta

Rea på mjuk och fin pyjamas HÄR

Vandringsresor 2026 HÄR

Nytt År och man vill göra fint Läs mer »

Sagojul och skön dag hemma

Vi hade en sådan mysig dag igår på Kolmården. Åka karuseller är så kul och det tyckte barnen också. Vi var mest i Bamses Värld och de fick bestämma vad de ville göra så följde vi mest med. Elin och Karl var också med så fick jag träffa dem lite också och hjälp med att leka tillsammans med brorsbarnen.

Sagojul kan jag absolut tänka mig att åka fler gånger. Vi bokade biljetter tidigt och då var det halva priset så verkligen värt det. Sedan var det väldigt trångt när man skulle äta så det var minus på det, men allt annat var toppen. Vi hade ryggsäck packat med fika osv och handlade mest bara mat.

Idag var det så skönt att veta att jag var ledig och skulle bara vara hemma. Tog ut djuren som vanligt på en lite längre runda i hagen. Hagen bredvid vårt hus är stor och på morgonen brukar solen gnistra så fint i vattnet. Vi brukar gå där ganska länge och Findus är för det mesta med på hela rundan, ibland sätter han sig och väntar tills vi kommer tillbaka.

Jag lyssnar på mycket på ljudbok nu. Så bra! Man vill bara lyssna mer så fort man har tid och det är så bra för mig och så sitter man inte scrollar för det är bara dåligt för mitt huvud. Kalle har åkt nu , men Elin och Karl har kommit och alla gör lite vad man vill.

Jag tryckte ner en mössa på huvudet och jackan som jag älskar och åkte till samhället. På vägen dit stannade jag på stora återvnningen med skräp, så skönt att kunna ta det på vägen. Nu är det fint här hemma igen och skräpet från julen är borta. Fixade några ärenden och åkte hem och la mig och meditera och sov.

Annars så är det en lugn och lat dag här hemma. Min granne har kött som styckas från fjällrasstut som jag ska åka och köpa ikväll och sedan blir det inte så mycket mer än så.

Vi ska fira nyår imorgon här hemma. Det blir en lugn tillställning som jag önskar. Orkar inte med glim och glamour, middagar med många gäster eller fester. Nej det är inget för mig. Det är så skönt att slippa allt sånt som man inte har ett dugg intresse av. Nej här blir det myskläder och middag hemma och jag kommer säkert somna före tolvslaget.

I Sjöstugan har jag ställt ner Nespressobryggaren, den ska vara till gäster som bara vill kunna ta en kopp och inte sätta på en hel kanna. Det är mysigt där nere och lungt. Nu ska jag nog hoppa ner i badtunnan en stund det var länge sedan eller så blir det en bastu.

Kram Lotta

Sagojul och skön dag hemma Läs mer »

Åka till Kolmården Sagojul

Jag har gått här och plockat ordning i mitt lilla hus på förmiddagen. Jag ska köpa en krok till gästrummet så jag kan hänga in morgonrockar där också som de kan ha när de sover över. Det finns begränsat med förvaring i vårt hus men det går bra. I den här byrån har jag pyssel och lite annat som snören och etiketter.

I vår har vi bott här på heltid i fem år men har fortfrande inte byggt någon gaderob i gästrummet som vi tänkt att göra. Jag bryr mig inte längre och min lilla provisoriska garderob funkar bra. Vi sätter inte igång det projektet utan tar tapeter i köket först. Allt kostar pengar så våra projekt kommer en i taget.

Nu var det så länge sedan jag kollade på tapeterna så nu tog jag fram dem igen och de blir så fina till sovrummet tapet. Jag vill att alla tapter ska harmonisera med varandra. Dessa harmoniserar bra.

Idag kommer syskonbarnen. Kalle och jag ska åka och handla mat och äta lunch innan de dyker upp. Imorgon ska jag, Elin och Karl ta med dem till Kolmården och Sagojul. Det är julklappen från oss. Kalle åker med Philip på en resa över nyår men jag ska jobba några timmar och sedan vara med dotter och sambo.

Ja livet rullar vänner. Man får vara så glad och tacksam att man är frisk och kan göra så mycket roliga saker.

Idag vaknade jag med lite inspiration igen, det var länge sedan sist men den kommer alltid tillbaka. Allt går i vågor. Kroppen vet vad den behöver så jag lyssnar på den.

Ta hand om er

Kram Lotta

Åka till Kolmården Sagojul Läs mer »

Jag omfamnar istället

I år känns det annorlunda. Januari och februari är på väg och det brukar vara mina tråkigaste månader men så känns det inte i år. Jag ska ta hand om tiden som kommer nu för jag vet att sedan sätter det fart med allting annat.

Jag ska vila i mörkret när tillfälle ges och gå ut i ljuset när jag kan men mer än så strävar jag inte. Jag lägger inte tankar och energi att något är tråkigt, jag omfamnar istället. Jag fortsätter att jobba halvtid i klädaffären och halvtid med bloggen.

I januari ska vi tapetsera om köket hoppas jag, jag står på målarens lista så det kommer bli lite att göra framöver med det så fort han kan. Jag har också fått julklappspengar av mamma och då ska jag nog köpa tapeter till vardagsrummet och så slipa golvet. Vi kommer ju ta hjälp till det i så fall men vitrinskåp och soffor mm ska flyttas på osv. Ja vi får se vad vi vill och orkar med. Tar allt som det kommer.

2025 har varit ett av mina bästa år själsligt. Jag har landat i mig själv och känner mig grundad. Mår väldigt bra , men känner av klimakteriet. Har större behov av vila och lugna dagar , eller bara vara hemma osv och känner inte av topparna på samma sätt. Allt tar längre tid. Känner mycket glädje över vardagliga saker och kräver inte så mycket. Jag bara mest är. Mitt huvud pratar inte på längre, jag ältar inte som förr osv Min samtalsterapi har varit så bra och det ska jag fortsätta med 2026 då och då.

Något som gör mig väldigt lycklig och glad är att sjunga. Det kan jag rekommendera alla, sjunga i kör. Jag älskar att sjunga med kören och jag älskar att träffa och umgås med människor som är äldre än mig. Jag längtar efter att börja med keramik igen men just nu jobbar jag halvtid i klädaffären så då hinner jag inte.

Idag ska vi besöka sonen lite och till vänner, så det blir en social dag. Andra roligheter väntar de andra dagarna som ni ska få veta och följa med på. Att vara bloggare i ett mörkt januari och februari kan vara lite svårare för man har inget grönt och vackert att fotografera, men då blir det lite av varje som det brukar vara. I december får ni fortfarande se jul, mitt pynt kommer inte packas ner riktigt än.

Gran Gekås Ullared

Kjolhär, topp här, jacka här ( tror inte den säljs längre) strumpbyxor Ullared

Nu ska jag fixa iordning mig lite här och komma igång med dagen. Liten gå bort present ska inhandlas osv. Vi hade tänkt att ut och gå en sväng men det blåser så mycket så det blir ett besök till Philip istället och sedan till goda vänner.

Dagarna fylls med vanliga och fina saker och livet rullar på nu i en lagom takt. Vi går mot nyår som jag ska fira med dotter och svärson och ser fram emot 2026. Först väntar utflykt med syskonbarnen, mer om det senare.

Ha en fin dag

Kram Lotta

Jag omfamnar istället Läs mer »