Allmänt

En skön jul

God fortsättning, här blev det tyst ett tag och jag känner mig fortfarande lite seg. Vi har varit bortbjudna i två dagar och firat med våra släktingar och haft det så bra. Så bortskämda med att knappt behöva göra någonting.

På uppesittarkvällen bjöd vi hit två av Philip vänner som också är våra vänner. Finns det hjärterum finns det stjärterum eller vad man nu säger. Vårt hus som är så litet men det gick hur bra som helst. Först var jag och jobbade, blev ”skinnkjol” och blus. En rolig dag med massor av kunder. Älskar det.

När jag kom hem efter jobbet sent på kvällen så var maten fixad och bordet var dukat. Tacksam.

Vi brukar äta plockmat men nästa år blev jag lite sugen på vanlig varm mat. Frukter och kallskuret blev i alla fall toppen denna kväll.

Bordet var fint dukat med vårt julporslin här. Jag har denna serien och så Rörstrands tomtejul som jag också gillar mycket.

På kvällen blev det Bingolotto med gänget för hela slanten och jag orkade vara vaken och vann några nya lotter.

Elin hade gjort tre olika sorters julgodis. Så himla gulligt av henne att fixa det.

Jag har varit lite lat med att fota bilder sista dagarna men lite snö fick vi lagom till julafton. Ja lite puder så det kändes lite mer julafton.

Jag tog min röda klänning HÄR både idag och igår. Magen står i sju hörn efter alla mat och godis osv så imorgoon får det bli promenad innan kören ska träffas och sjunga. Nu behöver jag röra på mig.

Elin hade slagit in så fina julklappar. I Secret Santa ett presentkort på Naturkompaniet, jag ska köpa mig ett par fritidsbyxor från Fjällräven. Det blev också en resa bokad för Kalle och mig till nästa sommar. Berättar mer om det framöver.

Vi har träffat våra familjer och det mysigaste är med de små som man får skämma bort med lite julklappar, leka och bara få gosa.

Ljuvlig. Doften av små bäbisar är magisk.

Min minsta är minsann inte så liten längre, nästa år fyller han 24 år. Tänk ni som följt bloggen från början, då var han bara en liten kille.

Den här nyförlovade tjejen var såklart med också. Behöver köpa en ny mobil, bilderna blir så suddiga.

Hemma hos mamma och bonuspappa var lika fint som vanligt. Mamma har varit sjuk men mår bättre nu så hon har fixat och styrt som hon brukar göra. Jag hade annars tänkt att vi kunde vara hos oss men det behövdes inte. Mamma fick ha sin julfest som hon brukar och det var roligt för henne.

Pyjamas köpt i London

Nu när jag avslutar att skriva till er har klockan hunnit bli mycket och det är dags att sova. Imorgon får det bli promenad, jag behöver röra på mig och hunden med. Å så blir det sång i kyrkan. Det blir härligt. Vi sjöng på julaftonskvällen med kören och det var så mäktigt, imorgon är det dags igen.

Nu säger jag godnatt och fortsatt God fortsättning på julen alla fina bloggläsare.

Kram Lotta

En skön jul Läs mer »

God jul från mig

Kära fina bloggläsare, nu är det dags för mig att önska God Jul till er alla. Nu är det kväll, jag har jobbat och känner att tiden går så fort de här sista dagarna. Imorgon slutar jag kanske lite tidigare så jag kan hem och hjälpa familjen med maten. Barnen kommer imorgon sedan vill man bara umgås och mysa.

Här hänger de stora barnens julstrumpor, sånt tycker jag är kul fast de är vuxna.

Julpyntet som jag brukar ha i granen i gästrummet fick komma fram. Det är gammalt pynt som får hänga i.

Imorgon kommer Pettson bli så glad när alla kommer.

En liten gran för det är mysigt och för doftens skull. Klapparna ska till småbarnen på både Kalles och min sida.

Gåbort presenter i cellofan är fixade.

Ta hand om dig nu i jul. Tänk på att ta hjälp om du inte orkar, sträck ut en hand till någon som behöver hjälp osv. Julafton är bara en dag och man kan göra något helt annat om man nu vill det. Alla har rätt att fira precis som man vill. Var rädd om människorna du har omkring dig

Ha nu en riktigt fin GOD JUL så ses vi om några dagar igen. Nu ska jag bara ge min tid till min familj, mina släktingar och imorgon och några timmar på jobbet. Kalle har städat vår lilla stuga idag så jag har inte mycket att stå i.

Massa kärlek till er alla från mig

Kram Lotta

God jul från mig Läs mer »

En trött eftermiddag

Igår var jag uppe lite för länge och somnade kl 24 så då orkade jag inte göra blogginlägg på morgonen, det fick bli sovmorgon idag. Jag kom hem efter jobbet och fick lunch av Kalle som stekt köttbullar och sedan skulle jag vila och somnade och sov i två timmar.

Jag kan alltid sova hur mycket jag vill på dagen för jag sover bara ännu bättre på natten, det är som mitt huvud behöver komma ner i varv och betstämmer själv hur mycket sömn som behövs. När jag känner stress eller får för mycket omkring mig så känner jag det direkt i huvudet och då tar det lite längre stund att somna på kvällen också. Kan jag vila eller sova på dagen sover jag mycket bättre på natten.

Igår blev det lite plockmat på kvällen och nu ska jag sätta mig och skriva och komma på vad vi ska handla imorgon till uppesittarkvällen.

Nu är Kalle ledig så han ska sköta städningen före jul, så skönt. Kalle är mycket mer nogrann än mig så det blir toppen. Det är nästan bara jag som dammsuger annars här hemma, men Kalle sköter mycket plock och disk de dagar han jobbar hemma.

Jag bakade kakor till körens julfika, det recpetet kan jag dela med er imorgon. De blev SÅ goda. Jag gillar baka men ska inte ha massa kakor hemma för jag blir bara sugen på att fika. Nu har jag lite kakor och lussebullar så det kan bli imorgon. Någon gång är ju okej men inte hela tiden.

Idag var det kö mest hela dagen på jobbet och slå in paket så då är det skönt att bara lata sig efter det. Älskar jobba och slå in paket, men man blir trött av att vara social och trevlig.

Kalle sitter där nere och kollar hockey så jag ska kolla lite resor i höst. September är en bra månad för oss att åka en vecka, då har vi inte så mycket odlingar att ta hand om.

Pettson han gör alltid sin matte sällskap så han ligger här bredvid mig i sängen och sover. Han är präglad på mig, det är jag som uppfostrat honom och varit med honom mest när han var liten så han följer mig överallt även om han gillar leka och vara med husse också. Jag är så glad att vi skaffade hund, det är ett sånt sällskap.

Saknar snö

Den här årstiden när det är mörkt på kvällarna och man har jobbat då blir det lugna kvällar. Allt har sin tid. Imorgon kan det bli en bastu också, bra för kroppen med kallbad också. Jag har försökt att sänka kraven och leva ett liv med färre måsten och till jul gillar jag att pynta tidigt och köpa julklappar tidigt för sen bara ha det bra när jag är ledig.

Ha en fin helg bästa bloggläsare, ses imorgon igen

Kram Lotta

En trött eftermiddag Läs mer »

Första stoppet Stockholm

Nu är jag hemma igen från vår resa och vi haft det så bra. Tänkte jag skulle visa lite bilder vad vi gjort dessa dagar. Packningen blev lätt eftersom vi inte var borta så länge. Vi köpte till en liten väska så man kunde packa lite extra och om man ville köpa någonting.

Jag körde upp till Södertälje och hämtade Philip, det gick bra även om jag inte känner mig lika tuff som förr att köra bil överallt, men sedan tog Philip över. Han kör överallt.

Philip hade ätit lunch med sitt jobb men jag hade inte fått någon lunch så första stoppet blev på Zeta Handelsträdgård. Avkopplande och vackert där.

Här finns det alltid så mycket inspiration att hämta och en god soppa blev det i cafet.

Sedan åkte vi vidare mot Stockholm innerstad, parkerade bilen och gick och tittade i gamla stan och på Södermalm.

Vi satte oss på ett cafe och fikade och pratade ikapp lite och sedan åkte vi mot Arlanda där vi hade bokat hotell en natt.

Jag tittade lite på skinnstövlar men köpte inget. Behöver ett par höga till kjol och klänning ett par lite kortare Boots. Det blir nog att beställa här istället. Jag har ett par med lite med klack nu men de gör ont på fötterna, måste ha sköna skor. Får kolla på det framöver.

På kvällen åt vi hotellet på Arlanda och sedan blev det sängen och vila en stund och somna tidigt. En mycket rolig och mysig dag med Philip. Sonen blev aldrig med på bild. Han vill inte bli fotograferad så mycket, men kommer bilder senare.

Dagen efter åkte vi till London men det får ni se senare.

Nu önskar jag er en jättemysig och fin dag och så ska jag ta lite andra kort till er. Jag har tagit min min första Verturo kaffe och skummat mjölk till, jösses så god men ska vara på flotten till gäster.

Ha det bra, fullt upp framöver men jag försöker hinna med att skriva till er när tid finns. Hoppas ni alla har det bra.

Kram Lotta

Första stoppet Stockholm Läs mer »

Det får bli i januari

Jag har inte hört något mer från målaren så någon tapetsering i december kan inte tänka mig att vi hinner med, det får bli i januari istället och här har vi ingen brådska med det. Tapeterna ligger här och väntar så bra. Det blir kul att ta bort julpyntet sedan och göra fint i köket.

När vi flyttade hit tänkte man så mycket på nya tapeter och slipa golv men sedan blev det annat som blev viktigare. Nu blir det roligt att göra fint i köket först och sedan trappan upp och sist vardagsrummet. En sak i taget och allt blir nog inte i år.

Vas gammal går ej att köpa

Idag går jag i London och strosar på gatorna. Vi bor i Regent’s Park så centralt och nära till det mesta. Ska fota mycket bilder när jag är borta och visa i er. Igår åt vi middag på Burger & Lobster, det var min önskan.

När jag kommer hem ska baka julkaka till kören och träffa bästis och syster som inte blev av. Nu får man samla ihop sig och tänka över så man har klart allt inför julen

Kram Lotta

Det får bli i januari Läs mer »

Glad Lucia

Jag köpte ju nya påslakan till dubbelsängarna i år, har tänk på det varje år att jag skulle vilja ha några till men alltid tänkt att jag ska köpa Lexington. Men de är så dyra och jag är jätteglad för de gulliga påslakanen med mönster som var betydligt billigare. Dessa röda köpte jag förra året och de är så juliga och fina de också.

Jag tycker om att bädda gulligt i sängarna och i år kommer jag bädda fint i alla våra sängar även på flotten.

Jag jobbar dagen före julafton och tänker bara komma hem och slänga mig i soffan. Det är första gången på ca 15 år som jag jobbar dagen före julafton till kvällen men det går ju bra när kraven är låga. Vi kommer handla på helgen sedan får familjen fixa med det mesta och jag glider bara in, tar på pyjamas och sedan är med på uppesittarkväll med familjen.

Kalle och jag vi sover i Sjöstugan, madrassen och sängen där är toppen . Vi ska elda och sätta på värmen i tid så vi får ett eget litet krypin. Jag är så tacksam att barn och respektive vill vara hos oss. Jag älskar jul.

GLAD LUCIA

Kram Lotta

Glad Lucia Läs mer »

Nu åker vi

Nu har jag packat väskan för lite semester och julinspiration och jag ska hämta Philip som är på julfest med jobbet i Södertälje. Jag gillar ju köra bil långt på dagen, det är de där korta sträckorna och i mörkret som är jobbiga. Jag lyssnar på ljudbok och när man vet att man bara kan vara ledig några dagar så blir det härligt. Längtar.

Att ut och åka påminner mig mycket om när jag började fotografera reportage. Mamma var ofta barnvakt på eftermiddagen när barnan kom från bussen och jag kunde börja åka runt i Sverige och fotografera reportage. Det var en galet rolig tid. Jag förverkligade min dröm och kände mig så fri. Vi gjorde något vi drömde om jag och min skribent, vi vågade fast vi inte kunde och bara efter några månader så kunde jag leva på det och bloggen.

När jag blev sjuk så var jag trött på allt. Kunde inte se tillbaka och vara stolt för det som hade varit. Allt blev som en flykt och vi ville bara få flytta , ha mindre att ta hand om och börja om på nytt. Det jag hade förverkligat och uppnått blev något dåligt fast det var så fint från början.

Men nu när jag mår bra igen så kan jag blicka tillbaka och se allt med SÅ mycket glädje. Tänk att jag fick skriva en bok, stå på bokmässan, få pris i min kommun som årets nyföretagare, hade agent som sålde mina reportage i Tyskland och kunde jobba med bloggen osv

Jag kan tänka nu att jag var modig som vågade mycket, som inte var rädd för att misslyckas. Det fanns ingen prestige då, bara nyfikenhet och glädje. Allt var så kul i början. Jag känner mig väldigt stolt över att gjorde det jag drömde om då. Livet går så fort och nu skulle jag aldrig orka dra igång ett sånt projekt mer.

Mina erfarenheter har format mig. jag har fått vara med om så många roliga saker.

Nu ska det bli så mysigt att umgås med min son. Han har också lite drag efter mig, gillar äventyr och pirr. Han är världens bästa reseledare och tar hand om allt när vi är borta. Jag har ju inte samma energi som förr men med Philip kan jag bara hänga på så tar hand om sin mamma. Idag ska vi först till Stockholm och jag ska kika på skinnstövlar som jag inga äger.

Ha det fint, bloggen uppdateras även lite i helgen

Kram Lotta

Nu åker vi Läs mer »

Tänk så olika vi lever

Tänk så olika vi lever alla och hur viktigt det är att få vara i sin egen rytm. Det är när vi jämför oss som skavet kommer och tänk då så många det finns att jämföra sig med när sociala medier finns. De här bilderna är från en annan jul för jag har minsann inte hunnit fota några nya men jag tänker att de ger inspiration de också.

Jag köper inte så mycket julblommor längre, det kan bli några precis helgen före jul. Vi är många som ska fira jul här hemma kvällen före julafton och stora blomsterbuketter får inte plats längre. Vips så är julen över så man får välja lite vad som är värt att lägga pengarna på. Jag har en del låtsasblommor också, men en bukett ska det bli till jul.

Vi äter ju heller ingen julmat här hemma hos oss så julmat gör vi inte heller, julgodis blir det kanske en sort. Julmat kan det bli att vi lagar senare i livet men just nu är vi mest bortbjudna. Alla gör olika.

På fredag åker jag till Stockholm och hämtar upp Philip som är på julfest med jobbet, sedan ska vi gå på stan och då fundera jag på en liten jultallrik. Jag har ju inget julbord att se fram emot med mitt jobb och inte andra jobbet heller. Vi får se.

Nu ligger Pettson här och väntar på mat och jag ska hitta något att ha på mig och sätta på sminket innan jobbet.

Då kör vi ny vecka och måndag. Jag ska jobba några dagar, kanske köpa julgran och övningsköra med Philips flickvän, besöka syster och gå promenad med bästis och åka till London så det blir mycket kul. Ni får ju vara med på det mesta.

Kram Lotta

Tänk så olika vi lever Läs mer »

Torra ögon

Veckorna går fort när man börjar jobba i klädaffären på torsdagar, nu är det redan fredag och på lördagar stänger vi tidigt. Ikväll ska jag nog göra ljus om jag orkar. Philip har gett mig några lyktor som jag ska fylla och det är sakta terapi att stå där och pyssla.

Jag har haft väldigt ont i mina ögon sista halvåret, det svider om jag har glasögonen på mig. Jag har nya glasögon , men nu tog jag droppar i ögonen igår och vilken skillnad. Jag får kolla upp det där, för min hjärna kopplar allt till hjärntrötthet och det kan det ju vara men man kan ju få andra åkommor också. Nu känns mina ögon mycket bättre. Jag har gjort olika åtgärder nu genom att scrolla mindre på mobilen, tex att jag inte ska jobba med den lika mycket, minska på tittandet av story osv

Bilder förra julen

I helgen ska vi besöka min mamma och bonuspappa och ut och vandra. Det blir en lugn helg för mig. Kalle ska med sina systrar och titta på Roxette också. Vi är klara med de nästan alla julklappar och gör inte så mycket mer julbestyr mer än granen. Köttbullar ska tillverkas till julbordet.

Jag jobbar nästan alla dagar före julafton så i år får familjen styra upp lite goda grejer till uppesittarkvällen. Jag gör inte så stor grej av julen på det sättet, jag gillar skapandet att göra fint men sedan är det inte så skitnoga för mig. Det går att köpa färdiga grejer.

Dags att jobba igen och äta frukost. Ta hand om er bästa bloggläsare

Kram Lotta

Torra ögon Läs mer »

Det är lyxigt

Det är mörkt på morgonen när man går ut med hunden, helst om man vaknar lite tidigt och vill hinna skriva till er innan man ska åka och jobba. Jag saknar snön så idag får ni några snöbilder att titta på fast gräsmattan är grön. Jag ska åka till ett julpyntat jobb idag och till ett samhälle där det hänger julbelysningar från alla taken. Det älskar jag.

Det är så skönt att det är hemma här nu. 4,5 år har vi bott här på heltid och de senaste åren har det känts riktigt hemma. Man behöver lära känna lite människor, komma in i samhället, få ett sammanhang för att känna att det känns extra bra.

Att ha ett jobb att gå till är så lyxigt. En plats där människor känner mig och bryr sig om mig. Jag är glad att jag gjorde en förändring och att det blev så även om jag bara är vikarien. Att göra förändringar kan vara läskigt men nödvändiga.

Jag får ofta frågor på om jag kan berätta vilka jag tittar på när jag kollar på Youtube. Jag har redan gjort ett inlägg om det men här kommer det igen.

På Youtube följer jag många olika personer men tittar mest på Helen Torsgården, Mimi Höglin, Jonna Jinton, Alice Stenlöf, Amalia Braunstahl , Nevnarien , Danni Corner, Fanny Staaf, Helene Myhre osv De flesta är yngre än mig och ger mig inspiration att våga leva sitt bästa liv och inspirerar mig som influencer. Det finns många, många olika och man kan ju följa massa olika människor.

Mina paketinslagningar är inget avancerat. Jag samlar på mig snören, etiketter, klistermärken lite överallt. Har köpt det mesta på Systrarna Grene.

Nu går jag in i min jobbvecka igen och mindre tid på instagram och nu när jag inte ska jobba med det lika mycket utan mest bloggen så behöver jag inte känna stress över det. Det sägs att 3 reel i veckan och 3 story om dagen är bra för att hålla igång sitt konto och det brukar det bli. På bloggen ska man helst uppdatera varje dag och det blir det för det mesta.

Så idag byter vi igen, då är Kalle hemma och jobbar när jag åker iväg. Våra djur har det bra som nästan alltid har sällskap.

Jacka här, kjol gamma här, tröja Sandströms

Strumpbyxor Ullared, ångrar att jag inte köpte fler

Jag dricker mest te nuförtiden med lokal honung i. En kopp kaffe på morgonen och sedan mest te.

Nu ska jag fixa frukost till Kalle och mig.

Ha en fin dag, snart helg igen

Kram Lotta

Det är lyxigt Läs mer »