Allmänt

Solsken och påskliljor

Jag vaknar att solen lyser när jag drar bort rullgardinen. Går ut på verandan och lyssnar på sången som jag börjat lyssna på varje morgon. Hos min terapeut så dansade vi en del i höstas, släpper loss och släpper fram glädjen inom oss. Det tar jag med mig och tar till och gör här hemma på min hemmadag. Lyssna på texten ”Jag är tacksam” av Naury, väldigt bra morgondanslåt.

Jag går ut i hagen på morgonen och möter solen över sjön och sedan åker jag på samtalsterapi. Nu finns det nog inga mer tårar brukar jag skoja och säga henne , men det gör det. Vi jobbar mycket på att tro på det man känner, det där som skavt och som man känt men inte alltid vågat tro på är sant. Att gå till Marie på Winglyckan gör mig till en lyckligare och bättre person.

Sedan åker jag hem och planterar lite påskliljor till våra bord och några nya gula ärtor som ska bli ärtskott i köket.

Krukor Kisa Floristen och någon gammal

Nu väntar jag att Elin ska komma efter jobbet. Hon skrev meddelande förut att hon längtade efter sin mamma. Vi har så kul tillsammans, längtar efter henne också.

Jeansjacka och byxor HÄR

Lunchen fick bli lite snabbt med kycklingtaco och sallad för vem vill stå inne och laga mat i det här vädret. Inte jag. Älskar koriander så det vill ja ha på allt.

Nej nu ska jag ute igen och vara i växthuset och kolla mina fröer. Det ska sås kål idag och lite annat. Kalle skulle sluta lite tidigare idag och snart kommer Elin.

Nu njuter vi av fredag och sol. Ta hand om dig bästa bloggläsare.

Kram Lotta

Vill du ha hudvård med solskydd, den HÄR från Eucerin är toppen. Ni tipsade också om den HÄR med C vitamin men ta lite lagom av den. (Doz Apotek)

Solsken och påskliljor Läs mer »

Ljuset är tillbaka

Ljuset är tillbaka och bara lite, lite snö kvar. Imorgon ska jag vara hemma i trädgården hela dagen och plocka pinnar och fixa och dona. Behöver någon lite lugnare dag nu när man går i sin egen lilla värld.

Jag ska beställa grus som jag pratat om, men jag måste kolla upp vilken sort jag ska köpa. Gårdgrus är vackrast men dyrast. Jag googlade lite och då kom min egen blogg upp så det var ingen hjälp.

Igår kom jag hem sent efter jobb och personalmöte så det är segt här känner jag, men ska snart fixa ordning mig. Idag ska rean som är kvar ner i källaren så det kommer bli många steg i benen. Bra motion.

Vi har haft en ljuvlig morgon utomhus och mött solen i skogen, det är så bra för själen. Komma ut i ljuset och naturen en stund på morgonen gör skillnad.

I helgen kommer Elin men vi ska ut och åka. Ja vi ska till Gekås Ullared, ska skriva en liten lista och passa på att köpa födelsedagspresenter. Mamma och bonuspappa ska nog också med så får vi träffa dem lite.

Stor matta här

Nu blir det på jeans HÄR och så någon pastellig topp HÄR som jag har införskaffat och gympadojor om man ska springa upp och ner i trappen. Nu vill man ha lite vårfärger på sig. Det blir inte så mycket skrivet här för det är lite dåligt med tid, men imorgon är jag hemma igen.

Allt gott och fick svar på mammografi idag, inga tecken på bröstcancer. Tack livet för det.

Kram Lotta

Snygga byxor HÄR

Vårklänning HÄR och HÄR

Ljuset är tillbaka Läs mer »

Att göra en höna av en fjäder

Att göra en höna av en fjäder, lite så kan det kännas ibland när jag skriver till er. Tänk att det ändå finns så mycket att dela med sig av ändå och alla bilder varje dag trots att man bor så litet.

Det finns fler som har en längtan efter det här mer långsamma formatet, att läsa en blogg och att följa en person. Jag har ju bara instagram, har aldrig skaffat något Tiktok osv. Instagram är mer än tillräckligt för mig.

Jag har fått träna på att ge hjärnan mindre intryck, göra långsammare saker och att lära mig stanna upp. Det krockar lite också med den grundperson jag också är.

Jag är en person som gillar rörelse, som gillar när det händer saker, jag gillar när man inte vet och kan allt. Den personen behöver också finnas. Jag tycker om när livet är lite spännande men tyvärr så får den personen inte kliva fram lite ofta när man varit utmattad.

När jag är pigg så kommer hon fram och vill mycket, men då gäller det också att inte boka på för mycket saker för annars kan det bli att jag inte klarar allt. Nu är jag inne i en pigg period igen. Vill göra mycket och längtar efter roliga saker att göra.

Men nu är det jobb några dagar igen och personalmöte så då vet jag att tex att på onsdag behöver jag vila. Vila för mig att vara i min trädgård tex. Bara gå här ute och skrota och nu kan man äntligen göra det igen. Snön är borta.

Det är dags att betsälla grus till köksträdgården och det kommer ta hela våren att köra ut. Det är mycket jobb med det men perfekt att göra nu innnan gräset börjar växa för mycket.

Här i huset kommer inte så mycket mer hända framöver än att slipa golvet i vardagsrummet, men det tar vi hjälp med. Allt som vi ska göra är mest utomhus. Ja om om vi hinner ska vi renovera ytterdörrar och sätta fönster i dem men vi ska nog behålla dem. Ingenting här hemma är det bråttom med, tar allt som det kommer.

Nu finns det mycket pirr för allt som kommer framöver. Det ska bli så kul och härligt att ha våren framför sig.

Klänning här, jacka här

Nu är det dags att snygga till sig igen. Upp med en tofs i håret och på med sminket.

Ha en toppenfin måndag

Kram Lotta

Snygga accessorer till sommaren HÄR och HÄR ( Nelly)

Sånt jag tycker är fint HÄR, HÄR och HÄR

Att göra en höna av en fjäder Läs mer »

Att få längta och sakna

Jag tror det är bra med den där längtan, att inte alltid ha varandra precis inpå. Att få längta och sakna och sätta värde på den man lever med.

Ikväll får jag hämta hem Kalle efter två veckor. Kalle reser ju en del i jobbet och har nästan alltid gjort och jag är van att klara mig själv. Gillar faktiskt några dagar ensamhet, men brukar skoja om att jag kanske svälter ijhäl. Fast det gör ju såklart inte, jag kan laga mat om jag vill.

Jag tror också det är bra att få känna att man klarar sig själv. Även om vi levt ihop i snart 35 år så tror jag också det är bra att få känna sig stark i sig själv. Att elda, fixa räkningar, laga och handla, ta hand om allt runt omkring. Även om jag glömde besikta bilen igår som jag skulle. Man är ju bara människa. Jag kanske är lite av en ensamvarg, fast så ensam är jag är inte längre. Jag har ju människor omkring mig hela tiden. Jobb och mina aktiviteter och familj och vänner. Men vald ensamhet är skönt och jag kan vara i mer stillhet nu, jag är inte alltid på väg längre.

En kombination av träffa och göra saker och vara ensam funkar bra för mig. Där ensamhet inte är skrämmande utan vald ensamhet. Nu när jag är själv passar jag på att pyssla med det jag vill, hälsa på människor, odla igen, lyssna på mina ljudböcker, meditera, skriva till er osv. Sista veckorna har ljuset vänt och min energi och glädje. När Kalle åkte var det grått, mörkt och mycket snö. Jag har varit sjuk och vi hade haft begravning. Nu syns det lite barmark igen, plusgrader och jag känner mig gladare och mer energi.

Nu ska jag planera något roligt för mig och Kalle några dagar i mars. Känns som att vi behöver göra något tillsammans, det var länge sedan sist. Vi har rest med barnen både före och runt jul, vi har gått igenom sorg och nu Kalles jobbresa. Nu är det dags för oss att göra något kul tillsammans. Vad det blir får vi se. Nu kommer han hem, det ska bli så mysigt att ha honom hemma igen.

Nu blir det jobb och sedan hämta hem mannen till vårt lilla stuga vid sjön. Allt gott bästa bloggläsare.

Kram Lotta

Jag har beställt nya sminkborstar HÄR, de kan jag visa senare och rengöringsspray HÄR. Superbra.

Hickap

Fina klänningar HÄR, HÄR, HÄR

Gullig kofta HÄR

Att få längta och sakna Läs mer »

Ingenting tar man med sig

Jag vaknar på morgonen med mina djur i sängen, går upp ur sängen och tänker bara på hur tacksam jag är att vara frisk och har två ben att gå med. Sedan tar jag med Pettson ut på en promenad. Tiden när svärmor dog var så sorgligt men hon gav mig också många fina tankar.

Min svärmor var redo att gå vidare, hon hade sin tro, hon var så trygg och lugn och det har gett mig så mycket tankar in i mitt eget liv.

Jag behöver inte vara rädd för att dö, det finns något att gå vidare till. Det visste hon och det gjorde henne så trygg och lugn. Att se henne gå vidare, vilja vidare och somna in var så fint, men mycket sorgligt.

Om man hittar det där enkla i livet som verkligen betyder något och är nöjd med det så räcker det. Min svärmor levde enkelt liv men visste att hennes kärlek och omsorg skulle göra avtryck och var tillräckligt för ett gott liv. Hon hade många som älskade henne och det var så många människor på hennes begravning.

Jag tar inte med mig någonting när jag dör. Vi lever ett helt liv med allt vi tror vi behöver, men tar inte med oss någonting när vi dör. Det gav mig en mening i vad ska jag fylla livet med, vad ger mening för mig?

Detta är sånt som jag tänkt på sista tiden. Ville bara dela dessa tankar med er….

Igår fick jag ett brev för mammografi i Linköping, tiden passade inte men jag bokade om tiden tills i eftermiddag så när jag skrivet till er ska jag ta till Linköping. Tänkte kolla lite i blomsterbutiker också för det är det bästa jag vet. Ut och gå och ha två ben att gå med ger mig också glädje och sedan frukost och få skriva till er. Tack livet för er!

I sängen har jag bäddat med körsbärskuddar från Hemtex, för jag älskar lite gulliga saker. Jag älskar att vara hemma i mitt lilla hus och trivas.

Här sitter jag alltid på kvälllarna och kollar på olika saker och jobbar med datorn i sängen.

Igår blev det ju mysdag med mamma och bonuspappa med lunch och fika.

Vi var inne på jobbet och imorgon ska jag äntligen dit och jobba igen. Har ni sett vad härligt. Gula kläder. Blev sugen på de där gula jeansen. Min svärmor älskade kläder och färg. Mamma fick köpa lite som hon fick i present av mig.

Idag är också Hjärta till Hjärta öppet så det man bli en sväng in dit. Loppis som jag kallar det är så kul. I krukan från loppis har jag satt ärtskott och så lite kryddor på köksbänken för det blir jag glad av.

Jag hade först tänkt att ha den här klänningen och ge världen lite färg, men den kan ja ta till jobbet istället. Kom på att klänning är inget bra när man ska åka och klämma tuttarna ( mammografi)

Håret får nog komma upp i klämma, ni ser ju att det grå håller på att växa ut men det syns inte på alla bilder.

Ha en jättefin dag, i veckan som kommer händer mycket kul. Jobb i klädaffären, dop när jag ska sjunga, barnkalas, kör, ny trädgårdsgrupp, besikta bilen, städa skafferi och så kommer min andra hälft hem. Ja ni hör ju, livet rullar. En dag i taget är min melodi och så få de där hålen emellan. Ni brukar undra vad jag lyssnar på för ljudböcker, har precis lyssnat på den HÄR och nu den HÄR. Blir i bilen till Linköping. (Bokrean hos Bokus har visst startat också för er som gillar böcker )

Kram Lotta

Snyggt till våren HÄR, HÄR och HÄR

Bubbleroom

Snygga jeans fickor fram HÄR, HÄR och HÄR ( Nelly, Lindex mm)

Ingenting tar man med sig Läs mer »

Viktigaste personen i sitt liv

Solen lyser på morgonen och jag tar med hunden ut på en långpromenad, vi går över en timme. Mina grannar bor så himla vackert på en kulle med sol tidigt och sjöutsikt med hagar. Vi har sol mycket senare på dagen så här års så då passar det perfekt att klä på sig och gå morgonpromenad åt deras håll.

Att ta kort på kaffekoppen är så Lotta , så det måste man göra nästan varje dag. Är glad att jag sparade muggarna från Greengate som jag köpte för många år sedan.

Findus följer alltid med men tycker det är kallt ute nu så han stannar hemma när vi går.

Jag köpte fritidsbyxor sedan som blev toppen. Först ett par tunnare från Fjällräven som jag fick i julklapp och sedan ett par tjockare som jag önskade som jag fick i födelsedagspresent. Dessa ska jag bara ha när jag är ute och går. Har underställ under denna tid på året och byxorna finns i short/korta ben. Jag är ju kort som ni vet. Fjällräven får man också gå upp i storlek, så mät om ni ska köpa byxor.

Jag är nog duktig på att vara min egen drivkraft, göra det jag tänker. Så måste hunden ut på morgonen så det är jag tacksam för. Att ut och gå i sol, gör en lycklig.

Idag ska jag….

….baka en banankaka, sätta fler frön, basta, boka ny tid till min terapeut, handla förvaring till skafferiet , jobba och lata mig.

Allt i min egen takt, i mitt egna sällskap. Det är så skönt.

När vi skaffade det här huset så drömde jag om att åka till fritidshuset och stå där och baka och titta ut på min sjö. Då hann jag inte så mycket av det men nu kan jag baka mina kakor i lugn och ro.

Allt är litet här, men vi har minskat på alla våra saker. Har bara det viktigaste vi behöver och det funkar så bra.

Nu har jag bakat en banankaka till eftermiddagens fika och till mamma och bonuspappa kommer och hälsar på imorgon.

Jag kanske tar mig en fika i eftermiddag för det luktar väldigt gott här.

Nu ska jag fortsätta ta hand om den här dagen. Jag ska ner och elda och ta en bastu, det blir att rulla i snön för jag orkar inte slå hål i isen och sedan blir det att sätta mer frön. Nu har jag lite mer värme i plastväxthuset och ställt upp lampan på fler timmar.

Pettson, jag och Findus vi myser på här hemma på kvällarna. Kalle har varit borta i helgen men snart hemma igen.

Kudde Hemtex, himla fin tycker jag.

Nu ska jag sätta fart här med allt jag vill göra. Kanske hinner en till längre promenad och så meditera en stund. Jag har en riktigt skön helg när jag bara tar hand om mig. Så värdefullt att ta hand om sig själv. Man ska gå i sin egen hjärna hela livet och bär på den viktigaste personen i sitt liv. Sig själv. Det är fint att lära sig att vara med sig själv, att vara i sitt eget sällskap och trivas med det och känna sig trygg med det.

Fin söndag till er alla

Kram Lotta

Riktigt bra läppstift HÄR ( den har jag)

Funderar på att skaffa mig lite Eye gels HÄR, ser skönt ut och den HÄR parfymen ( Lyko)

Så gulligt porslin HÄR och HÄR

Viktigaste personen i sitt liv Läs mer »

Romantisera helgen

Jag har äntligen vaknat upp till en glad hjärna igen. Troligtvis hade jag covid och det som man brukar få efter det är ju trötthet och seg hjärna. Det känns som något lossnat igen och så är det mildare och härligare ute som piggar upp.

Jag romantiserar mitt liv. Att romantisera sitt liv betyder att aktivt fokusera på att hitta skönhet, glädje och förtrollning i vardagens små stunder. Det är ett förhållningssätt där man ser sig själv som huvudpersonen i sin egen vardag, uppskattar det lilla och skapar en positiv känsla av mystik eller lyx i rutiner, utan att nödvändigtvis köpa nya saker. 

Kaffe i sängen, en brasa, lyssna på en ljudbok, titta på Youtube i sängen, sätta frön, ta en bastu. Jag ser mig själv och mitt liv lite som att läsa en bok eller se på en film. Den tanken gör en gladare och pirrig i magen. Att få må bra är så otroligt vikitigt. Att skapa enkla saker som gör en glad. Nu har det känns skit länge, men äntligen känns det som vänt det igen.

Jag ska vara hemma i helgen, bädda fint i sängen, sätta upp några tavlor som jag inte fått upp osv

Jag har en ledig helg och unnar mig tid att ingen träffa, bara göra allt i min egen takt, i mitt eget sällskap. Det är lyx. Jag och djuren.

Jag ska beställa lite burkar till att organsiera skafferiet, beställa presenter till småbarnen som fyller. Hinna ikapp med mail osv. Mycket olika saker men bara tar det lite som det kommer. Om jag inte hinner allt så gör det inget, för det kan vänta till nästa vecka också.

Att stanna upp och ge sig tid och bara gå och pyssla med sånt man älskar är så värdefullt. Att inte slippa vara i det snabba, eller att umgås med massa människor hela tiden.

Krukor från Kisafloristen och ljuslykta Majas Cottage

Så nu ska jag ta hand om den här dagen, det får bli var det blir. Startar med en kopp ingefära te här, kan jag rekommendera.

Ha en fin och skön lördag bästa bloggläsare

Kram Lotta

Fina vårnyheter HÄR och HÄR

Fler fina vårnyheter HÄR och HÄR

Romantisera helgen Läs mer »

Sådder och trötthet

Jag vaknade av en sådan trötthet idag, kom inte upp ur sängen förrän 9.30 och så lite huvudvärk på det. Känns som det är något som sitter kvar ett influensan som jag hade. Ja, ja…det blir en lugn dag här. Ska sova i eftermiddag och hoppas vara piggare imorgon.

Jag håller på att planera mina sådder och ska starta i helgen. Paprika och chili har jag redan sått och ska fortsätta med klockranka, petunia och lite annat. Tänkte kallså sallad inne i växthuset och gula ärter så man kan få ärtskott. Fick ett bud av Impecta med lite fröer och beställt en hel del.

Det är kallt om kvällarna och jag eldar på ordentligt. Vi har ganska mycket snö här mot vad vi brukar ha. Jag har skickat meddelande till Kalle om en resa, kanske Malaga i mars. Längtar efter värme och sitta på en uteservering och ta en kaffe.

Solen lyser så det är härligt väder utomhus. Promenad med hunden i eftermiddag och kör ikväll om jag känner mig piggare.

Här ligger kattmat ätaren. Jag har har provat med att ha kattmaten på golvet i köket men det gick inte, det fanns inte mycket kvar imorse och Findus han skriker när de tar slut. Nu har kattmaten åkt tillbaka under bänken i trappen där Pettson inte kan nå den. Både Pettson och Findus äter den här maten, tror den smakar lika. Ska vara bra mat för djuren i alla fall.

Här hemma pysslar jag lite ordning, de HÄR tulpanerna var så fina. Mio har fått så mycket snyggt just nu. Jag har varit inne flera gånger och kikat. Köpte mattan HÄR och så kollade jag på, servetter HÄR handlar jag alltid på mig.

I fönstren fick de bli den HÄR lampskärmen som fick sitta på en korglampfot. Kommer ni till Mio så finns det många nya snygga nyheter. Blev väldigt förtjust i de HÄR och den HÄR kudden också. Fanns många olika fina.

Nu ska jag lata mig en stund så hoppas jag att lite mer energi kommer tillbaka till eftermiddagen.

Kram Lotta

Snygga vårnyheter Mio Shelly tallrik HÄR och mugg Liora HÄR

Vårens nyheter HÄR

Sådder och trötthet Läs mer »

Tacksamhet för vardag och rutiner

En ny vecka väntar och jag känner tacksamhet för vardag, för rutiner och för att slippa stressa ihjäl mig som jag gjorde förr. På kvällarna är jag så trött så då blir det aldrig något gjort här hemma. Det är bara på mina hemmajobbar dagar som jag får lite annat gjort. Möjligtvis lite jobb vid datorn på kvällarna.

Det blir annat än solen och våren kommer, då vill man vara ute och då kommer också energin på en annat sätt. Nu är det kallt här och mycket snö här så vi tar det lite vackert som farfar sa.

Vi har inte så jättemycket prylar framme längre men någonting som jag köper då och då är nya kuddfodral så det har jag beställt till soffan och så nya gulliga örngott med körsbär på. Att pynta lite hemma det tycker jag om. Det gjorde min svärmor alltid och min mamma har jättefint och pyssligt hemma.

Det är viktigt att hitta små saker som man tycker om, som gör en glad och växter och blommor gör mig glad och mina relationer till mina anhöriga och vänner. Igår pratade jag med tre av mina närmsta vänner. Så värdefullt.

Dagarna med Kalle är så lätta., vår relation är det enklaste och finaste jag kan ha. Det är så skönt att ha en livskamrat som man kan dela allt i livet med, som älskar min familj lika mycket som jag. Att känna tacksamhet för vanliga saker för att man uppskattar livet mer, det gäller att sätta värde på det. Man har gått igenom så mycket tillsammans och man vet att allt är inte i evighet.

Nu blir det jobb igen några dagar, hoppas det kommer lite kartonger med vårkläder. Förra veckan skyltade jag om ett fönster, idag ska jag nog byta lite kläder på några dockor. På jobbet på Sandströms får jag utlopp för min kreativitet, älskar det. Jag har beställt två jättestora korgar som jag ska ha förvaring i som ska stå på en hylla i trappen så de ska jag hämta tänkte jag.

Så kan jag tipsa om Hickap som jag har och gillar så mycket , jag har deras concealer HÄR den är så bra. Ibland bara den och inget mer. Annars Foundation stick HÄR som också ger så fin bas. Nu har de ett nytt serum HÄR som också är toppen. Jag använder dessa tre vid lite olika tillfällen. Serumet passar bra om man inte ska sminka sig så mycket.

Nu är det bäst att sätta fart här, ha en toppenfin dag

Kram Lotta

Stickat från Soya HÄR

Gullig badrumsmatta HÄR

Honey Glow Serum/Hickap

Tacksamhet för vardag och rutiner Läs mer »

En dag från mobilen

Igår skulle egentligen mamma och bonuspappa komma men Kalle är fortfarande risig och målaren var inte klar så jag tog istället en tur till stan för ärenden och hjälpa sonen lite. Han jobbar så mycket just nu och hinner inte med allt så då ryker mamma in och fixar lite.

Philip väntar på en ny lägenhet och det ska bli så skönt för honom med egen tvättmaskin och torktumlare, återvinning i huset och nära matbutik och en egen terass på en uteterass. Det blir mycket enklare för honom att sköta som inte är bra på att planera. Philip är grym på att laga mat , det kan inte jag så jag kan ju piffa lite istället så länge han inte har tjej. Äta bra mat gör han alltid, mycket finare mat än vad jag kan laga.

Jag styrde upp lite alla hjärtans dag present , mycket bättre att ge honom saker som han behöver än pengar. Han är inte den som åker och handlar och piffar så mycket men han tycker om att ha fint. Lite låtsastulpaner till köksbordet och nya påslakan HÄR till sovrummet. En liten krydda till köksbänken och några nya ljuslyktor till tv bordet.

Ibland behövs det en liten mamma eller kvinna som går runt och viftar lite med sin trollspö så blir det lite mysigare. Nu får vi snart börja packa här så är flytten nära till sommaren.

Jag handlade också lite nya servetter på Rusta och Mio och papegojatulpaner som ser äkta ut. Ska ta in några grenar från nauren och se om jag kan få lite vårskott.

Sedan var det mörkt när jag kom hem , men kändes väldigt bra att styrt upp en massa. Hittade spotlight till taket i vardagsrummet också. Lite mörka dåliga mobilbilder blir det idag men ser ni så fint det blir med tapeterna. Den här vyn ska ni få se mycket av. Där ska jag också sy tyg och sätta igen rutorna så jag kan ställa in massa saker utan att det syns i byrån.

Idag blir det en enkel oufit här, de HÄR vida byxorna kan jag rekommendera. Så sköna.

Nu ska jag åka lite tidigare för att hinna in på återvinningen, tog såklart med mig skräp från sonen när man ändå har stora återvinningen på vägen. Tänk vad en liten mamma kan gno liksom. Idag är jag pepp på att jobba igen, ÄLSKAR mitt jobb i klädaffären och träffa alla människor och arbetskamrater. Tack gode gud jag fann det och så kören ikväll med som betyder så mycket.

Ha en fin dag, imorgon blir det nog tyst här. Begravning och fira min födelsedag med familjen.

Kram Lotta

Snygga väskor HÄR och HÄR

Gullig kofta HÄR och pyjmas med citrioner HÄR

Gulligt till de små HÄR

En dag från mobilen Läs mer »