Försommar på landet

Det har varit en sådan fin dag. Jag har jobbat hemma och varit ute mycket. Det är riktig försommar utomhus och nu när jag skriver till er så sitter jag i sängen med öppet fönster.

Det märks att allt är lite tidigare i år, de flesta tulpaner och påskliljor är redan utblommade.

Det är så mycket att göra och man kan göra om man vill så man får verkligen försöka att inte stressa upp sig. Jag går ofta ut men inte städar inomhus så mycket. Vi har inte haft en tvättmaskin på en månad men tvättat hos mamma en gång. Nu kommer de imorgon och ska titta så jag hoppas det går att laga.

På morgonen när jag kommer till köket så står all disk där, vi bara skiter i allt på kvällarna. Så funkar vi. Sedan tar vi tag i det dagen efter om Kalle eller jag jobbar hemma.

Imorgon ska jag hoppa in och jobba för det behövdes folk och så bankmöte. Vi håller ju på att byta bank med huslån, pension mm och det tar sin lilla tid.

Sedan kan jag tipsa om solkräm. Ta 3 betala för 2. J

Nej nu ska jag ner och prata lite med Kalle och fortsätta lata mig. Har inte suttit på ändan så mycket idag men sov en stund på eftermiddagen. Bra för min gamla utmattning.

Allt gott fina ni

Kram Lotta

Försommar på landet Läs mer »

Alla mina plantor , älskar

Trädgårdslivet tar nästan all min tid just nu och det är precis som det ska vara och det jag vill lägga på min tid på. Jag har varit iväg mycket sista tiden så igår var jag hemma hela dagen och från kören för jag kände att jag måste vila från sociala sammanhang. Klarar inte när det blir varje dag och helst inte det där farandet i bilen.

Nu är det lite pyssel med plantorna när de ska avhärdas och ut och in varje dag men sedan när de är i bäddarna och vi har fått på droppbevattning överallt så är det inte lika mycket att tänka på.

Sedan har inte vi en massa vi vill åka på i sommar ändå. Vi ska till Gotland med några vänner och vi ska troligtvis ta en resa i september men den mesta tiden vill vi bara vara hemma ändå. För oss räcker det med någon tur med sportbilen osv och bara vara borta någon natt. När man har djur kan man ändå inte vara borta så mycket.

Jag köpte några billiga plastbackar att bära i så går det fortare ut och in.

Jag hittade också några lökväxter på rea som jag plockade ner i en ny rabatt och i en kruka. De brukar blomma om några år i alla fall.

Här runt stenen åkte några ner och sedan ska det bli kryddland här. Har redan två rosor som växer där men de kan vara kvar. Satte ner några stockrosor också. Gillar blanda, gärna lite hejsan hoppsan. Nu har jag lagt på mer jord och ska hämta stenar. Lägger markduk i kanten också och ska köpa fint grus framöver till hela köksträdgården.

Kvällen igår avslutades med att Findus hoppade upp i knät och vi tittade på solen som glittrade på sjön.

Idag har jag varit trött så det har inte hänt så mycket i huset. Jo jag har städat lite, bytt sängkläder och på tisdag kommer det äntligen en kille och ska kolla på vår tvättmaskin. Hoppas den blir lagad då.

Kalle har börjat förbereda mat där nere och Philip är här ikväll.

Jag ska på körresa imorgon så jag ska upp tidigt och iväg. Det blir kul! Blir att somna tidigt ikväll.

Ha en fin kväll

Kram Lotta

Alla mina plantor , älskar Läs mer »

Första brygglunchen för i år

Igår blev det premiär att sitta på bryggan när pappa kom och hälsade på. Han ville ge oss en present och så kul att träffas lite. Jag är duktigare på att ta tillvara på de där stunderna efter min utmattning. Man har lärt sig mycket efter dotterns leukemi vad som är viktigt i livet.

Jag målade den nya spaljen till tomaterna som jag ska visa er senare och Kalle lagade mat. Sitta på bryggan i solskenet och äta var en fin stund och så god mat.

Till efterrätt hade Kalle fixat rabarberpaj. Väldigt trevligt och bra att ha en man som gillar stå i köket. På kvällen åkte vi in till sjukhuset för att hälsa på Kalles mamma som ligger där just nu. Kändes fint att träffa henne en stund.

På kvällen hann vi sitta en stund och kolla lite på Youtube innan det var dags att sova. Dagarna får fort, men jag njuter av av dem och livet. Jag mår så himla bra. Lagom av allt. Idag ska jag jobba i klädaffären, det ska bli så kul! Det regnar lite ute så det passar ju bra. Sedan jobbar jag hemma igen i två veckor och då blir det mycket trädgård. Jag ska fylla mina nya odlingslådor och börja plantera ut. Hämta gräsklipp osv. Bästa tiden jag vet.

Jag är glad att jag får vara med och vara frisk. Tacksam.

Ha en toppenfin dag

Kram Lotta

Första brygglunchen för i år Läs mer »

Laga saker

Nu har jag inte haft någon tvättmaskin på 10 dagar och så tänkte jag att det lagar mannen när han kommer hem men så verkar inte fallet så vi måste släcka lite bränder som jag jag sa i ett annat inlägg. Det händer ju saker jämt, hos alla. Det är livet. Det då jag måste ha mindre saker omkring för att ha energi till allt. Sedan är det inte fel om man inte orkar allt ibland eller mår skit för det är livet det också.

Jag har en hel del jobb här hemma som jag håller på att styra upp, bokföring som måste göras men får inte igång skrivaren för jag har nya dator men allt löser sig. Allt blir bra! Det är ett fint sätt att säga till sig själv även om en hel del saker som sjukdomar inte blir bra. Man gör så gott man kan hela tiden.

Tidigare i mitt liv när jag hade för mycket och inte orkade över upp till allt så sa min bästa vän. Alla har så fullt upp med sitt så de tänker inte på dig. Att mitt liv blev för mycket då var att jag hade skapat för mycket omkring mig, ville mycket och kunde inte släppa ner prestigen och alla krav jag hade lagt på mig själv. Ju mer jag kämpade ju mer var folk på mig och ännu jobbigare blev det.

Jag var så van att vara en sådan person med mycket energi och vilja mycket och leva det i livet. Men nu SKITER jag i allt som var förr och lever exakt som jag vill leva just nu. Utan lager, utan vad folk tycker och letar den autentiska Lotta i allt jag gör. Svårt, men så befriande skönt.

Jag kan göra som jag vill, jag kan se ut som jag vill, jag kan äga vad jag vill och som jag orkar med. För jag duger så jäkla bra och är tillräcklig var eviga dag. Vem bryr sig om kilo, grått hår och skitiga naglar om man mår bra och har ett liv som man tycker om. Ett liv när man orkar med både sig själv och dom man har omkring sig. Vill pränta in detta hos er också som kämpar med er vardag.

Nu ska jag äta frukost med Kalle sedan får vi ta tag i allt det där som är trasigt, ska fixas osv men också vila och göra det man tycker om. Som att måla en pallkrage, gödsla och bara sitta och glo.

Ha en toppenfin dag!

Kram Lotta

Laga saker Läs mer »

Nu kommer han hem

Innehåller annonslänkar

Hej hoppsan vad tiden går undan. Försöker släcka lite bränder som jag brukar säga. Tvättmaskinen startar inte, jobb som måste göras snabbt, människor man ska ta hand om osv Ja ni vet som livet är! Idag har jag varit på stora återvinningen , ligger nära och där är jag ofta. Älskar rensa och skapa struktur, det är bara den vanliga städningen jag är dålig på.

Fortsätter att jobba hemifrån men ska hoppa in på lördag några timmar. Jag ska ut efter detta och fota och filma ett jobb som ni kommer gilla och frågat efter.

Utomhus är så vackert så man vill helst inte gå in så det passar bra att jobba utomhus idag. Ljuset på morgonen är så fint.

Klänning köper jag här

Nu har jag varit ensam hemma i 10 dagar så nu välkomnar jag hem min man igen som jobbat borta. Det blir mysigt att ha en man som lagar mat och tar hand om en igen även om jag klarar mig bra själv också. Jag tar ju hand om det mesta vardagliga här hemma men Kalle lagar all mat och det gör han så bra. Livet med honom är så enkelt och fint. Han är så omtänksam och snäll och gör mitt liv så mycket bättre.

Nu ska jag sätta fart här med dagens jobb och ta ut Pettson, ta mina tabletter så jag håller mig pigg. Ha det fint bästa bloggläsare

Kram Lotta

Rabattkod för djuren 6CG48V ger dig 25% på ett helt köp och är giltig i 4 dagar HÄR

Allt för köket HÄR

Fin klänning HÄR , blus HÄR

Nu kommer han hem Läs mer »

Gårdsbutik och handelsträdgårdar

Nu fortsätter vi vår lilla roadtripp. När vi hade varit i Gryt så åkte vi mot Söderköping och stannade på Harsby Gårdsbutik. Ett jättemysigt ställe.

Sedan åkte vi vidare till Norrköping för att titta i en blomsterbutik som jag aldrig varit i tidigare. Elin tycker om blomsterbutiker lika mycket som jag.

Vi kom till Blomsterhusets bindericentral och det var så stort och fanns massor att titta på både ute och inne. Där kunde man gå länge för att kika på allt.

Elin och jag började dock bli hungriga så vi åkte vidare mot Linköping

Vi åkte in till Löfstad slott handelsträdgård som är en sådan liten idyll. Här är fikat och maten så himla god och fint upplagt.

Elin tog en soppa och jag en avokadosallad

Det här stället har också blivit en favorit för mig, men också för man kan äta där och så valet av fina saker man kan köpa

Mina klänningar köper jag mest här

Här finns tex kottarna som jag köpt och satt på våra grindstolpar.

Sista stoppet blev på Plantagen som jag tycker har blivit så bra de sista åren. Här finns ju allt!

När jag kom tillbaka till Elin fick jag en iskaffe som var så god och Pettson blev glad.

På Löfstad slott köpte jag en fågel i metall som jag kan ha till fåglarna i vinter den var på rea 250 kr men nu har jag satt den i en rabatt och ska ha luktärter som ska växa upp på den.

Idag har jag tagit kaffet utomhus och varit i växthuset. En helt ljuvlig morgon och hunnit massor. Nu ska jag åka och hälsa på sonen i eftermiddag och umgås med honom när han kommer från jobbet.

Jag har ju sagt till er att jag slutar att färga de grå håren och jag tänker också att jag också ska börja på keramik framöver och sluta fixa naglarna. Jag är lite trött på att alltid fixa dem också. Räknar man ut att man gjort naglar två gånger i månaden i 10 år så har man lite pengar att spara på annat. Ja vi får se.

Tipsar idag om superfina nyheter här, här och här skulle passa min Sjöstuga

Ha en bra dag

Kram Lotta

Schampo jag skulle vilja prova här, hårmask här

Så mycket fint porslin här, här och här

Ellos Koden ARSTIDERMAJ25 33% på dyraste varan och/eller 5% på redan rabatterade varor. Den är giltig från 1 maj till och med 31 maj gäller om du klickar HÄR

Gårdsbutik och handelsträdgårdar Läs mer »

Utflyktsdag mot skärgården

Igår började jag dagen hos Elin och Karl som bor i utkanten av Linköping med skog utanför. Pettson älskar vara där med alla hundar som han kan få se så han stannade kvar med Karl och jag och Elin hade en utflyktsdag. Elin fixade frukost med gröt och ägg.

Vi båda hade längtat så mycket till att komma till Gryts Handelsträdgård så vi började vår roadtripp där. Det är ju en bit att åka men så värt en utflykt. Vi älskar Gryts Handelsträdgård.

Älskar de där lite slitna möblerna tillsammans med all inredning och blommor. De köper in saker som vi gillar.

Jag tror att Gryts Handelsträdgård till viss del har inspirerat till Elins inredningsstil. Elin älskar citroner.

Varje gång jag kommer hit så finns det så mycket att titta på. Detta är inget samarbete, bara kärlek.

När man kliver in växthuset och solen lyser blir man så lycklig, de har ju också massor av blommor och grönsaker som de odlar upp själva.

Massor av härligt färgglatt porslin

Klänningar här

Efter Gryts Handelsträdgård åkte vi vidare men jag visar mer av det i nästa inlägg.

På Gryts Handelsträdgård köpte jag en låda lökar för 150 kr , de här ska jag gräva ner under mitt körsbärsträd här utanför köksfönstret och så på den vilda delen utanför växthuset. Det fanns två sådana lådor igår så de är säkert slut nu.

Jag köpte också Million Bells som jag ska försöka övervintra till nästa år, det blev också två stycken rosa Svartöga som inte tagit sig hos mig.

Jag köpte också en sådan fin flaska med olivolja som jag funderat på länge. Har en mindre men vill ha en större också. Hade tänkt en grön men de var slut så det blev en ljusblå. En citrontvål med fat till badrummet och lite fina servetter.

Idag ska jag vara hemma och jobba. Få ut inlägg till er, städa mailen, fixa bokföring och vara ute osv Ni ska få fortsätta läsa vad vi gjorde mer. Det kommer i nästa inlägg. Allt får ta den tid det tar och det är så skön känsla.

Gillar du också fina kaffekoppar så kommer här ett tips på massa fina här ( små) , här ( små) och här, och här

Önskar er en fin dag

Kram Lotta

Tre fina klänningar HÄR , HÄR och HÄR

Svartöga går även att beställa här

Långkjolar här

Utflyktsdag mot skärgården Läs mer »

Nu väntar mys med dotter

Jag har så sköna dagar nu när jag jobbar hemma. Idag blev det en tur till revisorn och deklarera på morgonen. Alltid lite nervöst men ingen kvarskatt och fina siffror. Så han sa att jag skulle vara nöjd i år också. Tack till er alla också som läser bloggen som gör det möjligt för mig att kunna göra det här nästan varje dag i 17 år.

Jag är hemma nästa vecka också så jag försöker att ta mycket tid till att sova, vila osv också. Måste ju ha mina hål som ni vet när jag gjort något en dag, men oftast måste jag bara sova eller kunna meditera på dagen. Min hjärna fungerar bra om jag är snäll mot den men inte som förr.

Nu väntar mys med min dotter. Jag ska sova över där och så ska vi åka runt lite till olika ställen vi gillar. Det ska bli så mysigt och kul.

Mina petunior växer och är fina. Nu har jag toppat dem också så i år finns det gott om blommor till alla blomlådor. Detta är bara hälften av dem. Vara i växthuset är underbart.

Jag blir lite kort idag då jag ska packa väskan och iväg och sovit två timmar på eftermiddagen för jag var så trött. Gick och la mig sent igår och det ska jag inte göra någon mer gång, det funkar inte för mig.

Ta hand om er bästa bloggläsare

Kram Lotta

Nu väntar mys med dotter Läs mer »

Hej Valborg

Ledig dag för många och jag ska ska ha en fin dag med min bästis som är på väg hit. Igår firade jag Valborg med att sjunga i kören. Alla ni som kan sjunga och gillar musik, börja i en kör. Ni kommer inte ångra er. Man kan gå dit lite trött och tråkig och när man åker där ifrån ler man hela vägen hem. Så mycket bra för själen med körsång.

Hissade såklart flaggan på kungens födelsedag

Kändes sommar ute och slog till på sill och potatis. Hur gott?

Redo för körsång i en gammal blus från Odd Molly

Jag älskar ju gå barfota nu och ända fram till hösten. Jag gick inte på majelden utan åkte hem och gick med Pettson en långpromenad.

En så fin kväll. Idag ska jag umgås med min bästis hela dagen. Hon är på väg hit nu så jag ska avsluta här.

För er som tänker att båten lutar åt sidan så stämmer det. Jag ville att vi ska sätta den långt åt vänster så vi fick ett trädäck på höger sida. Vi ska köpa till några pontoner nu i vår så den blir rak och ut och köra med den på sjön såklart. En sak i taget.

Ha en toppenfin dag bästa bloggläsare

Kram Lotta

Hej Valborg Läs mer »

Pirrar i kroppen

Vilken helg så skön och vilket väder! Detta väder gör mig så himla glad. Jag är så stolt över mig själv för jag rodde ett jobb iland som jag klarade lätt förr men inte under min utmattning. Jag fick frågan på ett samarbete som jag inte ville tacka nej till och som passar mig perfekt. Hoppas ni ska gilla det också.

Jag är väldigt noga vad jag tackar ja till och gör inte så många samarbeten längre men det är ju mitt jobb också. Nu gick det bra igen, även om jag inte klarar av så mycket eller så ofta. Det kommer på instagram om några veckor.

Kalle har varit borta i helgen så jag har fixat och donat och jobbat på med allt i min egna takt. Igår pysslade jag mycket i växthuset, klippte gräs och sov en stund på eftermiddagen.

Jag tog frukost mot en vägg på flotten och skrev en lång lista på saker jag vill göra eller ska komma ihåg för nu går jag in i att jobba hemma lite mer. Min kollega är tillbaka igen så jag jobbar mest lite strödagar i klädaffären och då tänkte jag få lite gjort här hemma och så kanske jag hinner blogga lite mer också.

Igår kunde jag gå ut i naturen och trädgården och hade inga speciella måsten. Allt är bara så vackert just nu. Jag hade ingen dator som fungerade så det blev inget blogginlägg men på kvällen fixade jag med den så nu kan jag blogga igen och har en skärm som fungerar.

I Sjöstugan lös solen och allt blir så ljust och vackert och det liksom pirrar i hela kroppen. Alla årstider har sin charm, det gäller nu att inte stressa upp sig för det är mycket mer att göra när man älskar trädgård.

I mina trätunnor i trädgården funderar jag på att plantera träd och perenner så jag slipper köpa nytt varje år. Jag brukar köpa träd och ha i mina tunnor men sedan planterar jag ner dem i jorden på hösten. Nu ska jag kolla om jag kan hitta fler träd som kan stå ute i vinter, mot växthuset har silverpäron fungerat. Nu ska hitta något att ha i tunnan på vänster sida.

Jag längtar också efter att bygga trapp och skaffa fint grus, men det är härligt att få längta också. Resan är det fina, att ta lite i taget, inte att bli klar.

Igår gick jag upp och satte mig i sängen och kollade på Youtube, fixade med räkningar, skrev anteckningar mm min sköna stund. Söndagkvällar blir alltid här och nu lyser solen rakt in på kvällen.

Ja det blev en fin helg med djuren, trots mycket jobb men det var värt det. Man växer så otroligt mycket av att göra läskiga saker och så skön känsla att man orkar. Idag ska jag jobba i klädaffären , men sedan jobbar jag hemma i två veckor.

Ha en fin, fin måndag

Kram Lotta

Pirrar i kroppen Läs mer »