Alla andra är så uppe i sitt

Mitt jobb i klädaffären väntar nu lite mer några veckor men torsdag nästa vecka är det semester och snart även midsommar. Att ta vara på dagarna och uppskatta både livet och vardag är det någonting jag är bra på om jag får säga det själv. Jag tar in det fina i naturen varje morgon och lever ganska mycket dag för dag. Jag är ingen orolig själ och kan fokusera på en dag i taget. Det gör mitt liv enklare. Att inte äga så mycket och så stort, att inte ha så mycket omkring osv gör livet enklare och lättare.

Min bästa vän sa en gång att ”alla andra är så uppe i sitt” Så är det verkligen. Jag berättar mitt liv , min resa som du kan ta del av men alla andra gör sina val och sina resor. Att hitta balans och ro i livet känns så skönt. Jag har strävat och jobbat så hårt tidigare i livet och nu kan jag bara få vara. En sak i taget. Mina vänner och släktingar osv de vet att jag inte alltid orkar och vi gör saker som vi gillar och klarar av. Livet blir så lätt när man skalar av och allt inte behöver vara perfekt. Jag behöver inte vara på något speciellt sätt, äga saker för att passa in i samhällets normer, jag behöver inte leva upp till någonting osv

I helgen kommer Elin och pojkvännen och sonen. Det blir mysigt och vädret ska bli fint. Om det inte blåser så åker vi ut med båten/ Sjöstugan och grillar och bastar på sjön på kvällen. Man får ta hand om sommarens fina dagar.

Men nu väntar en dag i klädaffären , några dockor ska skyltas om osv Blir en rolig dag. Ha det så bra bästa bloggläsare. Ska se om jag kan laga min kamera nu eller får jag köpa en ny. Saknar den så mycket även om ni tycker bilderna är fina ändå.

Ha det så bra

Kram Lotta

Alla andra är så uppe i sitt Läs mer »

Vilken mysig dag

Igår åkte jag till jobbet på Sandströms i en lite för lång klänning, men ska lämna till sömmerskan på jobbet. Vi har så många fina klänningar på jobbet och så ska man helst ha kläder som finns i butiken. Jag visar ju ofta Cellbes , det finns också på jobbet men så jobbar jag ju med bloggen också. Jag har lagt undan en annan klänning som också är jättefin. Älskar jobba i klänning och kjol.

När jag slutade kom mamma och bonuspappa. Härligt att inte ha dem allt får långt bort. Det var jobbigt för mamma när vi flyttade men det tar ju bara en timme till mamma och de kan åka till oss ofta om de vill. Mamma handlade lite och ställde bilen på torget för att åka med mig.

Jag tog med dem till Musteriet i Djursdala mellan Kisa och Vimmerby som ligger en bit från Norra Vi. Väldigt mysigt där. Kalle och jag brukar ta sportbilen dit på sommaren.

Roligt att överraska mamma och bonuspappa och fira morsdag som vi inte har hunnit med.

Vi åkte och köpte lite sommarblommor på Lindas trädgård som mamma fick av mig och sedan landa vi i min soffa och drack kaffe och fikade.

När mina föräldrar åkt hem så tog jag och Pettson en timmes promenad i Kisa.

Hemma glittrade fint på sjön på kvällen men var en blåsig dag. Idag är det vinstilla.

Det här vi ska slipa golvet och tapetsera framöver. Tavlan hänger visst på sniskan men det kan ni tänka bort. Golvet gör att det blir väldigt mörkt här inne på vintern och så lågt i tak, jag är också sugen att måla om bordet i en ljus färg. Det är fint med det mörka trät på bordet men det blir så mörkt i rummen….men blir kanske bättre med ljuset när golvet blir ljusare. På sommaren däremot glittrar solen på sjön in i vårt vardagsrum.

På kvällen var jag pigg och satt uppe länge och tittade på massa kul på datorn till sent på kvällen. Älskar att lata mig och sitta i sängen när jag ser sjön utanför och helst när jag fart runt en hel dag.

Idag var jag egentligen sugen att leta upp massa loppisar men mycket är stängt på söndagar så jag stannade hemma och ska jobba med bokföring mm och vara utomhus till Kalle kommer.

Nu jobbar jag här inne, ska ut en sväng och greja men sedan blir det bokföring. Vi har fortfarande betonggolvet här, på sikt kanske vi lägger plattor men det finns ingen tid till nu. Ni gillar ju följa alla projekt.

Tack till dig som läser ända hit och följer med mig på allt jag gör, nästa månad är det 17 år sedan jag startade bloggen. Galet vad tiden går. Tänk så många ni är som följt mig alla dessa år.

Ha en fin söndag, nu ska jag kika på några fina krokar till Sjöstugan. Saknar massor att hänga på.

Kram Lotta

Vilken mysig dag Läs mer »

Detta är planen om livet vill

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är d55932474b9844ea95e9529aaa11bc9e-768x1024.jpg

Nästan bara gamla bilder i detta inlägg

Hela sommaren framför oss och det känns så fint, nu när man jobbar lite mer utanför huset som jag gjort sista åren så uppskattar man sin lediga tid och sina dagar hemma mer. Jag har varit mycket ledig nu i maj och början på juni men ska jobba lite mer nu i två veckor innan semester väntar. Från er tar jag aldrig semester.

I sommar ska jag börja måla staketet rött en gång till, det är bara målat en gång. Stolparna ska bli grå även vid grindarna på alla ställen ( gammal bild) Det får ta den tid det tar men jag har många dagar hemma jag kan pyssla med det.

Vi kommer vara hemma mycket de första 4 veckorna på semestern som är lite uppdelat. Då ska vi umgås med familj, vänner och bygga utekök. Det får vi ta lite när vi hinner, men Kalle brukar vara snabb att bygga när han sätter igång. Vi ska också göra lite mer på Sjöstugan. Mitt växthus får vänta med trapp och grus och så lägger jag tid på målning framöver. Grus kan jag beställa till hösten.

Vi tycker om att göra saker tillsammans när vi har lediga. Projekt av olika slag men nu är det skönt med utekök som är ett litet projekt för oss när altanen och grävjobbet redan är gjort. Sedan har vi ingen prestige att saker måste bli klara, vi bara gör det vi tycker är kul och hinner med. Resten kan vi ta ett annat år eller hålla på till snön kommer.

Kalle ska lämna in sportbilen på en lagning och när den kommer hem kan vi börja åka på små utflykter. Det tycker vi är roligt. Man kan pyssla med något en stund på dagen och sedan ta en sväng och åka göra något kul. Både Kalle och jag gillar också att unna oss, äta gott osv även om vi kan skita ner oss mycket och vara hemma och pyssla långa perioder.

Alla krukor i trädgården är i stort sett fyllda och klara. Så nu är det bara att vattna och sköta om det som vi har planterat. ( gammal bild)

Vi kan ta hem familj och vänner när de vill komma. Nu har vi 4 extra sovplatser här hemma för middagar och min brors barn ska komma en helg då vi ska till Astrid Lindgrens värld. En julklapp de fått av oss, Vimmerby ligger nära oss.

Inomhus får vi se vad vi hinner med. Kalle vill slipa ett golv i vardagsrummet på sommaren men ingenting är bokat så det tror jag blir lite kort om tid men vi får se. Det ska vi ta hjälp med och så beställa och byta dörrar. De blir troligtvis mer mot hösten för vi har inget beställt än.

Vi ska åka på en liten tur till Gotland med våra vänner från Norrland och jag bokar kanske någon natt med min bästis och gör något kul. Sedan ska vi avsluta sommaren med att åka till Lefkas, sent på sommaren eller nästan höst. Helt själva en hel vecka, vi inte varit borta på solsemester själva en hel vecka sedan innan barnen kom.

Vi ska ha 6 veckor semester, Kalle hade så många dagar att ta ut så i år blir det många dagar tillsammans. Vi har haft så många sommrar de senaste 10 åren som varit tuffa ( Först Elin som var sjuk och sedan har jag varit sjuk) och nu är Kalles mamma sjuk så vi tar det lite som det kommer men detta är planen om livet vill. Vi får se. Som vi och ni vet kan allt hända. Men så ser sommaren ut för oss från juni till September.

Nu ska jag åka och jobba och sedan kommer mamma och bonuspappa så ska vi fira morsdag som vi inte har gjort än. Kalle ska på fest med jobbet och även sonen.

Allt gott fina ni och tack för ni är med på livets resa

Kram Lotta

Detta är planen om livet vill Läs mer »

Det pirrade så mycket av glädje

Igår var en sådan himla fin dag. Jag började dagen hos min samtalsterapeut Winglyckan. Jag tänker varje gång jag åker dit att idag kommer jag inte gråta men hennes sätt att jobba med trauman, med saker man har med sig som barn, alla lager man lägger på sig hur man ska och bör vara, alla svåra och jobbiga upplevelser som man tror man bearbetat kommer fram och tårarna rinner oj vad de rinner. Jag gråter så mycket när jag är hos henne.

Trodde inte jag hade kapslat in så mycket i min kropp. Jag har ju jobbat med mig själv hela livet känns det som men så lätt som livet känns nu har det aldrig tidigare gjort. Jag känner mig fri, fri från grubblande och friare för varje gång jag haft dessa samtal. De kostar en del ,men så värt det. Jag lever så nära min personlighet nu, den jag är som 51 år. Livet ändrade sig efter Elins cancer, jag blev en annan person. Vägen att hitta tillbaka hem till ”vem är jag nu” har varit krokig men nu är livet så snällt och lätt.

När jag kom ut till bilen och skulle åka hem öppnade jag mobilen så hade min svärson fått jobb på samma ställe som mannen och sonen jobbar. Han har utbildat sig i 2 år och nu fick han ett jobb av 136 sökande. Det pirrade så mycket av glädje. Kalle kom hem och bara lös av lycka. Ni vet man går genom livet och är med om så mycket tuffa saker också, allt skriver jag inte till er heller. Men då när de där fina dagarna kommer blir man så glad.

När jag kom hem så började jag göra fint på bastuflotten, dukade och Kalle och jag sa att vi måste fira ikväll med att äta gott och sitta och prata och njuta av livet.

Vi gjorde iordning lite för att även sova på båten. När man går ner dit känns det lite som att komma till sin sommarstuga. Känslan är detsamma som när vi åkte ut med gamla båten och satt på en klippa. Det ofta som jag märkt att känslan är detsamma även om vi gör saker på ett enklare sätt nu. När vi köpte stugan och åkte dit i början så pirrade det så mycket av lycka och att få komma dit och vara vid vatten. Det pirret fanns igår också. Tacksamheten att få bo här nu.

Vi söker så mycket efter lycka och så går vi omkring och har den i oss, de där små fina stunderna som man lätt kan missa om man inte är uppmärksammar dem. Vi jagar lyckan i stora saker, det har jag också gjort men lärt mig att lyckan är detsamma även i de små sakerna. Aldrig har så lite gjort mig så lycklig. Kanske är det åldern eller att jag redan hunnit så mycket.

Kalle drack sin öl som han gillar och jag drack min alkoholfria drink. Drinkar sällan alkohol. Han ser rätt nöjd ut. Kalle är en enkel man, han vill bara att livet rullar på. Han behöver inte mycket för att tycka livet är bra.

Jag hade så mysigt att jag glömde att det var torsdag och att det var kören.

Där borta ser ni också Japansk blodlönn som jag planterat , de var 40 % rabatt på Plantagen nu så jag slog till.

Vi somnade gott och inatt har det smattrat på taket av regn.

Idag på Sveriges nationaldag har vi pysslat här hemma till regnet kom. Kalle har börjat lägga panel runt en tunna som vi ska gödselvatten i och jag har städat boden.

Jag ska ut en stund till nu och sätta ner en gurka i kruka och sedan är det fullt i växthuset. Allt är utplanterat utom smultronen men dem är jag också på gång med. Vi har kokat rabarbermarmelad och ikväll ska jag lata mig för imorgon är det jobb och så kommer mamma och bonuspappa.

Ha en toppenfin kväll

Kram Lotta

Det pirrade så mycket av glädje Läs mer »

Nu kan vi börja göra lite annat här hemma

Jag har det så himla bra och hunnit massor av det som jag tycker är roligt. Igår var i trädgården hela dagen, besökte tandläkaren en sväng men annars var jag hemma.

Nu är det över 10 grader på nätterna så jag satte ut alla tomater, paprika, chili mm i odlingslådorna. Kalle är ledig på fredag så då ska vi binda upp alla i krokarna som vi satt upp. På bilden har jag inte grävt ner dem men det har jag såklart nu.

Jag älskar att dra upp plantor och hålla på i jord men nu kan vi börja göra lite annat här hemma. Jag funderade på om jag skulle köpa ett lass grus men kom fram till att jag ska måla först. Staketet är bara målat en gång så det ska målas, alla grindstolpar ska bli timmergrå, det grå under verandan ska målas, våran lilla bod skulle behövas snyggas till osv.

Nu blommar syrenen som jag satte i tunnan utanför entrédörren.Det doftar underbart.

Den vita clematisen blommar utanför växthuxet ( kan ej namn)

Knoppen som legat några år ska upp på en spalje som ska byggas. Nu får vi tid till lite småprojekt, ska bli kul.

Jobbat gjorde jag i måndags också i röda linnebyxor och blus från Sandströms ( jobbet)

Nu har jag också handlat mer av mitt favorit tvättmedel. Detta är också växtbaserat, kommer i förpackningar som inte har plats och doften är fantastisk. Gillar den blå mest och så kan man köpa till doftkulor. Rekommenderas. Har sedan innan också deras nya colorcatcher när man kan tvätta både ljust och mörkt tillsammans.

Här hemma är det gräsklippning, tvätta alla krukor jag odlat i och tvätta av möbler som ska pysslas med i veckan. Så tacksam att ha en trädgård, jag gillar allt det där utomhus när man får använda kroppen och röra på sig.

Idag ska jag åka till Elin. Vi ska åka och göra ärenden tillsammans och sedan kommer Kalle så ska vi hjälpa Elin och Karl att sätta upp spaljé till deras odlingslådor.

Jag ska se om jag hittar något att plantera i tunnorna på båten. Vi ska också åka förbi Philip och lämna plantor till honom och sätta ner några tomater i hans odlingslådor.

Ja nu ligger jag i fas med det mesta här hemma. Klar blir man ju aldrig men lite mer i fas när alla plantor är i jorden. Jag har hunnit städa av i vårt lilla hus och plockat ordning och det hör inte till vanligheterna. Jag är så slarvig.

Men nu blir det skönt att göra lite annat idag och inte bara vara hemma pyssla.

Önskar er en jätteskön och bra dag

Kram Lotta

Nu kan vi börja göra lite annat här hemma Läs mer »

Det blir mysigt, det regnar lite

Jag var hos frissan igår, vi la i ljusa slingor så min gråa utväxt kommer synas mindre. Det får vara lite hejsan hoppsan ett tag för det tar ca 1 år innan håret är grått eller vitt beroende på vad man säger. Jag blev gråhårig en vecka efter Elin fick leukemi, det betyder att jag nu varit gråhårig i 10 år.

Det kändes som första sommarkvällen igår. Det var en fin kväll. Jag pratade med min bästis om massa olika saker och vi kom fram till att tacksamhet är en av de saker vi känner för mycket i vårt liv. Vi har svåra händelser omkring oss men vi fokuserar på tacksamhet. Varje dag.

Jag har jobbat på mitt mående så mycket sista åren och den inre frid och lugn jag känner nu och hur jag uppskattar stillhet och nuet har jag aldrig känt tidigare. Så lite som kan få mig så tacksam. Nästa vecka ska jag till min samtalsterapeft Winglyckan igen, det kostar lite men är så värt det. Det gör mig till en bättre människa. Det gör att jag grubblar väldigt lite det som varit, jag är mycket mer i nuet, mycket mer tillfreds.

Så fort jag kommer hem och det är vår och sommar ja höst och vinter också så går jag ut. I naturen och i trädgården mår jag allra bäst och där är tacksamheten stor. Jag fokuserar inte på att vi inte har en tvättstuga, att vi inte har garage, att inte har garderober till mina kläder, att vi inte har ett större badrum osv utan jag fokuserar bara på det jag har.

Tacksamhet för det fina som finns omkring mig. Hur många vårar/ somrar får jag uppleva i mitt liv? Hur länge får Kalle och jag vara friska? Tacksamhet för nuet, i det som är bra och acceptans att allt kan vi inte styra över. De två orden som jag bästis säger ska följa oss i livet…tacksamhet och acceptans. Livet blir lättare och enklare då. Sedan får sorg, ilska, oro osv också finnas med. Det är okej att känna och få vara allt.

Kalle ville basta igår. Första sommarkvällen med bastu och bad.

Idag ska Kalle fortsätta pyssla på här hemma, han är ledig. Vi ska sätta upp hyllor i Sjöstugan så ska jag ställa upp mitt porslin från Ernst där. Vi ska skaffa bänkskiva och skåp mm så vi kan brygga oss kaffe. Det ska fixas med lite mer saker så kan vi åka med båten sedan. Det är en hel del målning kvar där nere och vi har beställt linoljefärg så vi kan måla klart.

Sista solstrålarna rakt in genom dörren tackar vi för. Kalle tog ett kvällsdopp. Jag var också i 2 gånger, det är 15 grader i vattnet.

Idag ska jag som sagt jobba i klädaffären. Det blir mysigt, det regnar lite ute. Älskar att gå ut på morgonen och titta på allt och just ha en stund av tacksamhet.

Allt gott fina bloggläsare, fint att ha med er på resan i livet.

Kram Lotta

Det blir mysigt, det regnar lite Läs mer »

Jag är ifatt, i balans och bokat resa

Jag har varit lite upptagen några dagar. Fick en extra dag ledigt som jag inte skulle ha från början så jag har passat på att få ut mina plantor. Alla blommor är nästan på plats, jag ska måla om blomlådorna i Timmergrå samma som växthuset och få ner mina petunior men sedan är alla blommor på plats. Jag ska åka och köpa något att ha mellan i lite vitt tror jag.

Grönsakerna i jorden, det är sått och alla tomater, paprika, chili mm har börjat avhärdats. Jag är ifatt, i balans om man nu kan vara det. Det är ju alltid något skoj som man vill så/odla osv . Älskar det! Växthuset är städat och nu ska jag leta stolar på loppis.

Jag har gurka och pumpor som ska vara kvar i växthuset ett tag till. Lite kryddor mm Det här är livet på riktigt. Älskar trädgårdslivet och lagt undan mobilen och scrollat väldigt lite.

Första koppen kaffe här ute när hunden kissar och sedan när jag skrivet klart till er ska jag göra frukost i Sjöstugan eller växthuset. Tycker alltid det är så mysigt att göra något lite annorlunda så man skapar minnen som man bär med sig, en känsla som man bär med sig till ett annat år. Då när man upplever det igen så får man en känsla av inre frid och minns hur härligt det var. Det ger glädje både när man gör det och senare.

Jag har också varit på en massa ärenden i fina Vimmerby. Gud vad jag älskar den staden. Så lagom och har allt man behöver, åker gärna dit då det är nära för mig. Eller till Västervik. Jag köpte whiskeytunnor till framsidan och till båten hos Jem &Fix . Orkar inte bära runt på alla krukor. Här ska det bli ett rosa svartöga. De här tunnorna kan stå ute året om. Jag har också handlat till kalaset vi ska på i helgen.

Jag blev överraskad igår av Philip som kom och hade plockat blommor och handlat och lagade en fantastisk god middag. Det var så fint när Philip kom och berättade att det luktade så gott och alla blommor som slagit ut. Han bor ju stan nu och han blev påmind om det som är hans barndom när han kommer till oss. Philip har alltid älskat blommor, grönsaker, odla osv precis som jag. Min dotter är likadan.

När de var små plockade de alltid en stor bukett blommor till morsdag.

r

Han lagade röding och efterrätt. Glass i citron. Jag har tyvärr inga recept, men det var sååå gott.

Nu ska jag fixa frukost här till killarna och sedan till frisören som hade tid med mig idag. Jag har en bra utväxt nu och ska börja resan med att bli min riktiga färg, grått skulle jag tro 🙂

Vi ska en pysseldag är hemma när jag kommer hem från frissan. Det blir kul och mysigt att ha Kalle hemma i 4 dagar, fest ska vi på osv. Vi har bokat resa också men det får jag berätta mer om senare. Jag ska se om vi ska sätta upp hylla och i Sjöstugan och få upp lite fint frukostporslin från Ernst , koppar, glas, bricka mm

Ha en fin helg alla fina bloggläsare.

Kram Lotta

Jag är ifatt, i balans och bokat resa Läs mer »

Ett glas bubbel i solen

Dagarna går så fort men jag trivs i livet. Försöker stanna upp mycket, vara utomhus i trädgården och i naturen för att få min återhämtning. Det går bra. Mitt liv är inte så mycket tjo och tjim, fest och middagar osv men till helgen ska vi på en stor fest och jag ska hitta något fint att ha på mig. Vi ska vara på en loge så det blir att klä på sig lite.

Det känns att det börjar bli varmare utomhus och vi satt mot väggen på Sjöstugan med ett glas bubbel och jordgubbar i helgen. Jag dricker nästan ingenting längre men ett glas bubbel kan jag klara av. Har inget behov av alkohol heller.

Idag ska jag jobba och det blir några mer dagar i veckan igen vissa veckor men helt okej schema hela sommaren i klädaffären. Att vara på andra jobbet är ibland mer avkopplande än att ha massa annat att göra. Då är man på ett ställe. Livet är så skönt när man har det lite mer enkelt och inrutat. Så fick det bli när man inte orkar som förr.

Kalle har tagit hem lilla sportbilen som ska besiktigas ska vi ut och åka lite med den i sommar och göra utflykter osv det tycker vi är roligt. Små enkla saker här omkring.

Jag har också varit hos Elin som köpt så fin morsdag present. En trädgårdsbok och en fin kopp med blomma på. Hon är så himla duktig på presenter och slår alltid in så fint.

Igår var det 10 år sedan hon fick sin leukemidiagnos men nu är ju allt bra och har varit länge. Livet ändrat sig så mycket efter det. Man har gått igenom så mycket tuffa saker men man är också så trygg i att vara den man är. Elin har en del biverkningar men annars lever hon helt vanligt liv.

Nu kära vänner ska jag åka och jobba så jag göra lite mer ordning här i Sjöstugan nästa månad. Någon matta ska vi ha, dörrmattor, mer krokar osv På torsdag ska Kalle måla mer fönsterfoder och runt dörren osv. Ja lite i taget. Det bli så fint. Det är väldigt mysigt på båten redan nu. Ska sova där i veckan har vi tänkt. Ska hämta paket från Ernst som kommer passa bra där nere när vi bygger lilla köket.

Ha en fin, fin dag

Kram Lotta

Ett glas bubbel i solen Läs mer »

Det blev grillkväll

Kära fina bloggläsare, vad ni är gulliga som kommer in och vill läsa här trots att jag inte alltid är så snabb att uppdatera. Det blir lite när tiden finns.

Jag försöker att inte leva ett liv i stress längre. Inte göra massa för att det ska vara på något speciellt sätt eller se bra ut. Jag känner mycket och inåt, vilket gör att jag är känslostyrd och tar allt lite som det känns bra för mig. Lever ett mycket lugnare liv för att orka. Känner vad jag/vi vill och inte hur man ska eller bör leva.

Igår jobbade jag på mitt andra jobb och kom hem sent. Äntligen hade tvättmaskinen lagats efter en månad så jag satte fart med att tvätta och vattna och plocka in alla växter på kvällen.

Pettson och Findus är med i allt vi gör. Att ha djur gör livet så berikande.

Livet nu är så fint för oss. Ett liv man orkar med med lagom av allt. Även om vi dragit ner på så mycket så rullar det alltid på med massor att saker att göra. Man blir aldrig klar och det är viktigare att låta det vara lite rörigt emellanåt och hinna leva också.

Kalle hade varit och handlat mat så han startade grillen och bjöd på glass.

Jag tog en paus på bryggan i den härliga solen. På kvällarna om jag inte fått sova på dagen är jag såååå trött. Jag brukar inte göra så mycket då men än vattna. När jag jobbat en dag är energin slut. Det var skillnad förr.

Jag är så glad för mina petunior som har så många blomknoppar. Dessa ska ner i mina blomlådor runt huset sedan.

Grillat är ju så gott och blir även dagens lunch. Kalle ger så mycket glädje med sin matlagning.

Här hänger tvätten både inne och ute nu, mina jobbtröjor utomhus fick komma i tvättmaskinen.

Jag har varit ute min morgonrunda igen, det är ljuvligt med sol och kaffe i handen. Så glad att jag sparade mina Greengate koppar, älskar dem nu igen.

Igår pratade mycket om allt vi ska göra här framöver. Vi har så mycket planer och ska fortsätta bli klara med Sjöstugan/båten, bygga utekök, slipa golv inne och tapetsera, byta ytterdörrar, beställa grus osv det är så kul att dela allt med er. Det mesta ska vi göra själva men byta dörrar och slipa golv ska vi ta hjälp med. Funderar mycket på färg på dörr.

Vi tar lite när tid och lust finns men älskar att greja här hemma tillsammans.

Men nu ska jag fortsätta sätta här och fixa ordning mig lite för att låna ut min bil till dottern några dagar. Har beställt tid till frissan också, vägen att bli gråhårig. Nu ska köpa mig ett par nya skor till jobbet och sedan sätta fart.

Ha en toppenfin dag

Kram Lotta

Det blev grillkväll Läs mer »

Känner du en klimathjälte?

Nu har jag tipsat om Bixia Klimathjälte några år och nu är det dags igen.

Bixia Klimathjälte är ett klimatstipendium som årligen delas ut av elbolaget Bixia för att uppmärksamma och stötta inspirerande hållbarhetsinitiativ. Vinnaren erhåller 250 000 kronor från Bixia Miljöfond för att fortsätta sitt viktiga arbete för klimatet .

År 2024 tilldelades utmärkelsen till CleanSea, ett företag som arbetar med att avlägsna plast och annat skräp från Sveriges kustlinje. Deras insatser skyddar det marina djurlivet och skapa en renare framtid för haven 

Vem kan nomineras?

Alla! Så länge personen eller projektet gör en värdefull insats för vårt klimat eller sitter på en idé som bidrar till klimatomställningen. Nominera HÄR

Du kan nominera:

  • En privatperson
  • En organisation
  • Ett projekt
  • Ett initiativ
  • Ett företag
  • En idrottsklubb
  • En skolklass

Det kan vara en privatperson, ett företag eller en organisation. Gå in på Bixias sida HÄR nominera och tipsa, så håller jag tummarna att din nominering blir den som vinner.

Kram Lotta

Känner du en klimathjälte? Läs mer »