Vi är i Grekland

Jag ser fram emot riktig höst nu med orangea och gula löv som speglar sig i sjön men först har vi varit på semester. När jag skriver till er så är vi i Grekland.

När jag skriver till er så har Elin och Karl flyttat in i vårt hus och umgås med katten. Vi har haft kattvakt i veckan.

Jag ska visa er allt härligt från Grekland när vi är hemma igen.

Kalle och jag har inte rest ensamma en hel vecka på vanlig solsemester sedan innan vi fick barn. Det är första gången på 26 år som vi är ensamma på semester en vecka. Ja vi har ju varit borta några dagar och så men inte en vecka. När vi är hemma igen ska jag berätta för er vad vi tyckte om vår semester. Är en vecka borta något för oss? Innan har det känns mycket men nu är jag mycket piggare igen och kände att vi behöver den där längre avkopplingen.

Kalle och jag har alltid så kul på våra resor, vi har roligt tillsammans och jag tror vi tar tillvara på dessa dagar riktigt bra. Vi har i alla fall tänkt att resa ensamma mer framöver . Jag vill inte åka bort så ofta men någon gång då och då passar fint. Att få lite miljöombyte , se andra kulturer osv Kalle reser ganska mycket i sitt jobb däremot men då är ju inte jag med.

Nu önskar jag er en fin fredag

Kram Lotta

Höstnyheter HÄR

Fina kängor HÄR

Vi är i Grekland Läs mer »

Vi två

Tankar….

Det var mycket som förändrades efter Elins sjukdom. Vi förändrades. Vi blev inte odödliga längre och förstod att vi har bara varandra den här korta tiden på jorden. De sista åren så höjer vi rösten väldigt sällan. Jag har svårt för att höja rösten, bli arg, skälla, anklaga osv Det känns helt enkelt som det inte finns tid för det och det behövs inte.

Jag är inte den lättaste att leva med och inte Kalle heller men jag har lärt mig att inte gå igång på saker. Förr kunde vi skälla mer, tjata om saker osv men det gör nästan aldrig längre. Vi drar inte gång bråk, vi tjatar inte, vi gäller inte på varandra osv Det är väldigt, väldigt sällan vi höjer rösten eller blir arga på varandra. När vi var unga då var det inte alls så. Livet lär en vad som är viktigt.

Min terapeut har sagt att det är inte farligt att bli arg och skrika ibland , men jag känner mest bara att det finns inget att vara arg på. Mitt liv tillsammans med Kalle har aldrig varit så enkelt som nu. Vi har våra erfarenheter i ryggsäcken som gör att vi känner lika för så mycket. Vi har ungefär samma energi, ibland när någon mår sämre drar den andra osv Vi kompletterar varandra och vi bryr oss om varandras bästa. Sedan tycker vi om att göra saker tillsammans. Vårt förhållande blev så enkelt. Även om Elins sjukdom var den hårdaste prövningen för oss och sedan min utmattning och depression så är vi nu på en väldigt fin plats i livet. Om nu Kalle tjatar om någonting så är det för jag är slarvig och om det någon gång blir hetsigt mellan oss så är det när vi sa bära saker som tex flytten och vi var trötta. Vi orkar inte på samma sätt längre och kräver en helt annan vila.

Vi har gått igenom och gjort allt tillsammans. Vi kan prata om precis allt, han lyssnar på alla mina tankar och känslor. Jag är så tacksam för Kalle. Man vet ingenting om hur mycket tid man har tillsammans, jag vet bara nu att jag är inte odödlig så jag måste verkligen ta tillvara på stunderna med honom varje dag.

Kram Lotta

Vi två Läs mer »

Det blir annat mys i år

I år blir det ingen skördefest för Elin och mig, vi har istället planerat lite annat kul. Skördefesten är så mysig men nu känns det som vi sett det mesta så i år ville vi istället göra någonting annat kul. Jag vill göra upplevelser med mina barn, ett barn i taget och någonting som jag skulle vilja fortsätta med även när de blir äldre. En upplevelse var på hösten/vintern.

Det finns ett sånt värde att göra sådana resor med även sina vuxna barn. Man hinner prata om saker, ställa frågor och få ännu mer inblick i varandras liv. Sedan får man minnen tillsammans och längtan innan man ska iväg och så prata om det man upplevt efteråt.

Elin och jag har har tänkt att vara borta en helg i slutet av oktober, på fredagen ska vi förbi Ullared ( det blir säkert bara ett snabbt stopp) men nu ska vi ändå förbi där så vi kan passa på att stanna. Då kan jag köpa några julklappar som jag funderat på. Vi har hyrt ett litet hus utanför Varberg som vi ska bo. På lördagen ska vi äta på Logen vid Ästad Vingård och så på spa på kvällen. På söndagen ska vi besöka Skolberget som jag har längtat efter att se och så Strömma Farmlodge om de har öppet. Det blir säkert en sväng till Träslövs trädgård också.

Det är roligt med upplevelserna man gör med barnen, de ser lite olika ut beroende på vad de gillar. Jag och Philip har också bokat en resa till London. Vi ska åka dit och känna julstämning. Förra året var vi i  Warszawa på julmarknad mm så vi tänkte göra en lite liknande julresa till London i år. Philip är så duktig på att hitta resor så med honom kan man flyga iväg och han tar hand om allt. Jag bara hänger på. Jag älskar att umgås med Philip, så lätt att vara med.

Jag ser verkligen fram emot mina upplevelser med ett barn i taget

Kram Lotta

Det blir annat mys i år Läs mer »

En sådan kick

Hösten är för mig en sådan skön tid. När barnen var små hann man knappt tänka men nu är det bara Kalle och jag och vi kan göra lite vad vi vill. När vi flyttade till stugan så blev det lite att vi behöll känslan av att bo i fritidshuset. Här känns livet mycket mer avslappnat, inte alls lika noga, rofyllt osv Kanske för vi också ändrat oss mycket och att platsen vi är på ger sådan känsla av lugn.

Här har vi inte så stort och så har vi skaffat oss ett liv som utgår från naturen och livet runt sjön. Här är bara Kalles och mina behov och det liv vi vill leva nu efter barnen flyttat. Städa blir bara att man drar med dammsugarna något varv då och då. Våra djur skitar ner och jag orkar inte bry mig så mycket.

Odlingarna tar en hel del tid men blir mindre av den här årstiden framöver.

Att starta om är en av de bästa sakerna vi gjort. Det har gett en sådan kick i vårt liv att göra något annat när barnen flyttade hemifrån. Det gav oss en ny glädje att fortsätta vår resa tillsammans. När barnen lämnar huset blir det först tyst och ovant men sedan blir man bekväm med att ha det lite enklare och inte lika mycket att passa upp.

Ni är många som inspireras av vår flytt och vår resa och ni många som skriver till mig att ni också flyttat eller på väg att sälja ert stora hus osv Först känns det konstigt och ovant men sedan kommer en sådan befrielse att äga mindre. Det tog några år men detta är så hemma nu.

Nu önskar jag er en fin dag

Kam Lotta

En sådan kick Läs mer »

På hösten går tempot ner

Det blir mörkare på kvällarna nu hela tiden. Jag har inget problem med mörker, det finns alltid någonting att göra om man vill men jag försöker leva med årstiderna nu. På våren får jag ibland höra att jag håller på så mycket för då ger ljuset mig så mycket energi, på sommaren gör vi ofta klart projekt utomhus men på hösten går tempot ner.

Efter min utmattning så omfamnar jag höst och mörker och tar tillvara på den tiden så gott jag kan. I februari är jag så less på mörkret och vill ha ljus men nu vilar jag i det. Jag ser fram emot allt utepynt jag brukar göra, vi får se hur mycket det blir av det i år.

Jag kommer att börja jobba/gå på ett vik lite mer i höst igen i klädaffären som schemat ser ut nu blir det att jobba 5 dagar på två veckor och jobba hemma resten. Jag tror det blir bra och lagom mycket. Lagom är svårt, svårt att veta vad man behöver och så ska man klara sig också.

Jag vi får se hur det blir med allt, jag oroar mig väldigt sällan för saker. Tar nästan bara en dag i taget och gör hål i mitt schema för återhämtning för annars skulle inte min hjärna fungera. Jag vill kunna jobba med båda mina jobb och inte behöva sjukskriva mig och som det är nu så har jag inga sjukdagar i företaget på 3 år.

Ha en fin måndag

Kram Lotta

På hösten går tempot ner Läs mer »

Morgonsol och plantering

Utanför växthuset har jag fixat ordning lite, inget märkvärdigt men lite mer höst i blomlådorna och tagit in alla krukor som kan frysa sönder i vinter. Ja en del stora krukor är kvar som jag får tömma när tex klockrankan blommat över.

De här stjärnorna har jag köpt på loppis för 30 kr, de kan stå ute då känner jag.

I år ska vi inte till Skördemarknaden på Öland, vad vi ska göra istället Elin och jag ska jag berätta nästa vecka.

Plantera i korg är praktiskt när det blir kallt ute.

Pettson och jag gick upp på berget på andra sidan sjön och mötte morgonsolen. Lite sakral stämning när man sitter ovanför morgondiset. Där på andra sidan bor vi.

Igår åkte jag till jobbet med den mysiga jackan som går att vända på, ni undrade vart den fanns det var svårt att se på den bilden. Jackan är vändbar. Idag ska mest lata mig och jobba vid datorn.

Jag längtar efter att tapetsera framöver, vill få in mer mys men vi bor så litet så tapetsera får nog bli på sommaren. Ja vi får se. En sak i taget.

Allt gott bästa bloggläsare

Kram Lotta

Morgonsol och plantering Läs mer »

Laga mat i uteköket

Hej lördag och idag får ni se några bilder från vår grillkväll. Jag tycker det är lite tråkigt att jag inte har några recept men Philip han lagar mat och sedan orkar han inte dela recepten och skriva ner dem. Han vet inte hur mycket han använder av allt men har startat ett instagramkonto som han ska skriva lite recept framöver. Kontot heter Phillesbodega.

Till förrät grillade han stora rödbetor och gjorde en crème på Chevré så det blev en Rödbetscarpaccio

Sedan stekte han lök, kött mm på stekhällen och sedan ner i grytan med en massa annat så det blev en långkokt fläskkarré gryta med höstiga smaker och så potatispuré till det. Supergott.

Vi fick nytta av kokplattan som vi kan ta fram.

Maten var väldigt god i alla fall och nu kan vi fundera lite om det är något man saknar osv. Disken bär vi tex in så det är bra med någon sorts korg man kan bära i osv Philip var nöjd att ha stora ytor att stå på.

Jag älskar tända ljus och marchaller.

Jag lagade mer mat förr men när de var små var de inte så kräsna med maten. Kalle är så himla duktig på smaker och Philip har stått bredvid och lärt sig. Jag är sämst på matlagning så då kan jag göra annat Han kan koka soppa på en spik brukar jag säga. Kalle är likadan, han tittar in i kylskåpet och så blir det god mat.

Till efterrätt grillade han annans som han flamberade, lite kokos och glass till och så gjorde han en sås som han hällde på, han kallade rätten för Pina colada inspirerad efterrätt. Tallrikar HÄR

Nu önskar jag en fin lördag och helg. Jag ska jobba några timmar men sedan blir det hemmakväll vid sjön. Kalle skaffade ögondropparna till mig igår och idag tycker jag att det känns lugnare i ögonen. Tack för tipset.

Kram Lotta

Laga mat i uteköket Läs mer »

Livet är allt

Livet är allt, oj så mycket det ska rymmas på en vecka. Igår kom min syster till sitt nya boende. Min syster har haft ett mycket tuffare liv än mig och nu kan hon inte gå så bra längre så det var dags för ett boende där hon kan få hjälp och få social gemenskap. Helt nybyggt hus med vacker natur precis utanför, gullig personal och gemenskap. Blir så bra.

Sonen kom och hjälpte till och jag försökte avlasta mamma med allt som skulle sorteras in. Vi fick allt klart till kl 16 , min bonuspappa körde bort skräp och flyttfirman bar möbler och det kändes väldigt bra så jag kunde åka till kören och öva på musical. När jag satt där i kören så kände jag så många må bra känslor. Det är den finaste gemenskapen och så sången tillsammans är så mäktigt när vi tex sjöng ” Jag vill känna att jag lever” Gabriellas sång.

På framsidan av vårt hus har jag planterat lite fint i de vackra krukorna . Jag vill mötas av något vackert när jag kommer hem. Stenläggningen som Vikingsten gjorde blev så himla bra p, snyggt med en trappa ner till entrédörren.

Våra silverpäron har växt till sig och jag klipper dem en del varje år.

Jag har klätt mig i grönt för första gången på länge och fick höra att det passar mina ögon. Kläder från jobbet ( Sandströms) Det har gått bra nu fast det både blev modevisning på jobbet och flytt av syster, nu ska jag vila upp mig med semester framöver.

Kämpar på med mina nya glasögon och försöker vänja mig. Det här är de bruna. Har ett par svarta och ett par bruna.

I uteköket har jag lagt upp lite ved och ska ut idag och städa lite i växthuset. Plockat in växter och tömt krukor. Ni brukar fråga om den svarta utekaminen, den kommer från Jem & Fix. En portabel lampa när det blir mörkt ska vi nog skaffa för nu har vi bara haft en vanlig lampa.

Jag har också satt upp en hylla från återbruket för noll kronor som Kalle tyckte var ful. Jag tycker den var fin i alla fall och blev snyggt med krans till.

Nu mina fina bloggläsare så ska jag städa huset här , klippa min hund, rensa mailen och massa mer. Nu ska jag inte jobba mer den här dagen.

Ta hand om er och ha en riktigt fin fredag

Kram Lotta

Livet är allt Läs mer »

Blomlådor med höstkänsla

Mina höstiga blomlådor blev i år ljung, den lite mörka färgen som går mot lila. En silverek, torkad ormbunke som fyller ut lite och så rödlök. Växter har blivit dyrt och jag tycker det onödigt att lägga för mycket pengar på växter som man bara kastar iväg när de dör. Då köper jag hellre ett träd för de pengarna. Lite senare sedan sätter jag kanske i tallris också.

Vi målade om blomlådorna i Timmergrått och det blev mycket finare. Nu är allt timmergrått hos oss och det smälter bra ihop med det vita och röda huset.

Idag är det flyttdag för min syster. Jag ska hjälpa henne att få ordning i sitt nya lilla boende. Vi är många som ska hjälpa till och hon behöver få ordning direkt för hon har svårt att röra sig.

Idag var det dimma på morgonen, det är mysigt. Dags att sätta i innanfönster och ta fram mina fina ljusstake så vi kan brasa ljus på kvällarna. Pettson och Kalle har sovit i Linköping i natt så nu blir det mysigt när de kommer hem ikväll. Vi hade modevisning på jobbet igår och Lotta fick vara modell och kom hem sent, sov som en stock i natt.

Ha en toppenfin dag

Kram Lotta

Blomlådor med höstkänsla Läs mer »

Så fint ljus

Det är ganska mörkt i vårt lilla hus, helst på vintern när vi satt tillbaka innanfönstren. Då är jag glad för ljuset i Sjöstugan. Här brukar jag gå och in och lägga mig när jag ska sova eller meditera. Det är ett fint ljus och ett lugn där inne.

Mattan blev perfekt där nere. Så bra att hitta en kvadratisk matta till det där hörnet där stolarna står. Jag tycker om jutemattor, gillar det lite robusta med korgmöbler och textilier.

Bäddsoffa köpte vi från Ikea, det blev bra och det gamla sängbordet är kvar från barnens gamla rum. Det kommer jag kanske byta ut på sikt om jag hittar något annat på loppis. Likaså är bordet för litet men funkar bra just nu. Jag är inte så snabb och driven längre, mycket mer nöjd. Tycker om när det finns lite att göra hela tiden. Det behöver inte bli klart. Det är allt det här pysslandet som är livet och när man landar i det så strävar man inte så mycket hela tiden. Det är en skön känsla och man vet vad som är bra för oss. Vi tycker om det här pysslandet.

Kalle älskar sin bastu, ja vi säger hans för det han som ville ha den. Båten/flotten är på väg att rätas upp nu så vi kan åka med den lite mer igen.

Idag ska jag gå modevisning på jobbet. Det blir kul. Vi ska ha tjejkväll och det blir Wrangler jeans och ny grön topp med puffärmar. Min butikschef ska sätta ihop outfit till modevisningen så det blir spännande. Hon är grym på det. Jag börjar inte förrän senare idag så ni får se en annan bild från i måndags. Det är viktigt att visa sig här på bloggen, det blir mer personligt då. Nu ska jag fortsätta jobba här en stund.

Ha det fint

Kram Lotta

Så fint ljus Läs mer »